Annons

Varför kontakta Kia?

1
En sak jag funderar på är varför många försöker kontakta Kia när dom har ett fel på sin bil?
Är det av ren okunskap eller vad beror det på att man kontaktar Kia?
Alltid när jag har ett fel på bilen så har jag kontaktat jag bilfirman där jag köpt bilen för att få det åtgärdat, och det har alltid funkat med alla nya bilar jag haft (t ex Opel, Saab, Volvo och Kia).
I princip så ska man ju claima ev garantianspråk mot "sin" bilfirma, och man kan ju undra varför så inte sker.
Annons

Re: Varför kontakta Kia?

2
Det finns olika anledningar till att man även ska kontakta Kia.

1. Av någon konstig anledning så frågar verkstaden Kia om vad dom ska göra med din bil när något strular. Kollar du forumet så finns det folk som har fått olika svar på vad som ska göras. Vissa har vägrats hjälp av verkstaden medans Kia har sagt att problem ska åtgärdas. Rent allmänt så verkar det som att Kia inte är så sugna på att fixa bilarna när de väl får problem. Jag upplever samma sak med min åf. De utgår ifrån att man är dum och skyller ifrån, och när man står på sig så säger dom att dom måste kontakta Kia. Jag gör det mest för att jag inte litar på svaret jag får från verkstaden utan vill kolla själv vad som gäller direkt med Kia.

2. Det är alltid bra att Kia själva får reda på vilka fel som uppstår med deras bilar så att det i framtiden kan åtgärdas. Det är inte helt säkert att de får reda på vad din Kia verkstad säger och gör.

Det handlar inte om okunskap! det handlar mer om hur Kia fungerar och behandlar sina kunder. Om man får höra olika saker så blir man osäker på vad som gäller. Ta t.ex 7 år nybilsgaratin, är det någon här som vet exakt vad som gäller? Svar nej! Kia är inte tydliga.

Varför kontakta Kia?

3
Men en sådan kass ÅF köper du väl ingen mer bil av?
Jag har verkligen ett gott förhållande till våra ÅF och "nöjd kund kommer tillbaka".
Jag har aldrig någonsin blivit nekad något jag ansett vara garanti, snarare tvärtom.
Och om ÅF1 säger nej till garanti så skulle jag gå till ÅF2 med mina claims.
Får man även nej där så skulle jag börja fundera om det kanske inte är garanti trots allt.
Och jag läser även att vissa ÅF måste fråga Kia om allt möjligt... Bedrövligt tycker jag och det låter bara som ett sätt för ÅF att komma undan!
Kan inte ÅF själva ta ett beslut om ett garantiärende så är det ju urkasst.
Ett exempel var när någon här skrev om sina däck som tappade gummibitar och blev både hänvisad till TILLVERKAREN av däcken och till Kia???!!!!
Kan inte en ÅF ens hantera ett sånt ärende så ska dom inte syssla med bilaffärer.
Men samtidigt läser jag i någon annan tråd att någon är missnöjd med backkameran och kontaktat då Kia?!
Låt ÅF åtgärda den så den funkar bara!
Sedan tror jag att många har FÖR höga krav på saker och ting kanske. Kameran i en Kia är kanske inte bättre än vad den är, och det bör man ju som köpare ha kollat innan (om alla är likadana förutsatt).
Så jag tycker att vi ska jobba mot våra ÅF i första hand och är det en dålig ÅF som inte tar sitt ansvar så ska vi inte handla med honom.
Mina 5 ören.

Re: Varför kontakta Kia?

4
Att kontakta en återförsäljare är givetvis steg ett. Men att ta kontakt med generalagenten med en gång kan ha sina fördelar.
Jag kan ju säga att om jag har köpt en ny bil där däcken ordagrant börjar falla sönder efter kortare tids brukande hade jag inte gått till Kia för att reklamera. Utan snarare till däcktillverkaren, det är ju defacto dem som tillverkat däcket och sålt det till biltillverkaren. De flesta större däcktillverkare tar väldigt allvarligt på fel på sina däck.

Jag själv köpte ett par Goodyeardäck för något år sedan som jag reklamerade till Goodyear. Jag tyckte däcken var samtliga vid kruvtagning, och i min reklamation nämde jag att stommarna var väldigt mjuka.

Visade sig att mina däck helt och hållet saknade sidostomme. Goodyear bytte ut alla fyra däcken utan kostnad, fick välja vilket Goodyeardäck jag ville, som plåster på såren fick jag även nya vinterdäck. Fick senare veta att hela den batchen återkallades, och att de kunde som senare vände sig till dem skulle bli kompenserade.
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"