Annons

Självsprucken ruta!?

1
Jag var på väg till jobbet igår ca -10C ute och ensam på vägen, så hör jag ett knak och ser en liten spricka (ca7-8cm) nere vid högertorkarblad.

Någon som varit med om detta tidigare? Detta är väl ett självklart garantifall?
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
Annons

Re: Självsprucken ruta!?

2
HB021 skrev:Jag var på väg till jobbet igår ca -10C ute och ensam på vägen, så hör jag ett knak och ser en liten spricka (ca7-8cm) nere vid högertorkarblad.

Ledsen men jag är ganska säker på att du inte kan få det som ett garanti fall då det är omöjligt för någton att se om det blivit av att rutan skulle vara "felmonterad" från fabrik.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Självsprucken ruta!?

4
Lindgren_021 skrev:
HB021 skrev:Jag var på väg till jobbet igår ca -10C ute och ensam på vägen, så hör jag ett knak och ser en liten spricka (ca7-8cm) nere vid högertorkarblad.

Ledsen men jag är ganska säker på att du inte kan få det som ett garanti fall då det är omöjligt för någton att se om det blivit av att rutan skulle vara "felmonterad" från fabrik.
Men en ruta ska ju inte gå sönder av sig själv, finns spår efter stenskott osv, sprack längst ned vid kanten :-(
Senast redigerad av HB021 den 06 mar 2012, 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Självsprucken ruta!?

5
rickard80 skrev:Inte krockat med en mygga?:D
Aa kom i 300km/h och krocka med en frusen mygga, måste varit därför ;-)

6
HB021 skrev:
Lindgren_021 skrev:

Men en ruta ska ju inte gå sönder av sig själv, finns spår efter stenskott osv, sprack längst ned vid kanten :-(
Finns det stenskottspår? Fick själv ett häromdagen som tog precis på ena kanten, rutan sprack direkt 5-6 cm.
//Mattias

Självsprucken ruta!?

7
Lindgren_021 skrev: Finns det stenskottspår? Fick själv ett häromdagen som tog precis på ena kanten, rutan sprack direkt 5-6 cm.
Finns inga spår efter stenskott skulle det stå så klart hehe :-P

8
HB021 skrev:
Lindgren_021 skrev: Finns det stenskottspår? Fick själv ett häromdagen som tog precis på ena kanten, rutan sprack direkt 5-6 cm.
Finns inga spår efter stenskott skulle det stå så klart hehe :-P
:D

Tycker du ska åka och visa upp bilen då för bilfirman.
//Mattias

Självsprucken ruta!?

9
Pratade med Windahls om det i går och de sa att en glasfirma måste titta på det eftersom de inte byter själva... :-S

10
Lämnade in förra bilens för byte av framruta till en bilglasfirma och det var varjefall sjukt smidigt. Visst 1400kr (tror jag det var) i självrisk (Trygghansa) men bättre det än 5000kr lägre inbytespris. Trist dock om det INTE är ett stenskott och de inte vill ta det på garantin. Stå på dig och håll oss underrättade.

När vi fick sprickan fick vi först ett stenskott längst ner på rutan där den är svart färgad. Vi såg inget märke i rutan när vi åkte och sen glömde vi bort det. En vecka senare tittade en spricka upp som under 1-1.5 år växte sig sakta åt vänster från A-stolpen till lite över mitten. Funderar starkt på att lägga genomskinlig dekalfolie längst ner på rutan när jag ändå lägger svart streamer högst upp bara för att minimera riskerna lite varjefall.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-