Annons

Re: Dieselförbrukning

41
Arjuna skrev:Har en cee'd eco 1,6 - 115 hk, diesel, september 2010. Kört 550 mil, både småkörning och några turer till Oslo och Köpenhamn. Kommer aldrig under O,5. I vintras var den oppe i 0,78 på det kallaste. När jag tankade i Oslo nu i mars efter 30 mil på motorväg och ca 30 mil småkörning låg den på 0,64!!! Jag tycker detta är alltför mycket. :cry: Hoppas förbrukningen går ned till sommaren med sommardäck och varme. Jag kan godta 0,5 - 0,57 sådär, men inte mer. 0,45 är bara fantasi! Annars en super bil som vi är jättenöjda med! :D
du kan nog vara lugn jag hade samma som dig men nu börjar de gå neråt men sen lite upp för 17" däck men min ligger på 0,53 efter att den låg på 0,78 i vintras hur än jag körde men me 16" sommar däck på låg den på 0,49 så de blir och hoppas jag kan alla mina rekord när bilen är inkörd (första servisen)
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte
Annons

Re: Dieselförbrukning

42
Hej,

Så här har min förbrukning varit med min Ceed diesel 2010 5-dörrar. Ca 5 mil om dagen, mest motorväg 110km/h. Mätt vid pump.

0.56 Sommardäck Micehelin Energy Saver
0.55 Sommardäck
0.57 Sommardäck
0.59 Sommardäck
0.59 Vinterdäck Good Year Ultra Grip Ice + (dubbfria)
0.63 Vinterdäck
0.62 Vinterdäck
0.61 Vinterdäck
0.62 Vinterdäck
0.60 Vinterdäck
0.62 Vinterdäck

/Prippsblå

Re: Dieselförbrukning

43
Har precis kört upp min första tank, enligt färddatorn så låg förbrukningen på 0,58. Enligt trippmätare och dieselmängd så låg den på 0,6.
Mestadels körning runt 120 km/h.
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDI Komfort, Piston Grey, 128 hk

Re: Dieselförbrukning

44
Tankade i dag efter 64 mil 58 mil blandad körning 0,48 enligt fd. 6 mil stad med släp och flera starter med kall motor kort körning visade fd 0,57.
Verklig förbrukning tankade liter och mil 0,58 verkar dra mycket i stad och med släp.

Re: Dieselförbrukning

47
Eldningsolja KAN ju bli ett problem, det största är att Kia gör ett bräsnle test och visar det sig vara "fel" bräsnle så kan det bli jobbigt.....

Ang. förbrukningen så har jag kunder som ligger så långt ner som 0,43 på långresor, men då pratar vi inkörda motorer på 1000mil+ . känslan jag fått är att snittet på alla kunder ligger nånstans 0,55 sommartid och strax under 0,7 vintertid sen beror det mkt på hur/när/var man kör bilen.

Jämnfört med t.ex Volvo V50 eller Saabarna så ligger ju Ceeden galet nära sitt index.

kom också ihåg att det INTE är tillverkaren, Kia, som sätter förbruknings siffrorna, det är nått statligt institut som gör samma test på samma bränsle för ALLA bilar som typgodkänns i Sverige!

fredrik

Re: Dieselförbrukning

49
tepe skrev:Köp ett Chip här •••••• Från 0.51 till 0,38 landsväg + att ni får en mycket roligare bil :D
verkar billigt och allt, dock vet man inte hur mycket en sådan billig en sliter på motorn.. (luktar även lite reklam här, 2 inlägg från dig, båda om "speedkit")
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"