Annons

Flimrande batterilampa och P-bromslampa

1
Jag har en Sorento diesel automat från 2004 som gått 12 000 mil som börjat krångla. Den startar ALLTID som en klocka, men när jag kört ungefär 1,2,3 eller 4 mil (olika varje gång) så börjar strålkastarna tappa i styrka och batterilampan och parkeringsbromslampan börjar på att flimra. Känslan är att bilen ska lägga av, men varvar jag upp den (gasar på över 2000 varv eller lägger i neutralen och varva upp den) så försvinner flimret och den går som vanligt igen en stund - ibland några hundra meter, ibland någon eller några km och ibland försvinner flimret tills jag är framme...
Jag har haft in den på verkstad och de har tagit ur data och gjort mätningar, men de får inga felkoder och den laddar som den ska...

Känslan är att den kan lägga av när som helst när man kör och det är såklart ingen önskesits om man befinner sig på någon större väg...

Är det någon som känner igen problemen eller kan hinta om vad det kan tänkas vara så vore det super!
Annons

Flimrande batterilampa och P-bromslampa

2
Låter som batteriet eller generatorn är dålig. Ta och mät med en multimeter över batteriet när det flimrar och återkom med resultat
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Flimrande batterilampa och P-bromslampa

3
HB021 skrev:Låter som batteriet eller generatorn är dålig. Ta och mät med en multimeter över batteriet när det flimrar och återkom med resultat
Batteriet är bytt då verkstaden misstänkte samma sak som du. Generatorn laddar som den ska enligt verkstadens mätningar...
Problemet kommer aldrig när jag kör blandad körning - alltså på mindre vägar där hastigheten förändras ofta under körsträckan. Det verkar som att problemet uppstår när jag kör långa sträckor i samma hastighet ( alltså på tex 100-väg)
Skriv svar

Återgå till "Problem"