Annons

Startproblem Magentis 2006

1
Hej!

Jag köpte en bil åt min far för att ha som pendlarbil till jobbet, det blev en Magentis 2006 (nyare modellen som kom 2006) V6 Automat med 4700mil. Ej vinterkörd.

Bilen gick helt perfekt i 2 veckor och sedan vägrade den en morgon att starta. Instrument, stereo mm funkar perfekt men inte ett ljud från startmotorn. Den segar inte alls utan är stendöd. Testar att ladda batteriet utan lycks och jag kör dit med ett batteri från en hobbybil, ingen skillnad. Lampan som enligt manualen visar att larmet är avaktiverat lyser som den skall. Vi testar nyckel (med larmdosa) nummer 2, ingen skillnad. Kollar med felkodsläsare, inga koder. Vi tänker att den måste felsökas på verkstad och funderar på att hyra bilsläp. Min far testar då och då och vips, på 4:e försöket en dag startar den perfekt. Han kör den då till en verkstad som haf den i 2 dagar och testar den regelbundet. Fungerar då 20 starter i rad och vi hämtar bilen i tron att generatorn har laddat batteriet på dessa 4 mil.

Idag är den på morgonen lika död igen. Köper ett nytt batteri utan skillnad.

Vad tror ni? Kan det vara startreläet i säkringsdosan som glappar? Finns det modellrelaterade fel som något i tändningslåset? Har svårt att felsöka med att bygla relä då jag bor långt bort och min far har tummen mitt i handen. Tänkte beställa ett relä först om det inte är så dyrt.

En annan sak jag funderade på var att jag spolade av lite damm från motorn när jag köpte den 2v innan den började strula. Bara längs kanten fram, kan det då kommit in fukt i reläet (stängt box-lock) som 2v senare ger detta?

Tacksam för alla tips!
Mvh John
Annons
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"