Annons

Koppla in LED-Ramp

1
Hej

Har kommit över en LED-ramp till min Sorento (2014).

Har även kommit över en hållare för den (sån som man fäster bakom nummerplåten).

Nu till frågan,
Elen, hur kopplar jag lättast in den?

Jord på lämplig punkt eller direkt på batteriet?
Plus på kabeln som går till det vanliga helljuset?

Tacksam för info.
Annons

Re: Koppla in LED-Ramp

2
Fiskfan skrev:Hej

Har kommit över en LED-ramp till min Sorento (2014).

Har även kommit över en hållare för den (sån som man fäster bakom nummerplåten).

Nu till frågan,
Elen, hur kopplar jag lättast in den?

Jord på lämplig punkt eller direkt på batteriet?
Plus på kabeln som går till det vanliga helljuset?

Tacksam för info.
Hallå hallåå.

Har du kommit på hur den ska kopplas in?
Har nämligen också samma undran, fast på den Nya Sorenton.

mvh

Re: Koppla in LED-Ramp

3
Jord tar du vid en befintlig punkt i chassiet, brukar sitta på något av rambenen under/bakom lyktorna. Direkt från batteriet ger onödigt lång kabel och högre motstånd/större chans till flimmer pga ojämnt volttal när du kör och växlar osv, elektronik mår inte bra av det.

Matning tar du från batteriet via eget relä, styrning av reläet tar du från helljuset. Tar du matning direkt från helljuset och sedan får kortis i ledrampen så kommer du tappa helljuset och om det vill sig illa även halvljuset, kan bli dyra reparationer. Likaså kan du överbelasta de klena kablarna i bilens kabelmatta om du kopplar på extra tillbehör rakt på helljusets kabel.

Så extra belysning kopplar man alltid via eget relä och säkring med enbart styrning från helljuset.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Koppla in LED-Ramp

5
Om de efter inkoppling lyser, men inte fullt, så brukar det vara dålig jord. Lyser de som de ska så gör inget alls. :)
Jag drog min jord till batteriet, efter att ha jordat i en karossdel, men svagt ljus som följd...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Koppla in LED-Ramp

6
Ronnie skrev:Om de efter inkoppling lyser, men inte fullt, så brukar det vara dålig jord. Lyser de som de ska så gör inget alls. :)
Jag drog min jord till batteriet, efter att ha jordat i en karossdel, men svagt ljus som följd...

Tak för tipset Ronnie :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"