Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

61
Rotortech skrev:
hnkl skrev:Men tillbaka till Kia, jag gav 180.000kr för min och det anser i alla fall jag är ett bra pris för en helt ny diesel bil men 7 års nybilsgaranti.
7 års nybilsgaranti lät ju bra när man köpte bilen, men verkar inte vara så mycket värt nu om man får problem med bränslesystemet. När KIA skickade ut sitt brev lovade de att hålla kunderna informerade på sin hemsida, kollade idag och senaste info är från 6/11. Snart 1 månad... KIA hallå ??? Har KIA helt tappat intresset ???
Jag tycker fortfarande det låter bra. Har utnyttjat min garanti förr vid garantiärenden utan några problem. Att det nu strulat till sig i just detta ärende är tyvärr synd men som nämns tidigare så är det nog en blandning av dålig diesel och bränslefilter. Eftersom det gäller OKQ8s diesel så är det något med deras diesel som också spelar in i denna situation annars hade vi sett detta fenomen hos de andra stationerna också.

Sen att det drabbar de som promt måste tanka hos OKQ8 så förstår jag att man är besviken. Men som jag skrev så måste det vara en blandning av bränsle och filter som gör att det i stort sätt bara är OKQ8 diesel som det gäller.

Jag är fortfarande lika nöjd över min Kia och hur de har hanterat mina ärenden när det väl varit dags.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

62
hnkl skrev:Sen att det drabbar de som promt måste tanka hos OKQ8 så förstår jag att man är besviken. Men som jag skrev så måste det vara en blandning av bränsle och filter som gör att det i stort sätt bara är OKQ8 diesel som det gäller.
KIA Sverige säger själva i sitt brev att OKQ8:s bränsle uppfyller den standard som KIA kräver (EN 590) och varför skulle då garantin inte gälla ???

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

64
Jag säger bara...SKITSNACK.

Vi har ALDRIG tankat Bio+ bränsle från OKQ8. Inte en enda gång på ca 10 år. Tankar endast på Qstar och ST1.
Men enda fick vi byta bränslefilter efter 4000 mil. Så jag vågar påstå att förklaringen från KIA är ett försök på att släppa undan ansvar.
Mailade KIA detta men som ni säkert kan gissa så fick jag som svar blablablabla ni måste prata med QSTAR om detta.

Seriöst??? Har nu köpt våran sista Kia.

Och till KIA, Ta nåt jävla ansvar, skylla på OKQ8 är så jävla fegt av Er. Om det är så som ni påstår skulle det va en massa med bilar längs med vägen med bränslestopp och det är det INTE. Sluta att ljuga oss rakt upp i ansiktet.
Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX Komfortpaket - Årsmodell 2011 Modellår 2012
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R man 6-vxl 4WD Business-Årsmodell 2013 Modellår 2014

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

65
Sköt språket och håll nivån, annars låser jag tråden!


Föreslår att man tar sina invektiv och skickar dem i mail till Kia isf.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

66
Qstar och ST1 kommer från samma leverantör som tanka/okq8 vad jag vet så kanske ej så konstigt att du har problem ?
andTa skrev:Jag säger bara...SKITSNACK.

Vi har ALDRIG tankat Bio+ bränsle från OKQ8. Inte en enda gång på ca 10 år. Tankar endast på Qstar och ST1.
Men enda fick vi byta bränslefilter efter 4000 mil. Så jag vågar påstå att förklaringen från KIA är ett försök på att släppa undan ansvar.
Mailade KIA detta men som ni säkert kan gissa så fick jag som svar blablablabla ni måste prata med QSTAR om detta.

Seriöst??? Har nu köpt våran sista Kia.

Och till KIA, Ta nåt jävla ansvar, skylla på OKQ8 är så jävla fegt av Er. Om det är så som ni påstår skulle det va en massa med bilar längs med vägen med bränslestopp och det är det INTE. Sluta att ljuga oss rakt upp i ansiktet.

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

67
Har varit i ny mail-kontakt med OKQ8 och fick reda på 2 intressanta saker:

1. OKQ8 påstår i svaret att man efter KIAs problem har sänkt RME-inblandningen från 7% till 5%, dvs. samma inblandning som det var innan KIAs motorer började få problem.

2. Diesel Bio+ finns bara på vissa mackar och vilka som har eller inte har är sökbart på deras hemsida. :P

Vissa OKQ8-mackar kommer jag att undvika framöver... ;)


Bra så långt, men en del frågetecken återstår:
- Varför skickar KIA ingen info om detta eller åtminstone informerar på den hemsida som lovade att hålla oss uppdaterade?

- Gäller KIAs garanti nu då?

- Hur ser framtiden ut? Kommer inblandningen av RME att ökas framöver? Vad händer då?

- Kommer KIA att jobba vidare med det här problemet?

Inte vet jag, kanske blir bensinbil nästa byte... :roll:

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

68
Om det stämmer att Qstar och ST1 kommer från samma leverantör som tanka/okq8... varför är det inte flera som har problem? Qstar och ST1 har bara 5% inbl RME
Så jag vågar påstå att problemet ligger hos KIA.
Och varför är det bara KIA och Hyundai bilar som drabbas? Är det nån som vet om andra märken?
Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX Komfortpaket - Årsmodell 2011 Modellår 2012
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R man 6-vxl 4WD Business-Årsmodell 2013 Modellår 2014

Bränslefilter Crdi motorerna

69
Jag fick ju problem med filtret och jag har till 80% enbart tankat på den OKQ8 i Uppsala som INTE har Bio Diesel +
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"