Annons
Annons

Re: Bränsle förbrukning Sorento 2012

4
Hej på er!

Är nybliven sorentoägare.
Tänkte fylla i lite mer statistik till förbrukningen...

Stockholm - Sälen ToR 0.87 l/mil (tankad på Preem)
Stämde faktiskt bra med färddatorn...

Resan gick med en takbox Thule Atlantis 90cm bred.
Automat kanske skall tilläggas även om de flesta Sorentos verkar vara det. 8-)

Mvh

Jesper

Re: Bränsle förbrukning Sorento 2012

6
Har nu tankat ett par ggr, å senast stod det 0,78 på färddatorn men jag räknade ut 0,81l/mil värre var det på förra tanken, 0,82 respverkligt uträknat 0,9 men då var det med husvagn efter en del av mIlen...
Varför diffar det mellan färddator och verkligt?
Borde ju kunna vara lika?
Kia Sorento 2,2 Crdi som har en Hobby 650 efter ibland...

Re: Bränsle förbrukning Sorento 2012

8
Hej,
Har en -07 diesel, automat och den går fint nu. I början när jag fått den var det väl hög förbrukning i genomsnitt. Jag mäter förbrukningen regelbundet sedan ny. Jag låg över litern i början och på vintern med vinterdäck i stan kröp det över 1,3 l. Tänkte att det kanske var mitt fel som körde illa eller nått, men har ju haft stor cheva med automat och rullat runt på 0,9 l i snitt så det kändes inte helt rätt.

Klagade efter ca fyra månader till KIA om att är det verkligen riktigt. Hade även läst lite på Sorento.com om att andra ägare tyckte att deras drog väl mycket diesel. Hur som när det var dags för service så tog man in den och se, det var ett åtgärdsprogram för spridarna!! Packningarna i botten läcker tydligen tidigare Sorento och då drar den mycket mer bränsle samt går även sämre sa man. Detta fixade verkstaden i samband med servicen, de plockade bort alla spridarna och gjorde rent samt eftermonterade dem med ny packningssats från KIa, sedan justerade man om datorn.

Efter det gick den ner en del i förbrukning, till ca 0,95 l men motorn låg och drev hela tiden och man fick alltid bromsa ner den, samt att den växlade upp till fjärde växeln snabbt som bara den. Nytt besök på verkstaden, som via felkod då kunde se att det troligen var fel info (hastighetsinformation / laddtryck) mellan lådan och turbochargern. Man justerade detta (uppdaterade mjukvaran i styrboxen) och sedan dess går den mjukt och fint på mellan 0,78 och 0,85, även med släp och full packning. Sorry för långt svar...

Re: Bränsle förbrukning Sorento 2012

9
Gjorde nyss ett överslag på dieselförbrukningen Sorento 2,2 crd 2010 för dom senaste 48 tankningarna. Dom inkluderar då en hel del körning med husvagn Solifer Finlandia 1800 kg, stadskörningar, ren landsvägskörning utan husvagn.
Sommar och vinter.
Förbrukningen har varit som allra lägst 0,79l/milen till som högst 1,31l/milen. Fick fram en genomsnittlig förbrukning då på 1.085l/milen på 48 tankningar, detta efter egen uträkning,ej färddatorn som gärna vill visa lite glädjesiffror.

/Björn
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"