vill bara börja med att säga förlåt om det redan finns en tråd om detta, har skummat igenom dom andra trådarna jag har hittat men inte riktigt fått det svar jag velat ha .
Kan man på något sätt styra spotify eller telefonen överhuvudtaget via ratten , som jag har förstått så kan man detta med iphones via sladden ? som man kan få med lr beställa ? men går det på något sätt att få liknande funktion med android eller måste man skaffa sig en iphone bara för detta ?
Idags läget kör jag bt och får ju musiken och det är helt ok , men jag kan bara höja sänka volymen , byta låt fram o bak , vilket gör att hela charmen försvinner lite då jag måste hela tiden lyfta telefonen för att byta låtar eller spellista ?
måste väl finnas ett enklare sätt för detta ?
Har en 2012 med navigator om det spelar någon roll ??
tankar ? åsikter?
ber återigen om ursäkt om detta svara redan finns
Annons
Re: Styra spotify från ratten eller navigator displayen android ??
2När jag har parkopplat min Iphone med bilens stereo via Bluetooth så kan jag byta låtar ( ej snabbspola ) och såklart höja volymen på Spotify via knapparna på ratten. Spellistor får man bläddra manuellt.
Har aldrig använt den medföljande USB-kabeln då den är för kort enligt mitt tycke.
Jag använder Brodits hållare och köpte en cigg-adapter med usb ( typ 40 spänn ) för laddning med mobilens originalsladd.
Hållaren sitter strax till vänster om radion, vid ventilationen så man lätt och smidigt kan byta spellistor, ringa, etc utan att tappa kontakten med vägen..
-Att ringa med bluetooth är en annan femma. Jag brukar bläddra fram kontakten, ringa för att sen direkt lägga på.
Sen trycker man på telefonsymbolen på ratten 2 ggr så rings kontakten upp via bilens bluetooth.
Har en Kia ceed Sw 2012 Premium, utan inbyggd navigator.
Har aldrig använt den medföljande USB-kabeln då den är för kort enligt mitt tycke.
Jag använder Brodits hållare och köpte en cigg-adapter med usb ( typ 40 spänn ) för laddning med mobilens originalsladd.
Hållaren sitter strax till vänster om radion, vid ventilationen så man lätt och smidigt kan byta spellistor, ringa, etc utan att tappa kontakten med vägen..
-Att ringa med bluetooth är en annan femma. Jag brukar bläddra fram kontakten, ringa för att sen direkt lägga på.
Sen trycker man på telefonsymbolen på ratten 2 ggr så rings kontakten upp via bilens bluetooth.
Har en Kia ceed Sw 2012 Premium, utan inbyggd navigator.
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-
3Då jag nyligt testat både med iphone och andriod (samsung S3) så vet jag hur det funkar på min iaf.jocce skrev:vill bara börja med att säga förlåt om det redan finns en tråd om detta, har skummat igenom dom andra trådarna jag har hittat men inte riktigt fått det svar jag velat ha .
Kan man på något sätt styra spotify eller telefonen överhuvudtaget via ratten , som jag har förstått så kan man detta med iphones via sladden ? som man kan få med lr beställa ? men går det på något sätt att få liknande funktion med android eller måste man skaffa sig en iphone bara för detta ?
Idags läget kör jag bt och får ju musiken och det är helt ok , men jag kan bara höja sänka volymen , byta låt fram o bak , vilket gör att hela charmen försvinner lite då jag måste hela tiden lyfta telefonen för att byta låtar eller spellista ?
måste väl finnas ett enklare sätt för detta ?
Har en 2012 med navigator om det spelar någon roll ??
tankar ? åsikter?
ber återigen om ursäkt om detta svara redan finns
Har en 2012 Cee´d SW Executive, med navi alltså.
BT kopplingen funkar helt klart bättre med iphone, då tar den artist, låt, album från spotify (uppdaterar dock sent om man byter låt etc, sker direkt om man har kablat)
BT från android för inte över någon info, men det funkar bra att byta låt, höja volym etc från ratt.
BT överföring från iPhone skickar även över radio info, ex om du streamar bandit eller från annan app. Men, även där så hänger den inte riktigt med på när bandit spelar nästa låt.. Kablat på iphone är alltså bäst
Gällande telefonens funktion så är den MKT bättre på versionen med navi. Man kan ringa vilket nummer som helst, se inkommande, utgående samtal osv. Snabb nr.. Ja, en helt annan funktion motför dom med "bara" BT koppling.
Trevlig kväll!
Saab 95 Sportcombi, årsmodell 2006
Kia ceed sw executive 2012 - Svart metallic (såld)
Sv: Styra spotify från ratten eller navigator displayen android ??
4Hoppas att Google uppdaterar sin bluetooth-stack till nästa version av android, det är pga de använder en gammal begränsad BT-version som gör att man inte ser låtnamnet på bilens display. Går tydligen att uppgradera själv på telefonen, men frågan är om det är värt besväret...
Kia Cee'd SW CRDi Eco 128Hk 2012
Re: Sv: Styra spotify från ratten eller navigator displayen android ??
5Aha, det hade jag ingen aning om! Ja då får vi hoppas dom uppdaterar så jag har ett visst sug att byta mobil, men tycker inte kompatibiliteten är så bra med android.oskich skrev:Hoppas att Google uppdaterar sin bluetooth-stack till nästa version av android, det är pga de använder en gammal begränsad BT-version som gör att man inte ser låtnamnet på bilens display. Går tydligen att uppgradera själv på telefonen, men frågan är om det är värt besväret...
Saab 95 Sportcombi, årsmodell 2006
Styra spotify från ratten eller navigator displayen android ??
6Har precis hämtat min -13 komfort och jag kör vissa spellistor offline i spotify, pluggade in min iPhone 5 lightning kabel i usb uttaget i bilen och då på offline listorna går det att byta låt, den visar även artist, låt och album på displayen.
Blir ju också mycket bättre ljud med kabeln ist för BT
Dock på frugans -13 picanto funkar det inte alls, verkar som att man behöver KIA sladden till den stereon.
/David
Blir ju också mycket bättre ljud med kabeln ist för BT
Dock på frugans -13 picanto funkar det inte alls, verkar som att man behöver KIA sladden till den stereon.
/David
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
KIA Picanto 1,0Edition 2013
7Nysläppta uppdateringen till Android 4.3 fixar biffen
Bluetooth AVRCP 1.3 support - display song names on a car stereo.
Kia Cee'd SW CRDi Eco 128Hk 2012
8Fast när jag har provat med spotify var det ingen skillnad.oskich skrev:Nysläppta uppdateringen till Android 4.3 fixar biffen![]()
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11