Annons

Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

1
Som i detta UK-forum:
http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/de ... page1.html
(ett svar från en officiellt representant i andra inlägget på denna sida)

Vore en verklig tillgång och ett sätt att skingra oklarheter och sprida good-will för KIAs varumärke.
Någon som vet om KIA Sverige har någon som kollar på KIACARCLUB? Om inte - borde någon göra det och delta aktivt.....!

Det här med "ta kontakt med din KIA-handlare" är totalt nonsens i dessa mediatider!

Jag har mailat länken på detta inlägg till KIA MOTORS SVERIGE....... Stötta gärna detta om ni gillar idén! Och glöm Facebook - det är här det skall ges support!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

3
Man får inte ens prata med dom om man har garantiärende utan det går via verkstaden som efter ett nej uppifrån tvår sina händer och meddelar att ärendet är nerlagt och de kan inget göra, ringer man kia sverige får man inte prata med någon och absolut inte den som avslog ditt ärende utan man återvisas till verkstaden, moment 22 är vad de lever på. Att de här skulle ställa upp gissar jag sker först när grisar koloniserar mars före människan.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

5
KIA har åtminstone en aktiv person i UK-forat och om jag inte missminner mig, har officiella genmälen också kommit i det tyska forum jag regelbundet kollar på.

Som vanligt är det marknadskrafterna som styr även här och så länge som KIA inte känner av några större protester bland kunderna mot det nuvarande "var vänlig kontakta din återförsäljare", kommer ingen förändring till stånd.

Jag råkar veta att det finns åsikter om det förhållningssättet även bland återförsäljare/ verkstäder, som ofta (som Torgskräck antyder) får stå i skottgluggen för kunder som känner sig svikna eller som inte får adekvat information.. Rätt ofta står återförsäljaren där som ett frågetecken, när kunder vänder sig dit för klargöranden.

Många enkla problem skulle snabbt försvinna om KIA "visar" sig - t ex här!
Det är inte bara en god produkt det gäller att leverera, utan även god support!
Det vet vi alla, oavsett vad vi köper......

Slutligen kan jag återigen hänvisa till de engelska och tyska KIA-fora som jag skrev om i något av mina första inlägg som medlem här. Där finns många medlemmar som delar med sig av info som dom lyckats gräva fram! En tysk bilägare ger sig inte i första taget om han är missnöjd eller ovetande om något som gäller den nya bilen!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

6
kiagubbe skrev:Som i detta UK-forum:
http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/de ... page1.html
(ett svar från en officiellt representant i andra inlägget på denna sida)

Vore en verklig tillgång och ett sätt att skingra oklarheter och sprida good-will för KIAs varumärke.
Någon som vet om KIA Sverige har någon som kollar på KIACARCLUB? Om inte - borde någon göra det och delta aktivt.....!

Det här med "ta kontakt med din KIA-handlare" är totalt nonsens i dessa mediatider!

Jag har mailat länken på detta inlägg till KIA MOTORS SVERIGE....... Stötta gärna detta om ni gillar idén! Och glöm Facebook - det är här det skall ges support!
När jag hade forumet så hade jag en kontakt på Kia Sverige. Jag äger inte forumet längre och personen ifråga har gått i pension ett par månader innan jag sålde forumet. Men personens efterträdare läser iaf i forumet, enl. min kontakts utsago...

Dessutom är Kia Sverige grossisten. Har du problem med din tv du köpt på ex.vis Mediamarkt så kontaktar du normalt inte tillverkaren/generalagenten utan återförsäljaren.
En jämförelse så god som någon.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

7
Ronnie skrev:Dessutom är Kia Sverige grossisten. Har du problem med din tv du köpt på ex.vis Mediamarkt så kontaktar du normalt inte tillverkaren/generalagenten utan återförsäljaren.
En jämförelse så god som någon.
Om jag köpt en TV på Mediamarkt och det var tekniska problem med den, t.ex. buggar i firmwaren, eller om jag hade tekniska frågor, så hade jag i första hand försökt kontakta tillverkaren och inte någon hos Mediamarkt.

Faktum är att jag faktiskt litar mer på att bilåterförsäljarna har tekniska kunskaper om sina bilar än att försäljarna på t.ex. Mediamarkt har om sina TV-apparater.

I vilket fall som helst så tycker jag att om man köper (eller är intresserad av att köpa) en produkt för 200.000-400.000kr så skadar det väl inte om tillverkarens representanter i det land man köpt produkten i, åtminstone kan ge ett mer uttömmande svar än så här på en väldig enkel fråga (dessutom var det undertecknat med Kundjtänst Customer Service / Kia Motors Sverige AB)
"Tack för ditt mail.
Vi rekommenderar att du kontaktar en Kia-återförsäljare. De kan förklara detta kommer sig.
Kontaktuppgifter till våra återförsäljare finner du under denna länk: http://www.kia.com/se/dealersearch/"

Om det inte vore för att personen som skrivit ovanstående missat ett ord i en mening så hade det lika gärna kunna varit ett automatsvar.
Kia Niro PP2 2017

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

8
Låt mig få dra ett exempel från min egen erfarenhet av ett annat mycket stort asiatiskt företag, som är marknadsledande över hela världen: Daikin.

När jag i fjol den här tiden skulle byta ut min 10 år gamla värmepump, pratade jag runt med bekanta och obekanta för att höra deras erfarenheter om sina pumpar och fick snart klart för mig att alla som nämnde "Daikin" gjorde det i uppskattande termer - precis som många av oss här säkert har erfarenhet av från gamla KIA-kunder.

Som den IT-gubbe jag är gick jag förstås ut på nätet och letade efter ett värmepumpsforum och hittade ett med mycket information både från användare OCH LEVERATÖRER, vilket kändes mycket bra och efter en del inlägg och frågor där, slutade det med att köpte en Daikin av en lokal installatör.
När pumpen var på plats fick jag snart problem med Wi-Fi-styrningen av pumpen och min installatör stod som ett frågetecken inför de frågorna (tänk gärna på de KIA-återförsäljare som inte har en aning om alla svar på kunders frågor).

Jag gick då förstås in på värmepumpsforat, ställde min fråga och fick samma dag ett mycket klart och redigt svar av en Daikinanställd - en svensk i ett världsföretag med säkert fler anställda än KIA.
Jag tackade för svaret och fick genast en kommentar tillbaka som avslutades med:
"Daikins målsättning är att vara ledande inte bara på att leverera bra produkter utan även att ta hand om våra kunder."

Smaka på den formuleringen!

Jag fick idag svar från KIA på mitt gårdagsmail - jo, faktiskt!

Så här skriver de:
"God morgon

Tack för ditt mail.
Tack för förslaget, men vi har valt att i nuläget endast ha teknisk support till verkstäder.
Som privatkund måste man vända sig till de tekniker som är utbildade på våra bilar, dvs våra Kia-verkstäder.


Med vänlig hälsning / Kind regards"


Notera att brevet inte är undertecknat!
Jag har aldrig i mitt långa liv fått ett brev från något företag som inte har undertecknats med namn!

Vad är det som gör att KIA kryper ned i anonymitetens skyttegrav? Vad är dom rädda för?

Ingen på detta forum skulle inbilla sig att här av KIA får svar på frågor av typen: hur tar jag bort stötfångaren på min Ceed eller vad kostar en 1500 mil service i Arvika - men kanske t ex på frågor om varför KIA officiellt meddelar att Apple CarPlay "kommer senare under 2016" - en uppenbarligen helt felaktig information, jag fick svaret på av en KIA-man på ett engelskt forum.......

Att man inte är beredd att ge full "teknisk support" här kan jag till förstå, men det finns så oändligt mycket annat man kan klargöra för sina nuvarande och presumtiva kunder!
Att låta någon KIA-anställd anslå 5 min per dag för att pejla läget på KIACARCLUB med mer än 4800 medlemmar är väl använd tid!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

9
Ronnie skrev:
kiagubbe skrev:Som i detta UK-forum:
http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/de ... page1.html
(ett svar från en officiellt representant i andra inlägget på denna sida)

Vore en verklig tillgång och ett sätt att skingra oklarheter och sprida good-will för KIAs varumärke.
Någon som vet om KIA Sverige har någon som kollar på KIACARCLUB? Om inte - borde någon göra det och delta aktivt.....!

Det här med "ta kontakt med din KIA-handlare" är totalt nonsens i dessa mediatider!

Jag har mailat länken på detta inlägg till KIA MOTORS SVERIGE....... Stötta gärna detta om ni gillar idén! Och glöm Facebook - det är här det skall ges support!
När jag hade forumet så hade jag en kontakt på Kia Sverige. Jag äger inte forumet längre och personen ifråga har gått i pension ett par månader innan jag sålde forumet. Men personens efterträdare läser iaf i forumet, enl. min kontakts utsago...

Dessutom är Kia Sverige grossisten. Har du problem med din tv du köpt på ex.vis Mediamarkt så kontaktar du normalt inte tillverkaren/generalagenten utan återförsäljaren.
En jämförelse så god som någon.
Viss skillnad, i medimarktfallet har medimarkt åtagit sig garanti ( lagen säger att en tillverkare har garantiåtagande och en butik inte men de flesta butiker ger detta iaf för att sälja) medans vad gäller kia så går alla garantier via kia sverige och inte den enskilda handlaren.

Så din jämförelse blir lite som äpplen och päron.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Varför inte en officiell Kia Customer Service-representant i detta forum?

10
Torgskräck skrev:
Ronnie skrev:
kiagubbe skrev:Som i detta UK-forum:
http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/de ... page1.html
(ett svar från en officiellt representant i andra inlägget på denna sida)

Vore en verklig tillgång och ett sätt att skingra oklarheter och sprida good-will för KIAs varumärke.
Någon som vet om KIA Sverige har någon som kollar på KIACARCLUB? Om inte - borde någon göra det och delta aktivt.....!

Det här med "ta kontakt med din KIA-handlare" är totalt nonsens i dessa mediatider!

Jag har mailat länken på detta inlägg till KIA MOTORS SVERIGE....... Stötta gärna detta om ni gillar idén! Och glöm Facebook - det är här det skall ges support!
När jag hade forumet så hade jag en kontakt på Kia Sverige. Jag äger inte forumet längre och personen ifråga har gått i pension ett par månader innan jag sålde forumet. Men personens efterträdare läser iaf i forumet, enl. min kontakts utsago...

Dessutom är Kia Sverige grossisten. Har du problem med din tv du köpt på ex.vis Mediamarkt så kontaktar du normalt inte tillverkaren/generalagenten utan återförsäljaren.
En jämförelse så god som någon.
Viss skillnad, i medimarktfallet har medimarkt åtagit sig garanti ( lagen säger att en tillverkare har garantiåtagande och en butik inte men de flesta butiker ger detta iaf för att sälja) medans vad gäller kia så går alla garantier via kia sverige och inte den enskilda handlaren.

Så din jämförelse blir lite som äpplen och päron.
Hur Kia logistiskt lagt upp det spelar ingen roll i min jämförelse. De är grossist och handlaren är ÅF. Är det ett garantiärende så måste även Mediamarkt och liknande, kontakta generalagenten för ett ev. garantigodkännande. Det fick iaf jag göra när jag hade datorfirma och fick garantiärenden.
Så jämförelsen är adekvat.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"