Annons

Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

Genom det här forumet.
Antal röster: 39 (75%)
Via Kia.
Antal röster: 2 (4%)
Via verkstad eller liknande.
Antal röster: 2 (4%)
På annat sätt.
Antal röster: 9 (17%)
Antal röster: 52
Annons

Re: Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

2
Peter skrev:En uppföljningsomröstning. Skulle vara intressant att veta hur många som fått sin information om att de kan byta via officiella källor som KIA, skadecenter, verkstad osv.
Inte ett ord från verkstaden jag anlitade, trots att min förra bil var rejält blästerskadad.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

3
Som jag fattar det så var jag bland de första öht att påpeka detta med blästring. De på den lokala verkstaden hade inte hört talas om detta problem. När de kontaktade Kia så hade ingen före mig klagat på detta. Så de i sin tur begärde in en massiv fotodokumentation från verkstaden. Jag påtalade detta med blästringen i juni 2008 när jag lämnade bilen på 2000-milaservicen.

(En helt annan sak. Kul att du fixat automatisk inloggning)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

4
r_o_n skrev:Som jag fattar det så var jag bland de första öht att påpeka detta med blästring. De på den lokala verkstaden hade inte hört talas om detta problem. När de kontaktade Kia så hade ingen före mig klagat på detta. Så de i sin tur begärde in en massiv fotodokumentation från verkstaden. Jag påtalade detta med blästringen i juni 2008 när jag lämnade bilen på 2000-milaservicen.
Nähäää! Underligt att jag fick höra exakt samma vals sommaren 2009, och även då var jag först i hela världen att rapportera detta. Även från mig krävdes noggrann fotodokumentation, men jag fick strida rätt länge innan de lackade om.
Skrev i en annan tråd att den nya lacken var betydligt tåligare - utan märken efter 2 vintrar trots att jag inte fått nya stänkskydd...

Huvudet i sanden är tyvärr regel om man påtalar problem, oavsett produkt.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

5
Grief skrev:
r_o_n skrev:Som jag fattar det så var jag bland de första öht att påpeka detta med blästring. De på den lokala verkstaden hade inte hört talas om detta problem. När de kontaktade Kia så hade ingen före mig klagat på detta. Så de i sin tur begärde in en massiv fotodokumentation från verkstaden. Jag påtalade detta med blästringen i juni 2008 när jag lämnade bilen på 2000-milaservicen.
Nähäää! Underligt att jag fick höra exakt samma vals sommaren 2009, och även då var jag först i hela världen att rapportera detta. Även från mig krävdes noggrann fotodokumentation, men jag fick strida rätt länge innan de lackade om.
Skrev i en annan tråd att den nya lacken var betydligt tåligare - utan märken efter 2 vintrar trots att jag inte fått nya stänkskydd...

Huvudet i sanden är tyvärr regel om man påtalar problem, oavsett produkt.
Själv ska jag lämna in min på måndag. Det som lackas om på garanti är fram- och bakskärmar bägge sidor, fyra dörrar samt bakluckan (rost garantigrej).
Men då är det ju troligt att det de sa när jag var där stämde eftersom det var året innan dig. Men jag förstår vad du menar.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

7
Hej!

Är ny på forumet, alltid roligt att läsa vad ni skriver gällande dessa Kia bilar.
Är själv på jakt efter en vettig 2010 ceed´sw diesel.

Anledningen till att jag tänker börja köra Kia är kostnaderna kring: Nybilsgarantin, förbrukning osv.
Men, en sak som gör mig lite orolig är "alla" bläster skador som många Kia bilar verkar ha.
Jag mailade min lokala handlare om detta, jag har än inte fått svar faktiskt.

Hur pass vanligt är detta? Gäller det alla modeller, alla årsmodeller?
Svärgubben min har en 2010 ceed´sw CRDI.
Jag har inte granskat hans bil, och ingen på verkstaden har nämnt något om dom nya stänklapparna.

//Fredrik
Saab 95 Sportcombi, årsmodell 2006
Kia ceed sw executive 2012 - Svart metallic (såld)

Re: Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

8
Hej och välkommen till forumet =)

Här kommer det korta konkreta svaret.

Baserat på aktiva medlemmar på forumet skulle jag vilja säga att cirka 1.1% är drabbade av blästringsskador.
Skadorna uppkommer pga inadekvata stänkskydd i kombination med väglag.
De flesta som har fått skador har fått dessa godkända som garantiärende med omlackering som följd (dock inte alla).
Alla nya bilar levereras med de nya stänkskydden. Om det skulle vara en gammal lagerbil som trots allt inte har skydden, t ex en tidig 10'a så får du garanterat de nya monterade innan leverans.
Information ska ha gått ut till verkstäderna men tydligen inte till alla.
De gamla ser ut som en sorgkant bakom hjulet, de nya som en svart anknäbb.

Och igen, välkommen hit.

Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

9
Lennart skrev:Min cee'd är utagen dec 07 och jag har åkt 6000 mil, och jag har inte hört talas om att man ska byta stänkskydd, förrän jag läste om det här.Och inget har dom sagt på verkstaden heller fast jag har gjort 3 st service där.

Mvh mvh Lennart i Motala
Samma här kört över 8000 mil utan någon sagt nått fick veta nu genom detta forum mvh Björn

Re: Hur fick du reda på att du kunde byta stänkskydd?

10
Vi byter på ALLA Ceed vi får in, ibland påpekar jag detta för kunden och ibland inte, men jag tror inte vi har missat det på någon då vi har 3 "led" som kan korrigera varann.
I början när kampanjen va ny så missa jag en del men då va de bara bita i det sura äpplet å ringa kunden å be dom komma tillbaks så vi fick rätta till det.
Man får som verkstad BRA telefonspö av Kia om man inte sköter kampanjerna så det MÅSTE fixas.
Skriv svar

Återgå till "Omröstningar"