Annons

Re: Bensinförbrukning

41
Jag ligger mellan 0.5 - 0.55 l/mil vid långkörning, till vardags då jag har drygt en mil till jobbet drar bilen runt 0.65 l/mil. 17"-hjul både sommar och vinter (dubbat), har inte märkt någon större skillnad vid byte mellan dem. Ska på med 18" till våren, borde bli en liten ökning i förbrukning.
Annons

Re: Bensinförbrukning

43
Hämtade ut min bil i fredagskväll och drog till huvudstaden på kvällen. Åkte hem till E-tuna idag och höll 110km/h på farthållaren hela vägen hem, färddatorn visade 6.0/100km. Ska man vara nöjd eller? MIn andra bil (Passat v6 4motion bensin) vill iallafall ha 10/100km med odubbade vinterdäck.
___________________________________

2011 Cee´d 1,6 CRDi Sw Premium Edition

Re: Bensinförbrukning

44
Senaste tankning efter väldigt mycket kallstarter och kortkörningar: 0.65l/mil (verklig förbrukning). Bilen har gått drygt 410mil.

(Som jämförelse drog min BMW 325iT -06 1.1-1.3l/mil vid liknande körning).

/Mek
Kia cee'd sw Premium Edition 2012 Piston grey

Bensinförbrukning

46
Mek skrev: Som jämförelse drog min BMW 325iT -06 1.1-1.3l/mil vid liknande körning
/Mek
Du kanske tryckte hårdare på gasen på din BMW...

Jag hade en BMW 330i -02 innan denna och på pappret drog den 0,68L/mil landsväg och i verkligheten mätte jag upp den till 0,69L/mil (100km/h väg). I stan snitta jag ca 1,1L/mil. Blandad körning 0,9L/mil.

Låg på max gas i 10mil en kurvig skogsväg och lyckades med ca 6L/mil dock, fast med ett snitt på 180km/h. Med andra ord en full tank bensin...
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Bensinförbrukning

47
HB021 skrev:
Mek skrev: Som jämförelse drog min BMW 325iT -06 1.1-1.3l/mil vid liknande körning
/Mek
Du kanske tryckte hårdare på gasen på din BMW...
Nä faktiskt inte. Även om jag verkligen verkligen försökte vara försiktig på gasen så drog den över 1.1l/mil vid dessa kortkörningar till jobbet. Min gamla E39 523 -96 var betydligt snålare i stan än min 325 E91, trots att det på pappret var tvärtom.

Vid långkörning med farthållare så gick det att köra min E91 ganska snålt, men minsta lilla gaspådrag gjorde att den drack omotiverat mycket. BMW tittade på den flera gånger för detta utan att hitta nåt, eller öht tycka att det var något problem.

Jag har inga problem med att bilen ville ha soppa när man tryckte på rejält, men att den drog för mycket vid ren vardags/transport-körning störde mig.
HB021 skrev: Jag hade en BMW 330i -02 innan denna och på pappret drog den 0,68L/mil landsväg och i verkligheten mätte jag upp den till 0,69L/mil (100km/h väg). I stan snitta jag ca 1,1L/mil. Blandad körning 0,9L/mil.

Låg på max gas i 10mil en kurvig skogsväg och lyckades med ca 6L/mil dock, fast med ett snitt på 180km/h. Med andra ord en full tank bensin...
:)

Överlag gillade jag motorn i min 523 betydligt bättre än den i 325:an, utan dessa problem med ryckigheter, "flat spot", bensinförbrukning osv. Din 330 var nog mer lik min 523 än 325:an.

/Mek
Kia cee'd sw Premium Edition 2012 Piston grey

Bensinförbrukning

48
Mek skrev:
HB021 skrev:
Mek skrev: Som jämförelse drog min BMW 325iT -06 1.1-1.3l/mil vid liknande körning
/Mek
Du kanske tryckte hårdare på gasen på din BMW...
Nä faktiskt inte. Även om jag verkligen verkligen försökte vara försiktig på gasen så drog den över 1.1l/mil vid dessa kortkörningar till jobbet. Min gamla E39 523 -96 var betydligt snålare i stan än min 325 E91, trots att det på pappret var tvärtom.

Vid långkörning med farthållare så gick det att köra min E91 ganska snålt, men minsta lilla gaspådrag gjorde att den drack omotiverat mycket. BMW tittade på den flera gånger för detta utan att hitta nåt, eller öht tycka att det var något problem.

Jag har inga problem med att bilen ville ha soppa när man tryckte på rejält, men att den drog för mycket vid ren vardags/transport-körning störde mig.
HB021 skrev: Jag hade en BMW 330i -02 innan denna och på pappret drog den 0,68L/mil landsväg och i verkligheten mätte jag upp den till 0,69L/mil (100km/h väg). I stan snitta jag ca 1,1L/mil. Blandad körning 0,9L/mil.

Låg på max gas i 10mil en kurvig skogsväg och lyckades med ca 6L/mil dock, fast med ett snitt på 180km/h. Med andra ord en full tank bensin...
:)

Överlag gillade jag motorn i min 523 betydligt bättre än den i 325:an, utan dessa problem med ryckigheter, "flat spot", bensinförbrukning osv. Din 330 var nog mer lik min 523 än 325:an.

/Mek
Ja jag var mycket nöjd med den, BMW gör utan tvekan bästa motorerna. 10år felfritt trots att jag plågade den rejält då och då.
Men smakar det så kostar det...

Sedan tycker jag Kia gör snyggaste SUVarna med de nya Sorento och Sportage till ett bra pris!
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Bensinförbrukning

49
Hmmm...detta är en konstig tråd som inte gör mej mycket klokare ;)
Rubriken lyder " Bensinförbrukning " men här blandas tydligen dieslar o
bensinare i en salig blandning :shock:
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"