Annons

Vinklade biltester?

1
Sitter med Teknikens Värld från april månad och funderar över varför deras biltester är så vinklade, naturligtvis till tyska bilars fördel? Är det så svårt att medge att även koreanerna har passerat tyskarna?

I testet mellan Hyundai I40, Kia Optima och Audi A4 så får Optima idel lovord, både när det gäller väghållning och känsla. De siar också om att Optima kunde blivit en storsäljare i Sverige men tilldelningen sätter stopp för detta. Texten går ofta in på att Audi är trist, men trygg. Framförallt Optima tycks ha en väldigt snygg (men originell) design, som lånat lite från både Jaguar och BMW - inget ont om det, en bil kan inte se ut på så många sätt. Hyundai är lite utflippad i designen, enligt rapporten.

Optima får också väldigt bra recensioner för sina köregenskaper, förutom att bilen kanske inte är anpassad för personer längre än 190 cm. Den påminner om Mazdas MPS-modeller och motorn är vassare än vad man kan tro. Lite sämre betyg för att det slår lite i fjädring och vägljudet kan låta högt. Optima har trots allt stora fälgar, så det går säker att bota med ballongdäck (som Volvo gör). Hyundai låter trots det betydligt högre.

Hyundai är ett "bekvämare alternativ" till Kia, då den är mer mjukt satt. Alltså en smaksak vilken bil man väljer av dessa, då de har ett nästan gemensamt chassi. Audi är som vanligt, lite småtrist men fungerar bra för de flesta förare. Hög kvalitetskänsla hos A4 som vanligt... vad nu det är? Det blir dött lopp mellan Audi och Kia, Hyundai lyckas inte lika bra i detta avseende.

Trots detta så gillar de Audis köregenskaper och interiör bäst, men deras argument om varför det är så, är som bortblåsta. De jämför hela tiden med I40, var tog Kia vägen vid målsnöret? Nyss så var ju Optima favoriten...

Så fortsätter det, bilarna är jämnbördiga inom de flesta områden men Audi räknas som lite småtrist och Optima är en positiv överraskning. Hyundai ligger lite efter och släpar. Audi har bäst bagage, men sämst baksäte. Audi drar minst soppa, Kia drar 0.15 dl mer/mil. Audi är snålt utrustad, Kia är otroligt välutrustad. Audi känns trött, Kia känns pigg. De tycker inte att Kias utrustningsnivå känns homogen eller "lyxig nog", mycket underligt argument då jag inte upplever detta alls. Visst saknas exempelvis adaptiv farthållare, men hur många bilar fickparkerar helt själv? ;)

De upplever Audi som BILLIGAST och Kia som DYRAST! Helt tvärtemot hur det är i verkligheten... är de höga på något när de skriver testerna? De har alltså valt en snålutrustad Audi mot en maxutrustad Optima och de kostar /ungefär/ lika mycket. Sen så tycker de att Kia är för dyr? Varför valde man inte den enklare versionen av Optima som mer motsvarar en vaniljaudi? Optima får alltså underbetyg för att den är för dyr, trots att den drar 0.6 l/mil blandad, har sju års garanti och kostar ungefär som en A4 - men med extrautsrustning som en audiägare får betala 100.000 kr extra för! :roll:

Nu till det mest otroliga, slutsummeringen.

Vinnare i respektive klass...

Köregenskaper: Optima. Det står ganska klart när man läser testrapporten.

Körsmidighet: Audi, Hyundai. Optima har för små sidorutor och dålig bakåtsikt. Håller med lite där...

Motor/Kraftöverföring: Audi, Hyundai. Optima, som ansågs vara vassast i texten, får plötsligt sämst betyg? Audi som
ansågs vara slö och lite trist, får mer poäng? Jag är faktiskt inte med alls.

Utrymmen: Kia/Hyundai. Inte så konstigt, då Audi är en mindre bil.

Komfort: Audi/Hyundai. Trots att Audi anses stötig (som Kia) så får den högre betyg. Hyundai har högst kupéljud av alla, men får ändå högre betyg?

Användarvänlighet: Kia/Audi. Vet inte riktigt hur de resonerar, men Hyundai anses tydligen vara mer svåranvänd.

Att köpa: Hyundai. Kia tvåa och Audi tre. Här kommer det intressanta, Audi anses vara dyrast...

Att äga: Hyundai. Nu är det plötsligt omvänt, trots Kias garantier. Kias extraskatt på en dryg hundring i månaden är svårt att svälja och Kia tappar 2 poäng av 10! En av anledningarna till att jag valde Kia är just garantierna, varför får inte bilar med 2 års garanti per automatik bottenpoäng? Så är det ju med krocktesterna.

Säkerhet: Audi. Kia tappar poäng för att den inte är testat av NCAP. Den fick annars högsta betyg i USA, men det bryr man sig inte om. Audi saknar alltså pisksnärtskydd, men tar ändå hem segern.

Miljö: Rättvis seger till Audi, då de har snålast motor och skitar ned minst - på bekostnad av en slö och seg motor visserligen.


Slutsummering:
Hyundai 73 poäng
Audi 71 poäng
Kia 69 poäng

Inte alls dåligt resultat av Kia, men skärskådar man testet lite så ligger Audi lite väl högt upp, det enda moment som Audi "vinner" är att motorn är snål. Som Optimaägare så blir man ju lite irriterad att det ska vara så svårt för motorjournalisterna att svälja stoltheten och låta Audi komma sist i ett test mot koreaner, men den dagen ligger väl 30 år fram i tiden. Hyundai segrar visserligen testet, men att Audi inte kommer sist är väldigt underligt - med tanke på vad som skrivs om denna. Nästa gång! 8-)

Jag hittar inte testet på nätet, men tror att man kan beställa det här:
http://www.teknikensvarld.se/92012/3036 ... r-9--2012/
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Annons

Vinklade biltester?

3
Intressant... jag har själv varit ett fan av "tysk kvalitet" länge men tyckte det var dyrt att äga men jag kan inte säga för något om min Kia förrän jag har haft den lika länge (6år). Jag ju ännu inte fått se hur pass bra dessa garantier, hur dyra reparationerna blir osv...
Tycker servicen har varit ganska dyr än så länge.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Vinklade biltester?

4
Naturligtvis är det "verkligt ägande" som avgör i slutänden, men ser man till parametrarna i testet så borde Audi hamna långt efter de andra två. Men ändå lyckas den peta sig in i mitten? En förstaplats hade sett lite väl vinklat ut, så tidningen vet mycket väl att de är ute på hal is.

För övrigt så har väl inte VAG (eller vad de heter idag) det bästa ryktet. Dyr och usel service bland annat.

Jag visste faktiskt inte att också Teknikens Värld var så kära i tyska bilar, men jag var ju tvungen att köpa tidningen eftersom vi var sugna på en Optima eller I40 och ville läsa lite ;)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Vinklade biltester?

5
Vad är din personliga åsikt om Optiman då :-)?
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Vinklade biltester?

6
Är ju lite vinklad eftersom vi har köpt en och den har bara gått ungefär 100 mil, men jag kan säga att den är helt i klass med Audi A4 när det gäller kvalitetskänsla. Den drar lite mer diesel än vad jag räknad med, men samtidigt så drar ju bilarna mer innan de blivit inkörda. Den är solid och tyst, även om det kan låta lite om 18-tummarna när det regnar eller när man kör på bullrig asfalt. Att den sen har en utrustningsnivå som inte många kan matcha, är också en bonus. Att den är stor invändigt är en bonus, men är stor på utsidan också. Ställer jag den bredvid en Sportage så ser man hur enorm den är :crazy:

Jag var väldigt nöjd när vi köpte en sprittans Opel Vectra för 5 år sen, men Kian är faktiskt i en helt annan division. Den tyskaste asiatiska bil jag kört, om man säger så :)

Om Kia (Hyundai) fortsätter så här, så kommer de att vara störst i världen inom 10 år. Det nya Toyota...
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Vinklade biltester?

7
Låter som du kommer trivas i bilen iaf :)
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Vinklade biltester?

8
Hej,
Jag måste börja med att kommentera spekulationer om eventuella vinklingar åt olika håll. Som relativt nybliven medarbetare på Teknikens Värld har det varit intressant att få berättat för sig hur vinklade vi är. Vissa tycker att vi favoriserar svenska märken men lika många tycker att vi står på tyskarnas sida. Ibland får vi också höra att vi skriver för mycket om billiga bilar och är för negativt inställda till stora och dyra bilar.

Mibe kommer med en mängd synpunkter ovan som skulle ta för lång tid att besvara i detalj, jag hänvisar till sammanfattningen av testet på sid. 50 där jag och Testlaget har försökt förklara hur vi tänker. I korta drag handlar det om att Hyundai anses ha en högsta lägstanivå. Som det beskrivs i texten är den inte bäst i många grenar men faller inte heller igenom på någon punkt.

När det gäller Optima var meningarna delade. De som provade bilen en liten kort sväng utan att köra de andra testbilarna tyckte att den var kanonbra och förvånades över att den kunde vara så mycket bättre än tidigare Kia-modeller i samma storlek. Vi som körde Optima över en längre tid och jämförde med övriga testbilar var inte lika övertygade. Alla som är över 180 cm långa satt mycket dåligt både fram och bak och det bedömdes vara en så stor brist att den inte kunde bortses ifrån. När vi räknade på ägarkostnaderna kom vi fram till att även en basutrustad Optima skulle vara dyrare över tid än en lika snålutrustad A4.

Jag hoppas att det här förklarar något så när hur vi har tänkt och ber samtidigt om ursäkt för sent svar.
MVH
Erik Wedberg
Teknikens Värld

Re: Vinklade biltester?

10
Kul att en "officiell" representant vågat svara (det är ju ett KIA-forum) men jag vidhåller ändå att testet är väldigt konstigt summerat. Detta då man passar in resultatet efter hur man faktiskt vill/hoppas att det ska vara, trots att Audi i de flesta moment inte håller måttet.

Att dissa Optima som en säker bil, bara för att den inte hunnit med ett europeiskt krocktest är bara löjligt. Då är det väl mer rättvist att stryka hela grenen? Att Optima fått max betyg i amerikanska tester verkar inte spela någon roll.

Ekonomi är svårt att räkna på, men jag kan inte på något sätt förstå hur de fått det till att Audi skulle bli billigare i det långa loppet? Inga siffror tyder ju på detta, förutom att Audin drar något mindre diesel. Väger inte Kias fyra år längre garanti ganska tungt i det långa loppet?

En kompis är cirka 195 cm lång och hans första kommentar till baksätet var - "Fan vad bra man sitter här bak, mycket bättre än farsans Passat". Faktum är att han ska försöka övertala sin farsa att köpa Kia istället för Audi eller Passat nästa gång.

En annan polare som är +180 åkte med och sa direkt - "Jag som inte tänkt köpa bil, nu blev jag sugen att beställa en sån här på måndag". Han klagade absolut inte över dålig sits eller liknande. Det är mycket möjligt att bilen inte passar förare över 180 cm, men samtidigt är det konstigt att det ska vara ett minus eftersom medellängden i Sverige är långt under detta. Borde man inte matcha in testresultatet enligt detta? Stora bilar passar ju sällan korta förare, får de sämre betyg för det?

Straffas Optima kanske för att den känns kanonbra i början men sedan, när smilbanden har rätats ut lite, så vill man "hitta fel"?
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"