Annons

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

11
Ligger på 0,54 L/mil blandad körning och är väldigt nöjd med det.

Precis som så många andra säger så är ju allt under 0,50 L/mil total utopi, såvida man inte har extrem långkörning och raka, rena och fina 90-vägar utan andra trafikanter...

Förbrukningen i sig är egentligen inget jätteintressant jämförelsetal tycker jag. Mer intressant är totalkostnaden per mil.
Annons

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

12
Före Kian hade jag en 150 hk Skoda Octavia Turbo och den var deklarerad för en bensinförbrukning på 0,79 liter milen. Hade bilen sedan den var ny och körde 34 000 mil med den. Mätte förbrukningen i stort sett under hela tiden och den drog som ny drygt 0,84 liter milen och efter cirka 1000 mil i genomsnitt 0,83 det vill säga cirka 5 % mer än den var deklarerad för. Min Kia C eed 128 hk SW Eco Komfort har nu gått cirka 1000 mil och jag skall på allvar börja kolla förbrukningen, framför allt jämfört med deklarationen, men tvivlar mycket starkt på att det bara skulle bli 5 % mer än denna trots att jag kör samma sträckor och på samma sätt som med Skodan. Har dessutom samma serviceverkstad som till förra bilen så det skall bli intressanta diskussioner med dem om förbrukningen som just nu ligger omkring 0,60 liter milen.

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

14
Någon som jämfört förbrukningen under sommar vs vinter? Fabrikanternas uppgifter härrör väl från tester vid plus 20 grader, hög vägstandard (inte det svenska rivjärnet som knappt får benämnas asfalt), släta däck, testförare inlånade från Täby galopp (=lättviktare) etc. Sammantaget sker väl testerna under så optimala förhållanden att det för oss här i Sverige är helt omöjligt att nå samma resultat.

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

16
Jyrgenklinsmann skrev:Någon som jämfört förbrukningen under sommar vs vinter? Fabrikanternas uppgifter härrör väl från tester vid plus 20 grader, hög vägstandard (inte det svenska rivjärnet som knappt får benämnas asfalt), släta däck, testförare inlånade från Täby galopp (=lättviktare) etc. Sammantaget sker väl testerna under så optimala förhållanden att det för oss här i Sverige är helt omöjligt att nå samma resultat.
Förutom det har jag hört så görs förbrukningtesterna inomhus på rullande landsväg (rullar i golvet som man "kör" på) då har man inget vindmotstånd heller. Bilarna har ingen inredning samt att AC:n är urkopplad för att motor och drivlina inte ska ha något som påverkar förbrukningen negativt

Till: tråden
Jag är nöjd när jag ligger under 0,6l/mil. Ibland på långsträckor och farthållaren påkopplad så kan jag få ner min, enl. datorn, till 0,47l/mil, men då är hastigheten runt 90km/h.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

17
Angående den rullande landsvägen så beräknas bilens vindmotstånd i vindtunnel först och därefter så brumsas den rullande landsvägen efter hur mycket luftmotstånd som uppmätts för bilen. Bilen ska vid testtillfället väga lika mycket som den gör vid försäljning. Däremot så kopplas alla extra energiförbrukare ur så som ac, stolsvärme, vindrutetorkare, etc..

Sen används ett specialbränsle som ska motsvara medelkvalitén för de länder där testet gäller.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

18
JohanL skrev:Angående den rullande landsvägen så beräknas bilens vindmotstånd i vindtunnel först och därefter så brumsas den rullande landsvägen efter hur mycket luftmotstånd som uppmätts för bilen. Bilen ska vid testtillfället väga lika mycket som den gör vid försäljning. Däremot så kopplas alla extra energiförbrukare ur så som ac, stolsvärme, vindrutetorkare, etc..

Sen används ett specialbränsle som ska motsvara medelkvalitén för de länder där testet gäller.


Läste att det skulle bli krav på att mäta på testbanor, i "verklig" miljö. Problemet är att det är lättare att likställa dynostester än utomhus tester.
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

Re: KoV:s siffror om Ceeds förbrukning av diesel?

20
Körde till Storbritannien i aug-sept och jag mätte förbrukningen till följande:

41,5 liter och 74.4 mil 0,55
41 liter och 78 mil 0,52
40 liter och 68 mil 0,58
35 liter och 67,7 mil 0,51
26 liter och 46,5 mil 0,57
Genomsnitts förbrukning 0,546

Har avrundat så siffrorna är inte 100 % korrekta. Men det ger en bild av att Kia Ceed SW -11 drar LITE. På motorväg genom Sverige, Danmark, Tyskland (fri fart) osv.
Oerhört nöjd med bilen och dess ekonomi.
Var till Dalarna och låg och puttrade i 100 km/h och kom ner i 0.47 l/mil.
Nu talar vi landsvägskörning.
Stadstrafik (blandad körning) är helt ok. Just nu 0.57 l/mil. Vinterdäck och korta sträckor samt en glad högerfot.....
Har en Volvo s40 2.0T -02 också och den kommer ner i 0.75 om den snålkörs. Har gått utbildningar på sparsam körning och det gör stor skillnad hur man hanterar bilen. Anliggande bromsar och rätt tryck i däcken gör också sitt till.
Enligt specifikationen (om jag tittar rätt) skall 128 hk diesel varianten dra 0.42 vilket känns omöjligt. Men det är väl under speciella förhållanden som hemlängtan, medvind och ständig nedförsbacke......
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"