Annons

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

11
Näe, för garanti för vanlig handel är inget en handlare måste ge utan de kan vackert säga att du själv får sköta kontakten med generalagent/tillverkare, nu ger 99,99% av alla handlare detta iaf för att ge kunden en känsla av mervärde. ( i grund och botten att handlaren sköter kontakten med tillverkare generalagent de första 12 mån i händelse av fel och följande reklamation, 3 års reklamationsrätt enligt lag)

Din jämförelse haltar betänkligt då KIA inte tillåter kunden att kontakta dom. Vilket du enligt lag har rätt att göra för det är de som står för garantierna, inte ÅF.

Och kia sverige är inte grossist, de är generalagent enligt deras egen utsago i företagsfaktan de hängett till skatteverket. Om du inte tror det så är google din vän.....
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

12
Torgskräck skrev: Din jämförelse haltar betänkligt då KIA inte tillåter kunden att kontakta dom.
KIAs agerande i kundsupportfrågor (och som det verkar även hur dom hanterar sina återförsäljare när dessa vill ha full klarhet i garantifrågor för att kunna informera sina kunder) "stinks" och mycket tyder på att all denna ovilja mot att "synas", är en följd av den rättsliga fråga där Högsta domstolen efter jul 2015 dömde KIA att förlora rätten att kräva gjort service hos originalverkstad vid garantikrav.
Domslutet kostade dom en icke föraktlig slant - 1 250 000 kr.

Dessförinnan hade KIA 2012 dömts att mot vite av 5 miljoner kr sluta kräva originalservice och fick ersätta Sveriges Bildelsgrossister förening med 6,3 milj kr för rättegångskostnader. Man kan ju ana hur tongångarna var i KIA-huset efter detta.......

Vid första blicken kanske man skulle tro att dom skulle reagera med "OK, det var det! Nu går vi vidare".
Jag tror att man i stället satte sig ned och funderade på dessa vägar att gå förbi domslutet för att öka beläggningen på "sina" verkstäder och minska sina kostnader för den 7-åriga garantin:

!. Att pga av petitesser vägra att stå för garantikostnader för ägare som gjort service på fristående verkstäder och därmed indirekt skrämma andra ägare till auktoriserade verkstäder.
2. Att aldrig ge kunder tillfälle att med KIA centralt i Sverige diskutera eller ifrågasätta fattade beslut.
3. Att inte lämna någon som helst lucka i muren av anonymitet som man skapat. Ingen skall på något sätt kunna kontakta någon inom KIA - eller ens känna till namnet på några personer där - speciellt inte sådana som fattat i kundens ögon tvivelaktiga (eller i varje fall icke-generösa) beslut i garantifrågor.

För att jämföra med Mazdas 10-åriga garanti, så har dom inte alls samma skarpa formuleringar som KIA har.

När jag pratade garanti med en handlare nämnde han flera exempel på kunder som blivit vägrad garantiersättning p g a just petitesser, som t ex mycket liten försening i service både i tid och miltal, att fakturor från fristående verkstäder saknat exakt rätt beskrivning på vad som gjorts och bytts mm.
Hans slutsats var: gör alltid service hos auktoriserad verkstad för att vara säker!

Om man gör det - inte för att få bästa och mest prisvärda service, utan för att man skall gardera sig, har ju KIA lyckats med sin plan.......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"