Annons

Tipps till hundägare inför vintern

1
Jag har fixat lite förbättringar för hunden inför denna vinter.
Förra året inhandlande jag en värmesits 12V som jag lade i hundburen bak. Jag har ett 12V el-uttag med permanent spänning alldeles vid buren, så det fungerade bra när det var kallt. Hunden satt/låg på en varm dyna. Problemet var att jag vid ett flertal gånger glömde att ta bort kontakten, så dynan var tidvis varm även om det inte fanns någon hund i buren. Jag hade tur att batteriet inte var tomt när det smällde till och var riktigt kallt. I bland var jag också tvungen att stanna och dra ur kontakten om det blev längre resor.
12 V Bilvärmesits till "Jycken" värmesits.jpg 12 V Bilvärmesits till "Jycken" Visad 1895 gånger 31.4 KiB
Inför denna vinter har jag gjort en modifiering. Har inhandlat en 12V fjärrströmbrytare, 1 kanal från Stylingwebben.se. Fjärrströmbrytaren har en räckvidd på upp till otroliga 80 meter. Det innebär att jag kan koppla in värmedynan innan jag kommit fram till bilen, borstat av snön och skrapat rutorna.
Vår hund Mica får det varmt och gott om ”rumpan” innan vi andra får upp någon värme. En annan fördel är också att jag kan koppla ur dynan medans vi åker och innertemperaturen blivit behaglig.
12 V fjärrströmbrytare med fjärrkontroll fjärrströmbrytare.JPG 12 V fjärrströmbrytare med fjärrkontroll Visad 1895 gånger 62.92 KiB
Hittade en billig biltermometer på Jula som jag limmade fast på en ”påsklämma” med snabblim. Sedan var det bara att spänna fast den på hundburen och hålla koll på temperaturen. Fungerar alldeles utmärkt under sommaren då vi parkerar med hund i bilen. Även under vinter har den sitt berättigande, då vi kan hålla lite koll på tempen i skuffen.
Termometern limmas på en påsklämma med snabblim 619146-jpg.jpg Termometern limmas på en påsklämma med snabblim Visad 1895 gånger 22.07 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"