Annons

Re: Rostskyddsbehandling eller inte?

11
Mina senaste två bilar har jag behandlat med Biltemas fina linoljebaserade rostskydd.
Lånade en smörjbrygga, högtryckstvättade, lät torka, tog kompressorn och oljedusch. Sprutade hela underredet.
Fick beröm på besiktningen trots att bilarna alltid var gamla.
Tänker göra samma sak med min 2012:a Ceed. Billigt dessutom. Har även förhört mig om detta hos en proffs-behandlare. Han kunde inte nämna något som hindrade att man sprutade med linoljeprodukten.
Annons

Re: Rostskyddsbehandling eller inte?

12
Hej

Bytte bort en Kia Ceed 1.6. CRDi 2008 för ett tag sedan.
Bilen hade då gått drygt 16000 mil.
Hade man rostskyddsbehandlade den när den var ny så hade de pengarna varit helt bortkastade.
Den hade ingen som helst rost under eller i skärmar eller andra ställen.
En kollega som har MAZDA 6 var helt förundrad då han var med en gång jag lyfte upp bilen och han såg
hur rostfri den var.
Hans MAZDA 6 var helt genomrostad i alla skärmkanter och mycket rost även under bilen fast det är en 2012.

Så inte är det väl värt att kasta bort drygt 8000 kr på en komplett rostskyddsbehandling på dessa nya bilar.
Eller har KIA:s rostskydd blivit sämre sedan 2008 ???? Tror inte det.
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Rostskyddsbehandling eller inte?

14
HellboyElvis skrev:Kia har nästintill obefintligt rostskydd. Bilar på västkusten är helt rostätna undertill efter 2 år.
Håller nog inte med dig i detta bl.a då jag själv upplevde hur lite rost det var på min förra Ceed.
Och här finns en lista över en del bilar taget från Vi Bilägare som testat en massa bilar under väldigt många år.
Visst några äldre modeller med betyg 1 och 2 men annars överlag 3 och 4 i betyg.
http://www.dinitrolcenter.se/Se_din_bils_rostbetyg

Bläddra ned på sidan så hittar ni listan med betyg.
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"