Annons

iPhone via USB?

1
Hej jag har nyss köpte en KIA Rio 2011, den har ju uttag för USB och jag undrar om det är möjligt att koppla in sin iPhone (6s) för att i bilens högtalare kunna lyssna på spotify och storytel? Jag har testat att stoppa i usb-kabeln till mobilen (apples original) det står "usb" på bilens display men telefonen "plingar" hela tiden -det ljud den ger ifrån sig (en gång..)när man ansluter sin mobil till en laddare, men inget händer. Är det någon som vet om det är möjligt att få detta att fungera?
Jag har tidigare haft en 16 år gammal bil med kassettbandare där man kunde stoppa i en slags kassett med sladd i, vilken man anslöt mobilen med och kunde lyssna på musik och bok. Nu när jag har en 11 år nyare bil känns det lite surt om man inte skulle kunna göra detsamma, ingen bluetooth i bilen men en cd-spelare sitter i...fast det känns lite "stenålders" :?
Någon med erfarenhet och/eller tips? :D
Annons

Re: iPhone via USB?

2
Nixxan skrev:Hej jag har nyss köpte en KIA Rio 2011, den har ju uttag för USB och jag undrar om det är möjligt att koppla in sin iPhone (6s) för att i bilens högtalare kunna lyssna på spotify och storytel? Jag har testat att stoppa i usb-kabeln till mobilen (apples original) det står "usb" på bilens display men telefonen "plingar" hela tiden -det ljud den ger ifrån sig (en gång..)när man ansluter sin mobil till en laddare, men inget händer. Är det någon som vet om det är möjligt att få detta att fungera?
Jag har tidigare haft en 16 år gammal bil med kassettbandare där man kunde stoppa i en slags kassett med sladd i, vilken man anslöt mobilen med och kunde lyssna på musik och bok. Nu när jag har en 11 år nyare bil känns det lite surt om man inte skulle kunna göra detsamma, ingen bluetooth i bilen men en cd-spelare sitter i...fast det känns lite "stenålders" :?
Någon med erfarenhet och/eller tips? :D
Du kan inte "streama" ljud via USB, däremot kan du spela upp Mp3 filer från telefonen eller ett USB minne. Finns det ingen AUX ingång, vanlig 3,5mm "hörlurskontakt"? I så fall skulle det gå att köra via den likt du gjorde med bandaren.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: iPhone via USB?

4
R700 skrev:Jag streamar ljud via usb på min ceed, iPhone + usb och Spotify.. :)
okej, men har du bara sladden till iPhone i usb-uttaget då? Ska man sätta "igång nåt" manuellt,trycka på aux eller nåt på telefonen eller annat menar jag, eller sköter det själv? :)

Re: iPhone via USB?

7
R700 skrev:Jag streamar ljud via usb på min ceed, iPhone + usb och Spotify.. :)
Ok, sorry, jag är bara van droider... :/ bra om det fungerar.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: iPhone via USB?

8
Vill bara meddela att Kia nu gått ut med att man absolut inte får ladda iPhone eller annan nyare telefon via USB-uttaget (endast 12v uttag är tillåtet). Det kan förstöra radio/navigeringsenhet och det är inget som går på garantin. Meddelande har endast lämnats från Kia till sina återförsäljare och där förstår jag inte riktigt hur man kan neka garanti om enheten går sönder.

Kan tycka att Kia i så fall får uppgradera uttaget eller på annat sätt säkerställa att det fungerar utan att skada ljudsystemet.

Re: iPhone via USB?

9
Den är ju till för att streama musik från telefonen, vilket den gjort utmärkt på min 5s, men den laddar ju samtidigt automatiskt så fort du ansluter. I såna fall kan man ju inte längre använda funktionen för att spela musik heller?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: iPhone via USB?

10
R700 skrev:Den är ju till för att streama musik från telefonen, vilket den gjort utmärkt på min 5s, men den laddar ju samtidigt automatiskt så fort du ansluter. I såna fall kan man ju inte längre använda funktionen för att spela musik heller?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tyvärr så försvinner iPod funktionen (via kabel) samt laddfunktion pga missen (om man nu får kalla det för det). Det enda som fungerar är via Bluetooth. Annars får man ladda ner musik till en USB-sticka vilket går bra att använda. Tycker ändå det märkligaste är att Kia inte godkänner garantireparation om det blir strul. Kunderna kan ju omöjligt känna till det här om inte Kia går ut med information direkt till Kiaägare. Nu hade man bara en utskrift liggandes på disken vid kundmottagningen som man hänvisade till.
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"