Annons

Parkeringsbroms /garanti ?

1
Spännande med bilar som man tror man har bra garantier på !

När jag åkte hem från jobbet härom dagen så plötsligen, fluff,fluff,fluff, lät som punkta...., stanna å kolla men såg inget, åkte vidare å svängde av motorvägen, stanna igen, tryckte på parkeringsbromsen å den for i botten...., åkte till verkstaden å fick en tid dagen därpå, då ja kom å skulle lämna in bilen fick ja ett papper att skriva på att jag accepterar betala nya bromsbelägg inkl byte då dom tror det var det som osakade ljudet, i och med garanti så påstår jag natuligtvis att det skall vara på garanti men bromsbelägg är förslitning å ingen garanti, det kan ja acceptera för vanliga bromsbelägg men hur i hela h*vete kan parkeringsbromsbelägg vara förslitning skall bara användas stillatående ? Om det kärvade någonstans i parkeringsbromssystemet då kan natuligtvis beläggen slitas å då skulle det vara garanti påstår verkstaden!
Vi kommer överens om dom skall kolla lite å vi skall höras på telefon å dom ser natuligtvis inget fel på systemet utan bara att beläggen är slut....., å att jag skall betala om dom skall fixa....
Ber dom byta men är inte nöjd med deras resonemang, när jag kommer å skall hämta bilen så kvarstår att betala X tusen kr å dom har inte sparat dom gamla beläggen så alla "bevis" är borta....
Är detta vad vi betalar för att få fler år garanti?
Tycker det är pinsamt hur man behandlar kunderna men det är väl bara gilla läget, som liten bilägare är det svårt att påverka !

Någon här på forumet som har varit med om liknande eller har synpunkter?
Kia Sorento 2,2 Crdi som har en Hobby 650 efter ibland...
Annons

Re: Parkeringsbroms /garanti ?

3
Dr Mumin skrev:Felet är att det går in fukt så det rostar mellan själva slitytan och belägg hållaren fick de på min och fick allt fixat på garantin hände vid 11000 mil helt utan förvarning
då det står tydligt i serviceboken att bromsdelar såsom belägg, skivor och backar inte ingår i garantin så förstår jag tyvärr inte problemet. hade felet inträffat efter 500-1000 mil kan man nog få det som reklamation, men efter 11000 mil...nej. ett vanligt problem jag sett på just sorento är att p-bromsen används för LITE, då dom oftast är automat, och kärvar ihop. då slits bromsbanden ut som smör i solsken.

Re: Parkeringsbroms /garanti ?

5
Hej

Har en sorento 05, där parkeringsbromsen har lagt av vet dock inte än om den är av eller bara behöver spännas lite.

Men det jag undrar är om det är någon här har erfarenhet av detta och kan berätta eller länka mig vidare till någon sida som visar hur man skall gå till väga för att fixa detta.


Tack på förhand

Re: Parkeringsbroms /garanti ?

6
jag hämtade ut min 10:a från verkstaden igår efter att ha fått skiljas från 5000 spänn med anledning att handbromsbackarna hade lossnat. Besiktigade bilen dagen innan och fick en tvåa på dålig verkan handbroms, men det berodde som sagt på att jag inte hade någon handbroms alls..
Vidare sade mekanikern att det hade ramlat ut smulor av handbromsen vid demontering, jag hade märkt att det gnisslade vid låg hastighet men trodde det var grus i bromsen.

Det här var en mekonomen verkstad men han varganska bekant med fenomenet så det verkar vara ett ganska generellt fel på modellen.

Re: Parkeringsbroms /garanti ?

7
Jag har som rutin att alltid riva ner bakbromsarna och borsta rent/smörja upp allting i samband med byte av sommar/vinterdäck. Har gjort detta de senaste 15åren och jag har aldrig haft problem, oavsett bil, med kärvande bakbromsar. Det tar max 15min per sida.

Tidigare så ingick detta vid service, men det har man tagit bort mig veterligt, så det är högst rekomenderat att göra detta en eller ett par gånger per år.
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic

8
En bra rutin. Men river du även ner handbromsbackarna? Det är ju en hel del extra jobb.
Det ingår uppsmörjning bromsar på gamla Ceedar, men inga andra modeller vad jag vet...
Skriv svar

Återgå till "Problem"