Annons

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

11
Hej!

Isofix-fästena är bara godkända för upp till 18 kg. Det har vår grabb passerat vid 2,5 års ålder. Ligger barnet på BVC-kurvan så måste man ju ha en stol som klarar 24 kg, och spänns fast på "gamla sättet", annars räcker den aldrig upp till 4 års ålder.

mvh
-Martin
Kia Ceéd SW 1.6 CRDi komfort 2014
Annons

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

12
simmarn skrev:Hej!

Isofix-fästena är bara godkända för upp till 18 kg. Det har vår grabb passerat vid 2,5 års ålder. Ligger barnet på BVC-kurvan så måste man ju ha en stol som klarar 24 kg, och spänns fast på "gamla sättet", annars räcker den aldrig upp till 4 års ålder.

mvh
-Martin
För att förtydliga. Självklart kan ett barn väga 18kg vid 2,5 år om man är över medellängd och medelvikt, men normalkurvan är inte där. Vår son kommer att ligga på 17,5kg när han är 4 år och han har slickat normalkurvan sedan första månaden i princip.

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

13
Vi har "Britax hiway",
Bild
hade problem med att få ner stödbenet som någon påpekade men de beror på hur man vinklar barnstolen. VI kommer att behöva två st i baksätet strax och då önskar jag helst få dit dem i mittensätet och ena baksätet så att en vuxen kan klämma sig in bredvid i nödfall. Jag har två stolar och ska testa denna variant nån dag då vi har en till hiway i vår andra bil.

Det kan funka om en monteras med den medföljande plastkilen och en utan då bör de hamna på olika höjder.. men jag återkommer när jag testat.

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

14
Akay skrev:Vi köpte en helt ny BeSafe iZi kid X3 Isofix och jag får säga att vi är fantastiskt nöjda. Fullt acceptabelt med plats för den som sittar i passagerarsätet framför barnstolen. Dessutom sitter grabben väldigt bra och enligt alla tester den bästa stolen på marknaden. Visst, den kostar 5000kr med sparkskydd och man kan absolut köpa en stol för 1000kr också. Men om man skulle krocka med en billigare (och kanske felmonterad) stol och något allvarligt hände, skulle det förmodligen kännas ganska bedrövligt att man inte värderade barnets välbefinnande till mer än 4000kr...

Köper du en villken NTF Plus godkänd bilbarnstol som helst håller de alla måttet, skillnaderna är minimala mellan de billigaste för barn mellan 9-25kg. Vi pratar då om priser som börjar från 1700 och uppåt (5000+) Men känns det tryggt för dig respekter jag givetvis det.

Tror du verkligen NTF hade tillåtet att de säljs i sverige annars!? "Den här kostar bara 1700 men ungen bryter nacken iden" :shock:

Sen undrar jag vart du hittar en ny PLUS godkänd bilbarnstol för 1000kr, skicka mig gärna länken så slår jag till med en gång!!
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

Re: Bakvänd barnstol bak - vilka ryms?

15
Morgan skrev:Vi har "Britax hiway",
Bild
hade problem med att få ner stödbenet som någon påpekade men de beror på hur man vinklar barnstolen. VI kommer att behöva två st i baksätet strax och då önskar jag helst få dit dem i mittensätet och ena baksätet så att en vuxen kan klämma sig in bredvid i nödfall. Jag har två stolar och ska testa denna variant nån dag då vi har en till hiway i vår andra bil.

Det kan funka om en monteras med den medföljande plastkilen och en utan då bör de hamna på olika höjder.. men jag återkommer när jag testat.

Har du provat än?
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit
Skriv svar

Återgå till "Barn i bilen"