Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Bränslefilter Crdi motorerna

51
Det är inte Statoils diesel men har du kört 1000 OKQ8 mil så har du nog rätt mycket gegga i filtret redan. Jag vet att KIA prisar/är sponsrade av Statoil men jag tror inte den dieseln rengör filtret direkt ;D
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

52
Ok, har bytt filter nu men tycker det känns fördjäv.... att man ska behöva hålla sig till en specifik bränsleleverantör. Nöjd med bilen annars men efter dettta så börjar man ana oråd... KIA hallå?!

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

53
Det klart att det inte renar filtret :twisted: , men jag kan tycka att det är mycket konstigt att efter att ha kört 1000 mil med OK:s diesel och inte haft några problem och sen kört med Statoils diesel i 2 mil och först då uppstår problemet som KIA snackar om.

Bränslefilter Crdi motorerna

55
Jag tankar enbart på OKQ8, varit nöjd kund sedan 20 år tillbaka och därför kommer jag att byta bil istället för mack ;)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

56
Då tycker jag att du skaffar en Optima och fortsätter tanka på OK. ;) Eller så flyttar du till den övre halvan av landet (verkar vara ett problem söderöver) om du inte redan bor här :? .

Bränslefilter Crdi motorerna

57
Ja tyvärr vill inte majoriteten av familjen flytta längre norr ut (vilket jag vill :) ) och har nu bestämt mig för att bli Volvoägare :) vill slippa garantibråk, dålig lack och bullrig bil :) känns lite skumt ändå då man varit en riktig SAAB nörd sedan 5 års åldern hahaha men det får bli en gammal SAAB som hobbybil istället. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

58
Ja då ska du byta bil DavidB om du inte är nöjd med Kia. Jag själv är i alla fall nöjd. Tankar inte på OKQ8 oh jag anser att du får mycket bil för pengarna. Självklart är det något som måste dras in på för att få ner priser, men det borde alla veta om när man köper en bil i lägre prisklass. Gillar volvo väldigt mycket och har ägt en S60 tidigare som var en rikigt skön bil, och det gäller de flesta Volvo modeller. Dock är priset en bra bit högre också och tyvärr inte vad jag vill lägga ut.

Men tillbaka till Kia, jag gav 180.000kr för min och det anser i alla fall jag är ett bra pris för en helt ny diesel bil men 7 års nybilsgaranti. Sen är den inte lika tyst som de lite mer premiumbilarna men som jag skrev så kostar den nästan 100.000kr mindre också. Tråkigt att du är missnöjd men du gör nog bäst i att byta märke eftersom du inte verkar speciellt nöjd! :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Bränslefilter Crdi motorerna

59
Jag är mycket medveten om att jag köpte en billig bil men oavsett pris så skall det inte börja rosta och hålla på innan bilen är 1,5 år :) jag tycker inte heller att KIA är speciellt billig längre jämfört med tex Ford och Skoda som är av betydligt bättre kvalité. Även om den nu är billig så behöver inte service nivån vara billig, och det finns inget försvar till den extremt dåliga lackeringen och att det börjar komma rost på diverse ställen då även billigare bilar än KIA är bättre på den punkten. Men förutom det så är det ju faktiskt en trevlig bil som är rätt snygg att titta på och betydligt finare design på insidan än både Skoda, Ford och Golf :) Synd bara att KIA inte har en riktig familjekombi typ i40 eller V70 i storlek. En större kombi med "normal" kvalitet där det inte syns ang rost så skulle det vara ett annat läge :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

60
hnkl skrev:Men tillbaka till Kia, jag gav 180.000kr för min och det anser i alla fall jag är ett bra pris för en helt ny diesel bil men 7 års nybilsgaranti.
7 års nybilsgaranti lät ju bra när man köpte bilen, men verkar inte vara så mycket värt nu om man får problem med bränslesystemet. När KIA skickade ut sitt brev lovade de att hålla kunderna informerade på sin hemsida, kollade idag och senaste info är från 6/11. Snart 1 månad... KIA hallå ??? Har KIA helt tappat intresset ???
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"