Annons
Annons

Blästring bakskärmar

13
Om ni läst fler inlägg skulle ni sett att det inte är ett företag utan han gör det privat.
Eller om inte jag missförstått det.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Sv: Blästring bakskärmar

14
Grief skrev:Ta bort ett inlägg med reklam för att sedan raskt göra reklam för sitt eget företag. Stay classy!
liqwid78 skrev:Jag håller faktiskt med. Lite dubbel moral. Niklas, har du F-skattesedel?
För det första, jag har inget företag (dvs ingen F-skattsedel), jag jobbar på DICE och skapar data- och tvspel. Stänkskyddsgrejen är helt och hållet på hobbynivå och jag använder min fritid för att hjälpa andra i DENNA klubben som vill ha samma lösning som jag gjort på min bil. Jag annonserar inte om stänkskydden på någon annan säljsite, det är något för KCC endast (så vidare inte en Sportageägare som inte är med i KCC men läser på forumet och vill ha stänkskydd, det är inte så att jag kräver att se medlemsinformation).
Det är inte heller ett heltidsjobb utan snarare en rolig grej jag gör på kvällar och helger för att hjälpa KCC och jag önskar att fler gjorde samma sak. Sedan jag köpte bilen i januari och tillverkade stänkskydden i februari (eller om det var mars-april) så har jag sålt ungefär 4-5 uppsättningar till KCCare. Så vi snackar inte en omsättning som man kan livnära sig på om nu någon trodde det.

Jag beställer material från Ebay och från ett svenskt rallytillbehörsföretag. Visst jag kräver förskottsbetalning från köparen så rent teoretiskt belastas jag inte ekonomiskt MEN om det blir problem med leveransen från materialsäljaren och paket inte kommer så är jag ansvarig för att få fram nytt material och jag personligen står för extrakostnaden med att beställa nytt material för att klubbmedelemmen skall få sina stänkskydd. Sedan skär jag ut stänkskydden efter egengjorda trämallar och skickar sedan stänkskydden till köparen. Större delen av kostnaden för stänkskydden går alltså till själva materialet, frakten från materialsäljaren till mig och frakten till slutliga köparen. Sen blir det några hundralappar kvar men det anser jag att jag kan vara värd för att ha lagt många timmar på garagegolvet där en initial pappersmall designats, för att sedan tillverka mallarna i trä och göra ett antal provutskärningar av stänkskydd innan formen och hålen sitter på rätt ställen och jag kände att de var representabla nog att erbjudas till andra.

Sen har jag aldrig startat en tråd här på forumet för att sälja stänkskydd, jag har bara besvarat inlägg som direkt frågar mig om mina stänkskydd eller som indirekt frågar om extra stänk- och blästringsskydd till framförallt Kia Sportage. Anser att det är väldigt stor skillnad på att registrera en användare och i första inlägget göra direktreklam för ett företag och att svara på en fråga om stänkskydd där den frågande vill ha information. Jag ser egentligen inte något problem med att man gör så med ett företag heller (så länge det sköts snyggt och inte är företaget själv som först ställer frågan och sen besvarar den). Så i mina ögon så jämför du äpplen och päron.

Om det sticker i ögonen på folk att vi på forumet erbjuder varandra tjänster så är det inte värre än att vi tar bort hela denna tråden och att jag rensar bort alla andra inlägg där jag svarar på andras frågor. Men att klubbmedlemmar kommer på en lösning och erbjuder andra i klubben samma sak mot en eventuell ersättning eller gentjänst ser jag som något väldigt trevligt och så har det fungerat i tidigare bilklubbar jag varit med i. Jag skulle verkligen vilja se mer av sånt där vi hjälper varandra, och ersättningen borde egentligen vara helt på köparens planhalva att värdera folks tid de lagt på att tillverka men då detta kan vara väldigt svårt så är det enklare om tillverkaren sätter en prislapp på jobbet/saken.
Det var en som eftermonterade backkamera i backspegeln, vi har folk som eftermonterat navigator, en kille i Uppsala visade nyligen upp hur han lagt LED-slingor i bakljusen på sin Sportage vilket såg riktigt bra ut, och säkert många andra grejer som jag nu glömt bort. Jag hade LÄTT betalat dessa personer en slant för att utföra monteringen på min bil istället för att jag själv skall försöka reproducera det de gjort...men det är kanske bara jag. Sen finns det ju de som VILL göra det själv och då är det ju bara fritt fram att följa eventuella "steg-för-steg"-beskrivningar om det finns eller köra hela på frihand själv och det är ju bara grymt. Troligen är det dessa som hittar nya lösningar och fixar framöver också.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-