Annons

3 barn & 2 vuxna!?

1
Får har provkört och klämt och känt oss för och det verkar som om det kan funka.
Det är 2 frammåtvända barnstolar plus frugan i baksätet, lite trångt men det funkar. Sen får liten sitta bakåvänd fram. Är det ngn som vet om det funkar eller inte? Tyck gärna till och hjälp lite på vägen..
Annons

Re: 3 barn & 2 vuxna!?

2
Hej och välkommen till forumet =).

Jag har två ungar (och en fruga). Tror säkert det går bra men lite trångt för frugan att klämma in två stolar i baksätet. Hund i bagagen är inga problem, den är stor och bra och har man bur borde det gå att fästa den i hällorna (tror jag).

/Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: 3 barn & 2 vuxna!?

8
Hittade denna frågan på ett annat forum.
Om man har airbag som man kan avktivera/deaktivera med en nyckel och något skulle hända trots att airbagen är på läge av. Vem står då som ansvarig? Biltillverkaren eller föraren?
tekniker skrev:Skulle tyvärr inte sätta ett barn i framsäte med nyckelbrytare då fortfarande airbagen sitter när och KAN utlösas
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: 3 barn & 2 vuxna!?

9
Hej!

Vi har barnet i framsätet. Mest för att stolens (Britax Hi-way) stödben inte når golvet när den sitter i baksätet.

Men det här med nyckelurkoppling. Vad ska man tro. Inte ens NTF verkar veta...

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/de ... ecID=22259
"Men oavsett vilken metod man använder för att stänga av krockkudden anses det vara tillförlitligt, och alltså helt säkert att placera ett barn på passagerarplatsen när airbagen är avstängd."

http://www.barnfamiljen.com/templates/a ... sp?id=3169
"Men eftersom vi inte anser oss ha fullgoda garantier för att det sker på ett korrekt sätt rekommenderar NTF att alla barn under 140 cm, i bil med passagerarairbag, urkopplad eller inte, placeras i baksätet. "

/Simmarn
Kia Ceéd SW 1.6 CRDi komfort 2014

Re: 3 barn & 2 vuxna!?

10
Vi har tre barn, två på kuddar, en bakåtvänd. Den största är 8 år. Förra året körde vi C'eed som huvudbil, inkl. dragare till husvagn. Det går, det fungerar, men är ingen höjdare. Bältesfästena hamnar under bilkuddarna, och är svåra för barnen att hitta. Men med stigande ålder så går det ändå. Bakluckan går ganska långt fram på taket, vilket gör att det är svårt att hitta en vettig takbox. Vi köpte till slut en Thule på rekommendation av Kia-handlaren, men också den slår luckan emot då luckan öppnas helt. Till slut fick jag sätta en dörrstopp av gummi från Jula på takboxen för att inte repa upp bakluckan.

C'eeden har numera reducerats till andrabil, och vi har en Corolla Verso med bättre plats för långfärds och husvagnsexpeditioner. För oss är det bättre. Inte minst för att man vid behov kan ta med sig en extra unge (kompisar), bara att fälla upp ett av de två extra-sätena i bagaget.

Jag skulle inte rekommendera någon att ta C'eeden som huvudbil i en fempersonsfamilj, men inser förstås att det säkert kan funka beroende på vilka behov man har. Åker man sällan längre sträckor, och har inga behov att skjutsa någon extra, och alla är småväxta och duktiga att fästa bältena - ja då är C'eed ett kanonval även för den större familjen.
Cee'd 1,6 CRDI SW '10
Skriv svar

Återgå till "Barn i bilen"