Annons

Ny ägare av sportage med lite frågor!

31
maccswe skrev:Sitter och kollar på han som säljer på Ebay, han bor i storbrittanien, kommer jag åka på tullavgifter och dylikt, med frakten så blir totalkostnaden 315 pund dvs: 3500:- Men hur mycket till kan jag få i tullavgift/skatter?
UK är med EU så då blir det ingen extra tull och skatt (VAT/moms).
Annons

Re: Ny ägare av sportage med lite frågor!

34
[quote][/quote]18-19" fälgar om du vill ha det. Bara fälgar från Kia om du vill ha kvar lackgarantin!!

Hej allihopa, köpte idag min Sportage 1.6 sthlm edition och är väldig nöjd med den.
Nu vill jag köpa vinterdäck till bilen och nya aluminiumfälgar och undrar vilken storlek ska jag köpa, 16" 17" eller 18"?

Menar du alltså att jag måste köpa aluminiumfälgar på Kia för att behålla kvar lackgarantin?

35
Du kan köpa vilka fälgar och gummi du vill...MEN monterar du något som inte har samma mått som Kias olika fälgar får du inte hjälp vid eventuell blästring som tidigare årsmodeller av nya Sportage haft problem med. Sen är det inte lätt att hitta eftermarknadsfälgar som har samma dimensioner och inpressning så enklast är att köpa från Kia. Ring och fråga vad de har för olika fälgar. Gissar att du måste ha minst 16" pga bromsoken fram. Jag har medföljande 17" alu på vintern och de lite lyxigare 18" på sommaren.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

37
Xergio3r skrev:tack för svaren Niklas, ska ringa kia o fråga men jag vill inte köpa 16" vinter fälgar, utan 17" och hoppas att det inte blir nåt problem med det :D
Meddela gärna vad du får för priser...har samma funderingar. Ett alternaiv för att slippa hela kostnaden första året kan ju vara att bara köpa däcken och kränga på dom fälgarna som sommardäcken sitter på nu...och sen byta tillbaka i vår?! Kan ju inte kosta alltför mkt att få hjälp med det på en "däckbytarfirma". 17 " med de måtten ska tydligen vara ganska dyra...både däck och fälg.

38
Det här med vinterhjul är ett stort problem när man köpt Sportage. Eftersom bilen är så korkat tillverkad så sidorna blästras sönder om man har "fel" fälgar så är man i princip tvungen att köpa KIA:s originalfälgar. Då lägger man troligen vinterdäcken på original-17" och köper nya KIA 18" och nya sommardäck i vår. Men hur kul är det att ALLA Sportage har samma hjul? Och de man "tvingas" köpa är ju inte direkt billiga heller. KIA utnyttjar sin monopolställning och tar hutlöst betalt för hjulen!
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

39
Mikke skrev:Det här med vinterhjul är ett stort problem när man köpt Sportage. Eftersom bilen är så korkat tillverkad så sidorna blästras sönder om man har "fel" fälgar så är man i princip tvungen att köpa KIA:s originalfälgar. Då lägger man troligen vinterdäcken på original-17" och köper nya KIA 18" och nya sommardäck i vår. Men hur kul är det att ALLA Sportage har samma hjul? Och de man "tvingas" köpa är ju inte direkt billiga heller. KIA utnyttjar sin monopolställning och tar hutlöst betalt för hjulen!

Vad sa dom att vinterhjulen skulle kosta dig? Jag lyckades få ett par 17" vintersulor på fälg kostnadsfritt. Skulle va intressant vad dom igentligen kostar.

40
När vi köpte vår bil så har jag för mig att 17" med vinterdäck skulle kosta 10-11.000kr men minns inte riktigt. 18" med sommardäck kostade 18.000kr. Jag valde att köpa nya vinterdäck och kränga på de 17" som satt på bilen när jag köpte den. Sålde de 17" sommardäck som satt på bilen från början här på forumet och slutligen köpte jag Kias 18" hjul från en annan Kiasäljare där jag fick betydligt bättre pris, så pass bra att jag tog ett extra att ha som reserv i baljan, om man får punktering på långresan eller om man får en större skada på fälg pga trottoarkant eller liknande.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-