Annons

Re: 4wd har slutat fungera!

21
Kopplingslådan? Undrar vilken dom menar? När jag fixade min så fick jag pris på Automatlådan runt 100 000kr och fördelningslåda runt 20 000kr. Låter som dom tänker byta Automatlådan på din, kan förvisso säkert stämma med tanke på var felet var på min. Låter lite skumt dock om dom byter hela lådan istället för byter delar för under 3000kr (ex arbete naturligtvis) Men inte skulle jag ha varit ledsen för en ny automatlåda inte[emoji5]

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Annons

Re: 4wd har slutat fungera!

22
Förlåt min okunskap. Ordet verkstadskillen sa var "kopplingslåda". Exakt vad är det? Är det autoväxellådan? Det enda jag vet är att det enligt Kia-verkstaden skulle kosta mig 98 000kr att köpa delen om jag inte haft garantin. Men förstod inte riktigt vad det var för del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

23
Jag har inte heller nån aning om vad dom menar med kopplingslådan, så jag är nog okunnig jag med[emoji6] Men med tanke på priset du har fått och priset jag fick på Automatlådan så gissar jag på att dom menar Automatlådan.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

4wd har slutat fungera!

24
Nästa gång jag kommer dit ska jag fråga exakt vad det är som de ska byta. Det är en hel del andra grejer som ska fixas samtidigt. Byta alla delar till panoramataket som skenor, vajrar, motorer och annat som finns där uppe efter att hela takluckan havererat. Det enda de skulle återanvända var glasrutorna. De ska byta vänster LED-list vid insteget, fixa ett nytt insynsskydd i bagageutrymmet, sätta på extralysen (bekostas av mig), byta höger spindelled och laga fyrhjulsdriftsfelet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

28
Oj! De en del grejer som skulle fixas. Är skönt när de går på garanti men drygt att få lämna in bilen titt som tätt. Just problemet med 4hjusdriften börjar jag bli riktigt nyfiken på hur vanligt de faktiskt är. Enligt verkstan jag var i kontakt med så har dom bara varit med om det på 1 bil innan min och inte hört något från KIA att det är ett känt problem. Det som förvånade både mig och reservdelskillen var att alla delar jag behövde fanns för omgående leverans. Åtminstone diffrentialen hade jag gissat på några veckors leveranstid på.
Kanske nån här inne som vet hur vanligt 4hjulsdriftshaverierna är och om de är problem på alla årsmodeller eller bara specifika?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

4wd har slutat fungera!

29
Att panoramataket havererar sa han till mig var väldigt ovanligt. Att fyrhjulsdriften slutar fungera var inte så ovanligt. Han hade ett antal andra som varit inne före mig med awd-lampa som lyser. Svårt att avgöra om det är vanligt men jag var i alla fall inte ensam på den Kia-verkstaden. Och den Sorenton som var av 2014 års modell som jag provkörde innan min vita hade ju också trasig fyrhjulsdrift. Bara tre år gammal och redan trasig fyrhjulsdrift. Samma miltal som min vita, 13000 mil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

30
Bild
Uppdatering: Min verkstad fick idag nej från Kia att beställa "kopplingslåda". Verkstaden måste först göra en felsökning och kolla en annan grej som eventuellt enligt Kia kan vara trasig. På måndag ska jag få svar exakt på vad som är fel på fyrhjulsdriften


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Återgå till "Problem"