Annons

Orsak till rensade splines mellan diff o fördelngslåda

1
Hej är ny här och nybliven ägare till en 2014 sorento som nyligen fått differentialen och fördelningslådan utbytt på garanti pga rensade splines. När jag googlar detta så verkar det vara skrämmande vanligt på både Kia och Hyundai som har lika drivlina. Vad jag förstått beror det på att vatten letar sig in via drivaxeln och tar sig igenom fördelningslådan för att samlas vid splinesen som sedan rostar sönder, alt att det läcker in via o-ringen vid delningen mellan lådorna. Nu till frågan
Vet någon här säkert var felet ligger? Har Kia gjort någon förbättring eller får man förvänta sig att det händer igen? Eller finns det någon som kommit på någon egen smart lösning på problemet?
Annons

Re: Orsak till rensade splines mellan diff o fördelngslåda

3
Ok ang kopplingsdelen på bakaxeln, vet man vad som orsakar det Problemet ? Som tex låg oljenivå ?eller elektroniskt fel? Går det att undvika? Jag får ibland en känsla i min sorento att 4wd är inkopplad fast den inte bör vara det, om man svänger sakta på asfalt vid tex ett stopp i en korsning, så känns det som att bakdäcken vill hasa på asfalten, det känns ansträngt helt enkelt och att något kan komma att ge med sig
Skriv svar

Återgå till "Problem"