Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

41
DavidB skrev:
andTa skrev:Jag undrar också vem som är leverantören av bränslet....
Alla pratar om OKQ8, JET och TANKA. har tankat nån gång på JET, aldrig på dom andra.
Tankar till 95 % på QSTAR och 5% på ST1
Så vem är "Boven" ???
Den leverantör det handlar om är enbart OKQ8 och dom levererar även dieseln till Tanka (Volvo)

Och då är ju 1000 kr frågan, varför fick våran bil problem, med byte av bränslefilter som följd?????
Detta hände vid 4200 mil.
Har ju aldrig tankat på dessa mackar!!
Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX Komfortpaket - Årsmodell 2011 Modellår 2012
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R man 6-vxl 4WD Business-Årsmodell 2013 Modellår 2014
Annons

Bränslefilter Crdi motorerna

42
Well det är ju ingen lag eller nåt att det bara är ok som är felet, skit kan ju hända med alla bilar och bränslen om man har otur. :)
Nu verkar det ju vara även så att det är långt ifrån alla som tankar på ok som får problem med ju. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

43
Det jag har hört så uppstår problemet när det har varit kallt och mest i södra sverige. För i norra sverige så har dom inte lika mycket rme inblandning.
Nya Kia ceed SW crdi 2013.

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

44
Då har även jag fått byta filter efter ca 3300 mil. Var i Sthlm och skulle åka hem till Gbg då bilen tappade kraft. Fick tag på en verkstad, Södermalms Bil i Skarpnäck, som bytte filtret. De var väldigt tillmötesgående och gjorde ett snabbt jobb, så jag kunde köra till Gbg. De tom hörde av sig efter 4 timmar och undrade hur det gick. Allt gick på Garantin! Har korrigerat detta i statistiken. Har nästan uteslutande tankat på TANKA.

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

45
Min bil la av på E18 i vintras och självklart var det bränslefiltret som var igentäppt. Just då trodde jag aldrig att det var dieseln det var fel på utan jag var övertygad om att det var kass kvalitet på själva filtret. Jag har pratat med vänner och bekanta som kör andra märken än KIA, och några av dem har också haft bekymmer med just dieseln, särskilt från OKQ8 och Tanka. Jag har efter mina problem enbart tankat på Statoil, och bilen har gått som en klocka. Jag blev även rekommenderad att hälla i en tillsats som löser upp skit i tanken för säkerhetsskull.
Jag kommer aldrig mer tanka OKQ8's jävla sörja som förstör bilen. Självklart är det ju bra att man tänker mer och mer på miljön, men ska det vara på en bekostnad av igentäppta filter som i sin tur ökar risken för personskador i trafiken när bilar bara tvärdör på vägarna?

Tack Windahls i Västerås för ert bemötande. Era verkstadskillar är guld värda!

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

47
Ragsan skrev:Min bil la av på E18 i vintras och självklart var det bränslefiltret som var igentäppt. Just då trodde jag aldrig att det var dieseln det var fel på utan jag var övertygad om att det var kass kvalitet på själva filtret. Jag har pratat med vänner och bekanta som kör andra märken än KIA, och några av dem har också haft bekymmer med just dieseln, särskilt från OKQ8 och Tanka. Jag har efter mina problem enbart tankat på Statoil, och bilen har gått som en klocka. Jag blev även rekommenderad att hälla i en tillsats som löser upp skit i tanken för säkerhetsskull.
Jag kommer aldrig mer tanka OKQ8's jävla sörja som förstör bilen. Självklart är det ju bra att man tänker mer och mer på miljön, men ska det vara på en bekostnad av igentäppta filter som i sin tur ökar risken för personskador i trafiken när bilar bara tvärdör på vägarna?

Tack Windahls i Västerås för ert bemötande. Era verkstadskillar är guld värda!

Det värsta är ju att när nya miljöreglerna kommer så blir det samma skit oavsett vilken mack du tankar på eftersom att alla blir tvungna att blanda i mer RME. Så visst skönt att skjuta på problemet lite :)

Min verkstad sa åt mig att byta mack och då svarade jag att nej då byter jag hellre bil!! :lol:
(Vilket jag också kommer att göra)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

49
Min bil drabbades tidigare av detta. Bilen är en 2009:a och jag bor i norra norrland, så det är inte bara ni i södra delen av landet som är drabbade. Bärgning till verkstad och filterbyte. Denna gång på garantin.

Läser nu med bestörtning och stor besvikelse att KIA nu försöker undanta sina undermåliga bränslefilter från sitt garantiåtagande. Verkar bara vara KIA och Hundai som drabbas, ynkligt att KIA försöker smita undan. Detta kommer att fullständigt rasera förtroendet för deras garanti.

Pågår också en tråd på Vi Bilägares forum:
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilag ... nte-vinter

Hoppas någon tidning tar upp KIAS garanti-fiffel.

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

50
Har kört 1000 norrländska mil med min Kia Optima 1.7 och bara tankat diesel på Okq8 men inte haft några problem.
När jag fick brevet från KIA angående bränslefiltret, ringde jag direkt till verkstaden för att få byta filter.(bättre att byta innan man får problem) Tänkte då att jag skulle försöka köra slut på Okq8 dieseln och körde tills färddatorn sa att det var tomt. (mindre än 5 mil kvar)
Tankade sen full tank på Statoil och efter ca två mil på väg in i en rondell så försöker jag gasa men ingenting händer i ca 5sek. Bilen går sen som en klocka igen.
Undrar nu om det kan vara en luftficka eller om det är Statoils diesel det är fel på?
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"