Annons

Förbrukning/kostnad diesel vs. bensin SW 2013

1
Hej,

Jag är på G att köpa min första Kia och står nu i valet och kvalet om jag ska välja bensin eller diesel. Om vi koncentrerar oss på den faktiska förbrukningen av drivmedel så skulle jag vara nyfiken på vad ni som kör Ceed SW 2013 med 128 hk dieselmotor eller 135 hk bensinmotor faktiskt upplever för förbrukning.

Priserna på diesel och bensin är ju hyfsat lika men på sikt sägs det ju att dieselpriset kommer att sticka iväg fr.o.m. 2015 då stora delar av sjöfartsindustrin tvingas byta från bunkerolja till diesel och därmed avsevärt pressa upp efterfrågan. Så med allt detta sagt, så vore det kul att höra era "vetenskapliga" siffror och ev. några generella utlåtande om respektive motor.

MVH
Daniel
Annons

Re: Förbrukning/kostnad diesel vs. bensin SW 2013

2
Nu kör ju jag som en gammal gubbe till och från jobbet med kanske 75% motorväg då jag puttrar i max 95 km/h :lol:
2 kallstarter om dagen bilen har nu gått 250 mil och min snittförbrukning ligger på ca 0,53-0,54 l/mil (låg på 0,51 med vinterdäcken, dubbade nordman4!!!!! Orginal sommardäcken Hankook el vad dom heter verkar ha det största rullmotståndet på marknaden :evil: )

Ceed SW 128hk diesel

Edit: Däcktryck både vinter och sommardäck kör jag 2,8kg om det är intressant vetande :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Förbrukning/kostnad diesel vs. bensin SW 2013

4
Nu är vi uppe i knappt 200 mil med vår 2013 SW diesel automat, så det börjar gå att se en trend i förbrukning. Vid körning kortbitar (dagis, affären, stadskörning, 1 mil till Ikea etc) som är vår i antal sett mesta körning så hamnar färddator på 7,7-7,9 l/100 km, och när jag har kört första långturen på ca 2x25 mil så hamnade färddatorn snabbt på 6,2 l/100 km och i slutet av resan ramlade den ned på 6,0 l/100 km.
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)

Förbrukning/kostnad diesel vs. bensin SW 2013

5
Kört min bil 700 mil nu, brukar ligga i typ 100 på motorvägen. Jag har 2,2 mil enkel till jobbet varav ca 1 mil motorväg. Sedan blir det ju lite småkörning hit och dit plus resor till landstället varannan helg. Min snittförbrukning uträknat vid tankning ligger på ca 0,51 fast senaste tanken var jag nere i 0,49 :)

Som sagt en lugn körstil ger enorma resultat på förbrukningen :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Förbrukning/kostnad diesel vs. bensin SW 2013

7
Tapper skrev:Har kört de första 100 milen med min sw 1,6 bensinare. Hyfsat blandad körning, med visst övertag för stadstrafik. Både korta sträckor och några lite längre (7-8 mil). Bilen har hittills dragit 0,7. L/mil. Säljaren hävdar att förbrukningen kommer minska när bilen är inkörd också.
Den kommer att sjunka märkbart med tiden :thumbup: Tror det kan ta upp till 600 mil innan det börjar stabilisera sej :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Förbrukning/kostnad diesel vs. bensin SW 2013

8
DavidB skrev:
Tapper skrev:Har kört de första 100 milen med min sw 1,6 bensinare. Hyfsat blandad körning, med visst övertag för stadstrafik. Både korta sträckor och några lite längre (7-8 mil). Bilen har hittills dragit 0,7. L/mil. Säljaren hävdar att förbrukningen kommer minska när bilen är inkörd också.
Den kommer att sjunka märkbart med tiden :thumbup: Tror det kan ta upp till 600 mil innan det börjar stabilisera sej :)
Det låter minst sagt lovande! :-)
Cee´d 1,6 SW GDI, Komfort- 2013, Matrix Brown

Re: Förbrukning/kostnad diesel vs. bensin SW 2013

9
Jag har kört min SW -11 i 6300 mil sedan 23/3 -11. Det är iofs en diesel, men snacket går ju även på dessa att förbrukningen ska sjunka med tiden.
Vem har egentligen hittat på denna skröna? :)
Min bil förbrukar lika mycket (lite) nu, som när jag körde från bilhandlaren första gången.
Finns det öht något fog för detta resonemang eller iaf bevis?

Biens högst ungefärliga förbrukning som jag är nöjd med:
80 km/h 0,41 l/mil
90 km/h 0,44 l/mil
100 km/h 0,52 l/mil
130 km/h 0,84 l/mil (händer inte så ofta).

Jag pendlar 10 mil/dag mån-fre och då är det mest 80 km/h och 90 km/h som gäller.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Förbrukning/kostnad diesel vs. bensin SW 2013

10
Ronnie skrev:Jag har kört min SW -11 i 6300 mil sedan 23/3 -11. Det är iofs en diesel, men snacket går ju även på dessa att förbrukningen ska sjunka med tiden.
Vem har egentligen hittat på denna skröna? :)
Min bil förbrukar lika mycket (lite) nu, som när jag körde från bilhandlaren första gången.
Finns det öht något fog för detta resonemang eller iaf bevis?

Biens högst ungefärliga förbrukning som jag är nöjd med:
80 km/h 0,41 l/mil
90 km/h 0,44 l/mil
100 km/h 0,52 l/mil
130 km/h 0,84 l/mil (händer inte så ofta).

Jag pendlar 10 mil/dag mån-fre och då är det mest 80 km/h och 90 km/h som gäller.
Det är absolut ingen skröna, oinkörda däck och oinkörd motor gör en märkbar skillnad på alla bilar, har alltid gjort och kommer alltid att göra.

Det är dock mindre skillnad nu för tiden då motorerna gundinkörs på fabrik, jag har haft en sänkning från 0,54 ner till 0,51 och nu sista tanken med nytt pers på 0,49 blandad körning och så lågt kom jag inte i närheten av på min första långresa till småland när bilen var en dag gammal.

Det som alltså sker i en motor är att alla rörliga delar i motorn och alla lagerytor slits in och liksom börjar passa varandra och ju mer alla bitar passar varandra ju mindre friktion blir det och följden av mindre friktion i en motor är just lägre förbrukning. Det spelar också därför roll hur man kör bilen i början, skiter man i att följa det som står i boken så får man lida för det senare genom kortare livslängd och högre förbrukning. Har alldeles lysande exempel på hur illa bilar kan gå när dom blir racekörda från första milen efter mina år som chaufför. Vissa hade helt enkelt till och med mycket högre förbrukning av både olja och diesel än vad vi lugna gubbar hade ;)

PS: Vill du ha bevis mer än vad jag hasplat ur mej så kan du nog fråga vilken fackman som helst, jag har varit både mekaniker och chaufför till yrke tidigare om åren så jag talar enbart om vad jag fått lära och upplevt. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"