Annons

2012 1.6 128hk crdi hur långt på en tank?

1
Hej,

Har just köpt en 1 år gammal kia. Tycker den drar väldigt mer än vad den ska göra enligt kia (som jag förstått är glädjesiffror).
När bilen är nytankad (55liters tank??) så kan jag enligt färddatorn köra runt 80mil. Har en förbrukning på runt 0.46-047, blandad körning mest landsväg 80-90km/h. Om tanken rummer 55 liter så borde man komma över 100 mil i alla fall. 110 mil kanske till och med.

Vart är det felet ligger? Är jag missinformerad om bränsletanksvolym eller något annat? Eller är kias färddator + specifierade förbrukningssiffor dåliga?

Kan nämna att jag hade en audi a3 sportback innan. Likande motor. Liknande tyngd, kanske något mindre volym. Denna kom jag en bra bit över 100 mil på med en tank. Kan inte förstå varför kian skulle klara sig sämre? (Förutom då att audin är en effektivare bil, och därmed drar mindre).

Om jag missat någon liknande tråd får ni gärna länka till denna.

Mvh

Stefan
Annons

Re: 2012 1.6 128hk crdi hur långt på en tank?

3
DavidB skrev:Kolla hur långt du kommer innan det är dags att tanka, just återstående sträcka till tom verkar inte stämma särskilt bra på min bil heller, däremot stämmer snittförbrukningen väldigt bra iaf. :)
Jo, men jag tankar ju inte när tanken är precis tom. Vet inte ens hur stor "reserv" som finns.

Så snittförbrukningen verkar stämma bra överrens med verkligheten. Dvs antal liter genom (/) antal mil du kört?

Är det någon som lyckats köra över 100 mil på en tank? Vilket ska gå, om man räknar med 55 liters bensintank (är det det?) och en genomsnitsförbrukning enligt färddatorn på runt 5.2liter/mil. (Verkar vara ganska normalt, en bra bit över vad kia specifierar dock).

Mvh

Stefan

Re: 2012 1.6 128hk crdi hur långt på en tank?

4
Stew skrev:
DavidB skrev:Kolla hur långt du kommer innan det är dags att tanka, just återstående sträcka till tom verkar inte stämma särskilt bra på min bil heller, däremot stämmer snittförbrukningen väldigt bra iaf. :)
Jo, men jag tankar ju inte när tanken är precis tom. Vet inte ens hur stor "reserv" som finns.

Så snittförbrukningen verkar stämma bra överrens med verkligheten. Dvs antal liter genom (/) antal mil du kört?

Är det någon som lyckats köra över 100 mil på en tank? Vilket ska gå, om man räknar med 55 liters bensintank (är det det?) och en genomsnitsförbrukning enligt färddatorn på runt 5.2liter/mil. (Verkar vara ganska normalt, en bra bit över vad kia specifierar dock).

Mvh

Stefan
Precis man tankar ju alltid innan man får soppatorsk och ja l/mil :)

Men teoretiskt sett så borde man ju komma över 100 mil på en tank om förbrukningen håller sej runt 0.5 l/milen :)

Brukar själv köra en 80-90 mil innan det blir dags att tanka har dock ej tänkt på hur mycket soppa jag får i men inte är det över 50 liter iaf :)

Enligt boken så har min 53 liters tank.

Sedan det där med förbrukningen på pappret så stämmer det inte på någon bil, siffrorna kan mer användas till att jämföra olika modeller då är dom siffrorna riktigt bra. För att få fram dessa siffror så körs bilarna enligt "EU-cykeln" och många av testerna görs på rullande landsväg inomhus utan påverkan av väder och vind, när dom kör utomhus så tejpar dom samtliga glipor och öppningar på karossen, har en så lätt bil som möjligt och tar nog även bort backspeglar och dylikt som kan ta luft.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: 2012 1.6 128hk crdi hur långt på en tank?

6
har en kia ceed 2l diesel -08, den har 53l tank.

kom över 1000km, tankade då 51.8l diesel för att fylla, så antar det var nära.
då låg kördatorn på 4.8 eller 4.9l/100 om jag minns rätt.

detta körde jag med mina continenal bravuis2 däck, har idag michelin men kommer inte ens i närheten av mitt "rekord".
tar över 0.5/100km mera nu med andra däck.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

Re: 2012 1.6 128hk crdi hur långt på en tank?

8
Jag har tankat fullt, kört ToR Stockholm och några mil där. Denna resa var då ca. 90 mil totalt. När jag kom hem var den inte nere på rött.

En sak som jag inte fattar är att hur lugnt jag än kör, för att datorn ska få en uppfattning om körstil så har datorn aldrig visat att jag kan komma mer än 79 mil max på en tank..
Då ligger snitt på 0,43l/mil-0,48l/mil
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"