Annons

Sportage -> Sorento?

1
Hej
Jag "älskar" min (vår) Sportage 2.0 CRDi AWD, men nu är det tillökning på gång och då kommer inte skuffen att räcka till... (jag kommer ev att köpa en 2.2 aut. AWD Sorento). Sorenton är ju större och tyngre utan att ha nämnvärt starkare motor än starkaste Sportyn. Hur är en 2.2 diesel automat AWD att köra på landsväg med omkörningar, hantering vintertid m.m. Är ni nöjda? Funkar allt? Vad bör man se upp för om man letar begagnat (kanske köper ny...)

Tacksam för reflektioner och erfarenheter :)
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.
Annons

2
Tog ut en sorento 2.2awd automat komfort i oktober 2013.

Kommer från en SAAB 9-5 2.3t.

Kian funkar bra i motor och växellåda. Jag upplever att den räcker till i de flesta situationer och den är väldigt trygg på vägen.

Tre bakåtvända stolar får plats i baksätet om man behöver. Urkopplingsbar airbag fram med nyckel.

Lastar bra - min treåring kunde stå raklång och byta om med huvudet under den öppnade bakluckan ståendes på lastgolvet :-)

Det som strulat är förarbältet som byttes på garantin (låste sig)

Stolarna är inte i närheten av Saabs sportstolar..
Kia Sorento EX Komfort (+Navi 7") 2013

Re: Sportage -> Sorento?

4
Jag har kört Sorento årsmodel 2012 2,2 Automat.
Jag och frugan är mycket nöjda med Sorenton och funderar nu allvarligt på att beställa en ny Execetuive +, dvs sista årsmodellen av den här varianten innan nylanseringen som sker i slutet av året.
Min far har blivit ägare av en 2013 Sportage och vi kan konstatera att det skiljer en hel del. Sorenton är en mer "Amerikansk" bil, dvs den är mjukare i fjädring och har en lite gungigare och mjukare väghållning, till stor nackdel när man kör hårt och fort på mindre vägar, dvs inget egentligt problem.
AWD fungerar ganska lika på de två bilarna men jag tycker faktiskt att Sorenton är bättre ballanserad och svarar bättre när alla fyra hjulen driver vid snabba accelerationer på halt underlag.
Naturligtvis drar Sorenton mer bränsle men det är å andra sidan en 4-500 kg tyngre bil. Det är inga problem att ha tre bältade barn bak i bilen, har man sedan en 3:e stols rad kan man få med svärmor också, dock inte längst bak utan där placerar man något av barnen.
KIA Sorento 2012 Svart 7-sits
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"