Annons

Sv: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

#12
MeanMike skrev:Hej. Kom hem i lördags efter en tur till Kroaten och Italien. Kört 409.8 mil med 92-95 på farthållaren till 95%.
Har en Hobby 540 UFE -12 med totalvikt på 1500 kg samt takbox (på bilen...). Saker med för 3½ vecka....mycket last.
Bilen snittar 0,9 exakt vid vindstilla 0,82 vid måttlig medvind och 0,97 i måttlig motvind.
Har en Ceed 1,6 -13 sw. Bilen är en riktigt bra dragare. Faktiskt lättare och köra med farthållaren än manuellt.
Kört 13 år ner till kontinenten med skiftande bilar och jag e riktigt nöjd med Kian.
Husvagnen är alltså 7,38 totallängd , karossen 6,12 , 5,89 invändigt, så det e ingen liten vagn.
Vikten sista biten hem från Bordershop skriver jag inget om..........



Tack äntligen lite realistiska siffror!!

Re: Sv: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

#14
mrnenad skrev:
MeanMike skrev:Hej. Kom hem i lördags efter en tur till Kroaten och Italien. Kört 409.8 mil med 92-95 på farthållaren till 95%.
Har en Hobby 540 UFE -12 med totalvikt på 1500 kg samt takbox (på bilen...). Saker med för 3½ vecka....mycket last.
Bilen snittar 0,9 exakt vid vindstilla 0,82 vid måttlig medvind och 0,97 i måttlig motvind.
Har en Ceed 1,6 -13 sw. Bilen är en riktigt bra dragare. Faktiskt lättare och köra med farthållaren än manuellt.
Kört 13 år ner till kontinenten med skiftande bilar och jag e riktigt nöjd med Kian.
Husvagnen är alltså 7,38 totallängd , karossen 6,12 , 5,89 invändigt, så det e ingen liten vagn.
Vikten sista biten hem från Bordershop skriver jag inget om..........



Tack äntligen lite realistiska siffror!!


Så alla andras upplevda förbruknings siffror är skitsnack enligt dej då eller?

Tycker dessa siffror stämmer bra överens om hur jäkla snåla bilar vi har. :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

#15
Tror inte han mena så. Jag har sett siffror här som jag nog ler åt. Jo om vagnen väger 800kg och du kör i 70 i medvind och solen i ryggen o hemlängtan. Önskesiffror är ingen info att delge andra. Jag blir själv trött på folk som påstår att bilen drar 1,5 dl mer med husvagn......jo man önskar ju det.....
Vikten spelar roll, hur många start o stopp, hastighet, husvagnens utformning, bredd.
Allt det påverkar ju.
Därför uppgav jag mina hastigheter, o storlek på vagn så ni kan jämföra.
Kian är stabil dragare, går fint med farthållare, visst jag får växla ner till 4.an kanske 5 gånger ner till Kroatien. (alperna) Jag kör alltid på 5:ans växel för att inte påfresta motorn fel. 95km/t är ca 2000 varv på 5:an
Jag tycker ni ska vara glada för en så bra o snål dragare.
KIA Ceed SW 2013 sirius silver

Re: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

#16
MeanMike skrev:Tror inte han mena så. Jag har sett siffror här som jag nog ler åt. Jo om vagnen väger 800kg och du kör i 70 i medvind och solen i ryggen o hemlängtan. Önskesiffror är ingen info att delge andra. Jag blir själv trött på folk som påstår att bilen drar 1,5 dl mer med husvagn......jo man önskar ju det.....
Vikten spelar roll, hur många start o stopp, hastighet, husvagnens utformning, bredd.
Allt det påverkar ju.
Därför uppgav jag mina hastigheter, o storlek på vagn så ni kan jämföra.
Kian är stabil dragare, går fint med farthållare, visst jag får växla ner till 4.an kanske 5 gånger ner till Kroatien. (alperna) Jag kör alltid på 5:ans växel för att inte påfresta motorn fel. 95km/t är ca 2000 varv på 5:an
Jag tycker ni ska vara glada för en så bra o snål dragare.


Skrev så för att han gjorde inlägg i andra tråden och undrade hur någon kan få sin Ceed att dra 0,5 när hans drar minst 0,58.

Det är lika dant där att det är så mycket som spelar in, vissa av oss bor inte i storstaden och kör därför aldrig stadstrafik vi kör mest på 70-90 vägar och det säger ju sig självt att man gör av med midre soppa varje mil jämfört med en som kör mer stadstrafik, köar och ligger 110-120 och över på motorvägen.

Jag har själv fått utbildning i eco driving och vet hur jäkla mycket det skiljer mellan olika körsätt och trafiksituationer.

Jag tycker inte heller det är speciellt uppseendeväckande att få en miljödiesel att dra 0,5 l/milen varför skulle det??
Jag fick ju min SAAB 9-5 2.0t Biopower att ligga på prick litern milen blandad när alla andra tjafsade om att deras drog mellan 1,2 till 1,5 l/milen(med sprit i tanken) jag fick den även att dra 0,61 l/milen på långkörning med B95 och vinterdäck(resan tog ju sin lilla tid :lol: ), återigen så är det nog mer bevis på att alla har olika förhållanden dom lever sitt billiv i samt att många tror dom kör lungt när dom bara kör 110 ;)

Bilfirmona anger alltid sin landsvägsförbrukning i 90km/h av en anledning men folk verkar tro att farten och luftmotstånd inte spelar någon roll men det gör det bigtime! :)

Lika så är det med luftrycket i däcken där man kan tro att det är ok att köra med 2 kilo i däcken vilket är smågalet med :)


Alltså igentligen är det så att dom enda som kan jämföra siffror med varandra är då 2 personer som bor på samma adress och kör samma sträcka vid samma tid varje dag.

Ledsen att det blev lite väl off topic men kände att jag behövde förklara mej lite, i alla fall mina siffror är absolut inget ljug för att jag försöker verka ball på forumet eller något sådant, troligtvis skulle jag lacka som fan om min miljödiesel inte gick att köra under 0,58 med min körstil och mina körförhållanden.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Sv: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

#17
DavidB skrev:
MeanMike skrev:Tror inte han mena så. Jag har sett siffror här som jag nog ler åt. Jo om vagnen väger 800kg och du kör i 70 i medvind och solen i ryggen o hemlängtan. Önskesiffror är ingen info att delge andra. Jag blir själv trött på folk som påstår att bilen drar 1,5 dl mer med husvagn......jo man önskar ju det.....
Vikten spelar roll, hur många start o stopp, hastighet, husvagnens utformning, bredd.
Allt det påverkar ju.
Därför uppgav jag mina hastigheter, o storlek på vagn så ni kan jämföra.
Kian är stabil dragare, går fint med farthållare, visst jag får växla ner till 4.an kanske 5 gånger ner till Kroatien. (alperna) Jag kör alltid på 5:ans växel för att inte påfresta motorn fel. 95km/t är ca 2000 varv på 5:an
Jag tycker ni ska vara glada för en så bra o snål dragare.


Skrev så för att han gjorde inlägg i andra tråden och undrade hur någon kan få sin Ceed att dra 0,5 när hans drar minst 0,58.

Det är lika dant där att det är så mycket som spelar in, vissa av oss bor inte i storstaden och kör därför aldrig stadstrafik vi kör mest på 70-90 vägar och det säger ju sig självt att man gör av med midre soppa varje mil jämfört med en som kör mer stadstrafik, köar och ligger 110-120 och över på motorvägen.

Jag har själv fått utbildning i eco driving och vet hur jäkla mycket det skiljer mellan olika körsätt och trafiksituationer.

Jag tycker inte heller det är speciellt uppseendeväckande att få en miljödiesel att dra 0,5 l/milen varför skulle det??
Jag fick ju min SAAB 9-5 2.0t Biopower att ligga på prick litern milen blandad när alla andra tjafsade om att deras drog mellan 1,2 till 1,5 l/milen(med sprit i tanken) jag fick den även att dra 0,61 l/milen på långkörning med B95 och vinterdäck(resan tog ju sin lilla tid :lol: ), återigen så är det nog mer bevis på att alla har olika förhållanden dom lever sitt billiv i samt att många tror dom kör lungt när dom bara kör 110 ;)

Bilfirmona anger alltid sin landsvägsförbrukning i 90km/h av en anledning men folk verkar tro att farten och luftmotstånd inte spelar någon roll men det gör det bigtime! :)

Lika så är det med luftrycket i däcken där man kan tro att det är ok att köra med 2 kilo i däcken vilket är smågalet med :)


Alltså igentligen är det så att dom enda som kan jämföra siffror med varandra är då 2 personer som bor på samma adress och kör samma sträcka vid samma tid varje dag.

Ledsen att det blev lite väl off topic men kände att jag behövde förklara mej lite, i alla fall mina siffror är absolut inget ljug för att jag försöker verka ball på forumet eller något sådant, troligtvis skulle jag lacka som fan om min miljödiesel inte gick att köra under 0,58 med min körstil och mina körförhållanden.


Jag har ju fortfarande inte fått svar el har jag missat det???

Hur kör ni för att hamna på 0.7l/mil el under med husvagn??? Det lägsta jag fått är 0.78 fint väder ingen vind o 80kmh fullastad husvagn o bil på E4an. Enkel fråga lönt o bli irriterad för det?! Nu får du växa upp o svara på min fråga el låta bli. Min fråga är ställd för att jag vill veta era hemligheter el om ni bara kör som värsta kärringarna. Är det de senare så vet jag att jag aldrig kommer ner i de siffrorna.

Klart är ju att bilen drar lite men att hamna under 0.5l vanlig körning över en hel tank är omöjligt för mig o frugan.

Sv: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

#18
DavidB skrev:
MeanMike skrev:Tror inte han mena så. Jag har sett siffror här som jag nog ler åt. Jo om vagnen väger 800kg och du kör i 70 i medvind och solen i ryggen o hemlängtan. Önskesiffror är ingen info att delge andra. Jag blir själv trött på folk som påstår att bilen drar 1,5 dl mer med husvagn......jo man önskar ju det.....
Vikten spelar roll, hur många start o stopp, hastighet, husvagnens utformning, bredd.
Allt det påverkar ju.
Därför uppgav jag mina hastigheter, o storlek på vagn så ni kan jämföra.
Kian är stabil dragare, går fint med farthållare, visst jag får växla ner till 4.an kanske 5 gånger ner till Kroatien. (alperna) Jag kör alltid på 5:ans växel för att inte påfresta motorn fel. 95km/t är ca 2000 varv på 5:an
Jag tycker ni ska vara glada för en så bra o snål dragare.


Skrev så för att han gjorde inlägg i andra tråden och undrade hur någon kan få sin Ceed att dra 0,5 när hans drar minst 0,58.

Det är lika dant där att det är så mycket som spelar in, vissa av oss bor inte i storstaden och kör därför aldrig stadstrafik vi kör mest på 70-90 vägar och det säger ju sig självt att man gör av med midre soppa varje mil jämfört med en som kör mer stadstrafik, köar och ligger 110-120 och över på motorvägen.

Jag har själv fått utbildning i eco driving och vet hur jäkla mycket det skiljer mellan olika körsätt och trafiksituationer.

Jag tycker inte heller det är speciellt uppseendeväckande att få en miljödiesel att dra 0,5 l/milen varför skulle det??
Jag fick ju min SAAB 9-5 2.0t Biopower att ligga på prick litern milen blandad när alla andra tjafsade om att deras drog mellan 1,2 till 1,5 l/milen(med sprit i tanken) jag fick den även att dra 0,61 l/milen på långkörning med B95 och vinterdäck(resan tog ju sin lilla tid :lol: ), återigen så är det nog mer bevis på att alla har olika förhållanden dom lever sitt billiv i samt att många tror dom kör lungt när dom bara kör 110 ;)

Bilfirmona anger alltid sin landsvägsförbrukning i 90km/h av en anledning men folk verkar tro att farten och luftmotstånd inte spelar någon roll men det gör det bigtime! :)

Lika så är det med luftrycket i däcken där man kan tro att det är ok att köra med 2 kilo i däcken vilket är smågalet med :)


Alltså igentligen är det så att dom enda som kan jämföra siffror med varandra är då 2 personer som bor på samma adress och kör samma sträcka vid samma tid varje dag.

Ledsen att det blev lite väl off topic men kände att jag behövde förklara mej lite, i alla fall mina siffror är absolut inget ljug för att jag försöker verka ball på forumet eller något sådant, troligtvis skulle jag lacka som fan om min miljödiesel inte gick att köra under 0,58 med min körstil och mina körförhållanden.


Jag har ju fortfarande inte fått svar el har jag missat det???

Hur kör ni för att hamna på 0.7l/mil el under med husvagn??? Det lägsta jag fått är 0.78 fint väder ingen vind o 80kmh fullastad husvagn o bil på E4an. Enkel fråga lönt o bli irriterad för det?! Nu får du växa upp o svara på min fråga el låta bli. Min fråga är ställd för att jag vill veta era hemligheter el om ni bara kör som värsta kärringarna. Är det de senare så vet jag att jag aldrig kommer ner i de siffrorna.

Klart är ju att bilen drar lite men att hamna under 0.5l vanlig körning över en hel tank är omöjligt för mig o frugan.

1.6 CRDI till att dra husvagn med??

#19
mrnenad skrev:
Jag har ju fortfarande inte fått svar el har jag missat det???

Hur kör ni för att hamna på 0.7l/mil el under med husvagn??? Det lägsta jag fått är 0.78 fint väder ingen vind o 80kmh fullastad husvagn o bil på E4an. Enkel fråga lönt o bli irriterad för det?! Nu får du växa upp o svara på min fråga el låta bli. Min fråga är ställd för att jag vill veta era hemligheter el om ni bara kör som värsta kärringarna. Är det de senare så vet jag att jag aldrig kommer ner i de siffrorna.

Klart är ju att bilen drar lite men att hamna under 0.5l vanlig körning över en hel tank är omöjligt för mig o frugan.


Förlåt, jag kopplade endast till den andra tråden, den utan husvagn bakpå, borde ha läst lite i denna tråden först och nu förstår jag vad du menade med realistiska siffror :)

När det gäller min förbrukning (utan husvagn!)så har du helt rätt med, jag kör som en kärring om det är så du kallar eco drivning hahaha.
Men som sagt oftast så kör jag enbart på 70 vägar och ligger då i ca 80 på dessa och då kan det ju inte annat än dra väldigt lite soppa.:)
Det där med att växa upp är väl exakt vad jag gjort nu när jag själv kör som dom man blev irriterad på förr :D
Jag är också tillräckligt vuxen för att inte sitta och hitta på en massa fantasi siffror på nätet.
Fixar du inte lägre än 0.58 så vet du nu varför ;)

PS. På mina 800 mil med bilen har jag klarat en! Tank på 0,49 annars ligger min snittförbrukning på ca 0,51-0,52 för att förtydliga lite :)

PS2. Måste förtydliga att mina siffror är tom bil med 1 person i, har inte ens dragkrok på min bil :D
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Sv: 1.6 CRDI till att dra husvagn med??

#20
Tack!!

Då har jag en del o jobba med då haha. Får väl försöka ännu mer då blir nog att koppla bort farthållaren tror jag den gasar ju på vid minsta förändring. Kanske kan spara lite där. Oavsett så är jag jättenöjd min förra bil seqt toledo låg på 1.4 som lägst att komma ner till 0.8 var ju rätt najs.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst