Annons

Sv: Tanka RÄTT diesel.....

1
Hur vet man vad man tankar då? Vilken depå som macken andvänder har ju slutkunden ingen koll på. Ska de skylta upp sådant? Att det även handlar om marknadsföring är ju ganska uppenbart, likt hur andra tillverkare gärna vurmar för sin egen dieselsort som sänker förbrukning, renar motorn och räddar barn i afrika.
Annons

Re: Tanka RÄTT diesel.....

2
Jag har precis tankat denna diesel på Statoil och det skall bli intressant att se om det blir någon mätbar skillnad - har hittills loggat alla tankningar så jag har full koll på den verkliga förbrukningen under ca 3000 mil med ful-diesel.

Återkommer i ämnet!
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: Tanka RÄTT diesel.....

3
Än så länge ser det riktigt lovande ut... En tank avklarad men tyvärr var där mycket körning med släp vilket gör att jag inte riktigt kan jämföra förbrukningen, men efter en längre körning idag så landade färddatorn på 0,49 l/mil och då var det blandad körning med motorväg i 120 km/h (GPS) och småvägar. Efter tankningen så blev det trots släpkörningen 0,58 l/mil mätt vid pumpen. :thumbup:
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: Tanka RÄTT diesel.....

5
Jag har också tankat europadiesel på Statoil och i Norge. Jag upplever också att motorn går bättre på låga varv det har kanske med det högre energivärdet att göra plus att den går jämnare på tomgång.
Synd att denna diesel inte säljs alltid i Sverige :(
KIA Cee'd 1.6 CRDI -08

Re: Tanka RÄTT diesel.....

6
Hej

Eftersom nu Statoil går ut med reklam om att de säljer Europadiesel+ så blev jag nyfiken om inte JET, som är uppköpta av Statoil, också säljer samma vara?

Gjorde en sökning på Jet's hemsida och se vad jag hittade på sidan
Europadiesel+ – Under perioden 22 maj – 31 augusti 2012 kommer vi att ersätta MK1 diesel med Europadiesel+ på 46 av våra JET-stationer i Stockholmsområdet och Skåne.
Kolla vad som står i säkerhetsbladet.
Handelsnamn är "Europadiesel+" och tillverkare/importör är "Svenska Statoil AB"

Tyvärr är det bara Stockholmare med omnejd och Skåningar som kommer att kunna tanka den enligt stationslistan.

Perfekt! Nu slipper man betala extra 20-30 öre/liter om man tankar på Jet samtidigt som man får samma produkt :D
Ceed SW EX Komfort 1.6 CRDI ECO -11

Re: Tanka RÄTT diesel.....

7
Hej

Har testat lite olika mackar och märkt en klar ökning av förbrukningen då jag tankar Preem`s Evolution diesel.
Jämnfört med Statoil`s diesel med Preem`s och förbrukningen ökat från 0,55 till 0,64 l/mil med Preem´s diesel.
Har en Kia Ceed 1.6 2008 och kör 95% landsväg i lagliga hastigheter.
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Tanka RÄTT diesel.....

10
LexVer skrev:Lyfter tråden lite, vilken kedja är det bästa att tanka hos för att få bäst diesel???
Har tankat på Tanka(volvo) OK och Statoil än så länge, ingen jätte skillnad så jag håller mej till Tanka då det är ca 30 öre billigare per liter än Statoil och OK :) (utan bilia kort då)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"