Annons

Fel på 4wd endast 1wd

1
Sorenton från 2014 har blivit 1wd.

Hittar inga felkoder när den kopplats upp, inga lampor som visar trasig 4wd.

Den är bedrövligt dålig att ta sig fram. Man fastnar på planmark med några cm snö. Den framhjulsdrivna caddyn framställs som rena terrängfordonet.

Med bilen upplyft har jag konstaterat att inget annat hjul rör på sig när man snurrar på respektive bakhjul, inte heller kardanen.
Framhjulen rör sig i motsatt riktning om man snurrar långsamt. Ibland snurrar inte det andra alls och ibland bara vid rotation åt ett håll, kardanen snurrar inget.

När man kör bilen i luften snurrar bara höger fram och det blir ingen skillnad om knappen till 4wd är intryckt.

Inga missljud och ingen garanti kvar.



Skickat från min Nokia 7.2 via Tapatalk
Annons

Re: Fel på 4wd endast 1wd

2
Om inte kardanen snurrar har troligtvis splinesen i fördelningslådan (övergången mellan växellåda-fördelningslåda) blivit rensade. De rostar och bryts av belastningen.
Detta kan hända och det finns en TSB på det. Men om garantin är utgången får man bekosta det själv.
Det finns en rep.sats till de utslitna delarna, men vet inte om de går att köpa dessa lösa.
Oavsett så är det ett stort jobb, så det enklaste är att plocka ner fördelningslådan och kolla vad som är skadat.
Om det bara är splinesen fördelningslådan kan man köpa en bättre begagnad och byta bara den. Men är även växellådssplinesen skadade (tyvärr troligt) så blir det betydligt dyrare.

Re: Fel på 4wd endast 1wd

3
Vad är TSB?

Glömde även nämna att man kan snurra kardanen förhand väldigt lätt utan att några hjul rör sig.

Nästa steg är alltså att plocka ner fördelningslådan. Finns det något annat jag borde kontrollera först?

Skickat från min Nokia 7.2 via Tapatalk

Re: Fel på 4wd endast 1wd

4
Technical Service Bulletin.
Ett dokument som skickas ut till KIA-verkstäderna när det finns ett känt fel och som har en förberedd åtgärd för felet.

Kardanen kan man snurra utan att bakhjulen snurrar. Coupling måste vara aktiverad för att koppla kardankraften till bakaxeln.
Starta bilen i N upphängd på lyft med hjulen fria, slå till knappen för AWD LOCK.
Tryck på knappen för ESP, se till att ESP avaktiveras. Lägg i D och låt motorn gå på tomgång.
Prova nu snurra kardanen för hand om den inte snurrar av sig själv (som den egentligen ska) . Då ska bakhjulen snurra. Tänk på att det är öppen diff både fram och bak, så troligen snurrar bara ett hjul per axel.
Prova detta för att se om Coupling är frisk.

Re: Fel på 4wd endast 1wd

5
Nu har jag provat att snurra kardan och nu gick den tungt och ett däck snurrade. Glömde dock att lägga ut esp men d kanske kvittar .

Nu tänker jag plocka ner fördelningslådan, hoppas att jag slipper olja från växellådan. Tänkte prova dra ut den högra drivaxeln.

Sitter det nån hylsa mellan fördelningslådan och vinkelväxeln som går att byta ut. Tänkte om splines i växellådan är hel kanske d räcker att byta hylsan istället för att köpa en begagnad fördelningslåda. Man vet ju inte hur länge en begagnad håller med tanke på att denna redan är slut, bilen har gått 14000.

Skickat från min Nokia 7.2 via Tapatalk

Re: Fel på 4wd endast 1wd

6
Precis så.
Det går in en en splinesad hylsa i växellådan från fördelningslådan, och det är denna som oftast behöver bytas. Förhoppningsvis räcker det med denna, men det ser du när du fått ner fördelningslådan.
Det kan rinna ut lite olja från växellådan när du tar av fördelningslådan.
Var beredd med ett kärl under för att se hur mycket (om något) som kommer ut. Fyll på motsvarande mängd ny olja i lådan efter ihopmontering (ATF).
Även olja från fördelningslådan kan rinna ut när du drar ut drivaxeln.
Fast på denna finns det dräneringsplugg och påfyllnings/nivå-plugg, så här kan man tappa ur oljan innan, så slipper man kladda så mycket. (API-GL5 i fördelningslådan)

Re: Fel på 4wd endast 1wd

8
Ser bra ut. Växellådan är intakt.
Hylsan kan inte bara dras ut. Man måste skruva isär föredelningslådan och byta hylsan med tillhörande klump, sen montera ihop igen.
Artikelnummerna kan jag inte på rak arm, men kan kolla på måndag, om du inte hittar dom själv innan dess.

Tänk också på vid ihopmontering att applicera Loc-Tite på splinesen och gärna en sträng motorsilikon på huset runt/utanför hylsan och mot växellådan (för att förhinda vatteninträngning, som ju är det som orsakar detta haveri från början)

Re: Fel på 4wd endast 1wd

10
Förlåt. Fick hjärnsläpp.
Det ska vara att fördelningslådan ser bra ut, men växellådsdelen är rensad.
Men hur som så måste växellådan delas och hylsan med tillhörande diff bytas ut i ett stycke.
Lådan töms på olja och demonteras från bilen. Lådan läggs ner på arbetsbänk och de 22 bultarna lossas. Dela lådan och byt ut diffklumpen komplett.
Rengör ytorna på lådan och applicera flytande packning (motorsilikon går bra) och spänn ihop lådan igen.
Montera i bilen och fyll på ATF-olja.
Artikelnumret på ersättningsdiffen är 458303B450FFF, men då måste kronhjulet flyttas över till den nya diffen.
I TSB:n är det även listat en hel del andra detaljer, men det mesta är o-ringar, packboxar och bultar. Men allt sånt brukar gå att återanvända utan problem.
Senast redigerad av SorentoUM den 23 jan 2021, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Problem"