Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Sv: Bränslefilter Crdi motorerna

21
Var idag och hämtade vår Cee'd 1.6 crdi och passade på att prata med försäljaren om vilken mack dom rekommenderade. Han såg förvånad ut när jag nämnde att det fanns problem med Cee'dens bränslefilter och att KIA inte tog det på garantin. Det var inget han hade hört talas om.

Han lovade att ifall det hände oss skulle det gå på garantin så jag kommer fortsätta använda mitt Volvo-kort på Tanka och Okq8.

Edit: Köpte bilen på Förenade Bil i Gbg.
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14
Annons

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

23
För mig så felsökte dom förs kopplade väl upp datorn. Sen byte av filter och dom sa att man var tvungen att släppa batteriet och en styrenhet.
Nya Kia ceed SW crdi 2013.

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

24
Ja filtret sitter ju lite dumt till, bakom batteriet och en databox som sagt. Inte en allt för intelligent placering direkt :thumbdown:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

25
Som vanligt är det ju tiden och inte delarna som kostar, en märkesverkastad brukar ligga på allt mellan 1000 och nästan upp till 2000 kr i timmen!!
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

26
För mig så fördelades kostnaden så här:

Felsökning 1167,92 SEK
Arbete byte av bränslefilter 583,96 SEK
Bränslefilter 505,89 SEK

Totalt 2257, 77 SEK + moms = 2910 SEK!
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

28
Herzog skrev:Känns som att man ska försöka byta filtet själv om problemet uppstår.
2000:- är ju rena rånet :thumbdown:
Ja det borde man göra, det finns ju ändå ingen garanti som försvinner på filtret iaf :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

29
Här kommer en till som fick motorstopp idag (när jag var i Danmark). Min Sportage har gått 900 mil.

Jag kommer få åka tillbaka och hämta bilen på måndag och förutsätter då att filtret går på garantin + de merkostnader jag haft (framförallt två extra tripper över Öresundsbron)

PS. Jag tänkte gå in och skriva på Kias Facebook men där går inte att göra några inlägg. Känns skumt att de tagit bort den funktionen?

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

30
Charles skrev:Här kommer en till som fick motorstopp idag (när jag var i Danmark). Min Sportage har gått 900 mil.

Jag kommer få åka tillbaka och hämta bilen på måndag och förutsätter då att filtret går på garantin + de merkostnader jag haft (framförallt två extra tripper över Öresundsbron)

PS. Jag tänkte gå in och skriva på Kias Facebook men där går inte att göra några inlägg. Känns skumt att de tagit bort den funktionen?
Okej, såhär har det gått:
Jag fick vänta på bärgningsbil i cirka 1 h och 15 min med start 09:30. Sedan bärgades vi till Kia 10 min bort. Klockan var ca 11:30 när vi fick besked att de skulle kolla på bilen efter lunch 12:30. Jag ringde stället där jag köpt den i Sverige och de sa direkt att det var bränslefiltret vilket jag förmedlade till den danska verkstadsmannen. Han sa att det kan de inte veta och jag får vänta på besked. Han frågade också vem som ska betala och menade att det inte alls var säkert att garantin skulle täcka felet.
Hur som helst, vi hade inte tid att vänta så SOS International fixade en hyrbil och klockan 12:30 satt vi på vägen mot Tyskland. Lite efter 13:00 ringde vi verkstaden och frågade hur det gått, jo det var såklart bränslefiltret och felet var åtgärdat! Han frågade vad vi hade tankat med eftersom det luktade konstigt. DIESEL - från en vanlig mack svarade vi. Tyvärr hann vi inte tillbaka och hämta bilen innan de stängde så jag fick åka tillbaka måndag morgon och hämta bilen. KIA Assistans och Garantin täckte hela klabbet, bärgning, hyrbil i tre dagar, två extra broavgifter (780 spänn) samt reparation. I det stora hela känner jag mig nöjd. Hoppas dock att detta inte händer igen.

och JA, jag har bara tankat bilen på OKQ8. Kommer för säkerhetsskull klippa kortet där och skaffa nytt på JET.
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"