Annons
Annons

Re: 4wd på vintern.

12
Inser att jag verkat negativ till 4WD, men det är jag absolut inte. Jag skulle gärna ha det på Optiman bara "ifall att". Problemet är väl att viktöktning + ökad bränsleförbrukning kanske inte gör det värt pengarna riktigt.

Såg förresten en Audi Quattro stå och spinna vid en utfört igår, så visst är det möjligt :)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

14
Håller med att 4wd (konstant) är helt oslagbart på vintern - haft Audi Quattro - speciellt om man ska KÖRA bil (tyvärr lika svårt att få stopp som 2wd), men om jag ska vara helt ärlig så är det inte mer än typ 2dgr per år man i Sthlm på plogade saltade vägar har nytta av 4WD.
Så därför ÅKER jag bil med min Sportage 2WD.
Blir det för mkt snö tar jag min Jeep Jeep -höjd med 32" hjul med V8 så det orkar driva på lite, dock för dyr i drift som bruksbil utan använder den när det ska dras nåt tungt, då gör verkligen 4wd skillnad!

15
Själv bor jag i Malmötrakten och kör framhjulsdrivet. Har väl inget
större behov av 4 hjulsdrivning mer än när jag sjösätter båten på våren
och drar upp den på hösten.
Men som tur är så kör grannen 4 hjulsdrivet och sjösätter och
drar upp båten till mej :D
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

16
Skulle absolut inte tacka nej till AWD om jag fick det gratis men det är inte värt priset om man för det mesta åker i stan, motorväg och till fjällen en gång om året. Dock så kan jag säga att den högre markfrigången jämfört med saaben vi hade tidigare är oslagbar.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

17
Körde och hämtade barnen hos kompisar igår. På vägen hem svängde vi in på en parkeringsplats, slog av anti-spinn och gjorde lite rundpallar. Helvete vad skoj det är med 4WD! :) Tur man inte snålade och tog en grävling. :twisted:

Måste säga att jag är väldigt imponerad av hur bra anti-spinn-systemet fungerar i Sportagen (och säkert alla andra bilar med denna funktion med). När den är aktiv märker man aldrig att det är halt. När man stänger av så sladdar och spinner det när man provocerar bilen.

Ungefär så här såg jag ut igår när vi kom hem: :D Och barnen: :lol: :clap: Och om frun hade varit med: :sick:
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

18
Hahaha....känner igen känslan från den tiden jag körde bakhjulsdrivet utan
några moditerniteter som antispinn..antisladd osv. Ungarna jublade och frugan
skällde som en bandhund :D
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07