Annons

Montera extraljus?

1
Ska montera 3st. extraljus med hjälp av en sådan där plåt man sätter bakom nummerplåten.
Har tidigare när jag monterat, säkert 6-7 gånger, borrat några hål och pop-nitat fast den i plasten. Är det någon här som vet ifall det går några rör, sladdar eller dyl. där bakom, vore synd att borra rätt in i dem :|
Har inte haft möjlighet att kolla efter på bilen själv...
Tacksam för snabbt svar då jag är mörkrädd :?
/Linus
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort
Annons

Re: Montera extraljus?

2
Pratade idag med min lokale Kia-verkstad.
Ingen sladd eller kabel dragen direkt där bakom enligt dem, dock bör man inte borra djupare än 6-7cm för då finns det känsliga grejor....
Han rekommenderade att använda blindnitsmutter istället för popnit eftersom plasten tydligen är väldigt tunn...
/Linus
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort

Re: Montera extraljus?

3
Varför popnita? Räcker bra med en 7-8 plåtskruv genom plasten. Håller bra. Jag har en plåt med två "öron" och två extraljus. Sladd finns inte, drog från säkringsdosans utgång med "strömtjuv". Letade upp sladden till helljuset och kopplade in mig på den med.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Montera extraljus?

5
Rädd för otur likt killen i artikeln JohanL här ovan länkar till så lät jag häromdagen Kia-verkstaden montera elen till mina tre extraljus (ljusen och stag hade jag redan monterat...).
Skippade knapp i kupen för att spara pengar, de drog bara sladd från lysena och monterade relä.
På så sätt skulle jag inte få nå´t problem med garantin.
Frågade innan hur de skulle göra, "strömtjyv" har sedan länge slutat användas och nu görs det på seriösare sätt, kopplar antagligen in i säkringsboxen blev svaret...
Skönt tyckte jag, har dålig erfarenhet av just "strömtjyvar, detta satans påhitt som håller ett litet tag...

2000:-(!)skulle det kosta, antar att sladdarna var av guld :?

Min snålhet besegrades av fegheten att mista garantin så jag lät dem göra jobbet :cry:

Såhär i efterhand ångrar jag mig bittert :evil:

De har ju bara tryckt dit en "strömtjyv" vid ena lyset, inte ens skyddat den med tejp eller krympslang.
Relä har de borrat fast på ena stötdämpartornet, sladdstumpar och annat skräp låg kvar i motorrummet. Känner att jag hade gjort jobbet mkt. bättre och noggrant själv!

Är jag gnällig om jag ringer och klagar?
Begära lite pengar tillbaka eller be dem ersätta "strömtjyven" med nå´t annat?

Tack för råd, känner mig lite lurad!

/Linus
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort

6
Linus skrev:Rädd för otur likt killen i artikeln JohanL här ovan länkar till så lät jag häromdagen Kia-verkstaden montera elen till mina tre extraljus (ljusen och stag hade jag redan monterat...).
Skippade knapp i kupen för att spara pengar, de drog bara sladd från lysena och monterade relä.
På så sätt skulle jag inte få nå´t problem med garantin.
Frågade innan hur de skulle göra, "strömtjyv" har sedan länge slutat användas och nu görs det på seriösare sätt, kopplar antagligen in i säkringsboxen blev svaret...
Skönt tyckte jag, har dålig erfarenhet av just "strömtjyvar, detta satans påhitt som håller ett litet tag...

2000:-(!)skulle det kosta, antar att sladdarna var av guld :?

Min snålhet besegrades av fegheten att mista garantin så jag lät dem göra jobbet :cry:

Såhär i efterhand ångrar jag mig bittert :evil:

De har ju bara tryckt dit en "strömtjyv" vid ena lyset, inte ens skyddat den med tejp eller krympslang.
Relä har de borrat fast på ena stötdämpartornet, sladdstumpar och annat skräp låg kvar i motorrummet. Känner att jag hade gjort jobbet mkt. bättre och noggrant själv!

Är jag gnällig om jag ringer och klagar?
Begära lite pengar tillbaka eller be dem ersätta "strömtjyven" med nå´t annat?

Tack för råd, känner mig lite lurad!

/Linus
Är ju dåligt av verkstan att säga en sak sedan göra en annan! Hade jag varit dig hade jag ifrågasatt det!
Jag kopplade mina själv med hjälp av grannen som är elektriker och anser att det är så seriöst det kan bli förutom då att vi även tjuva signalströmen från en av kablarna till ljuset! men inga kontakter eller anslutningar annars är oskyddade!
Vilken typ av extraljus har du? sådana små eller större? hur har dem dragit fram kablarna till ljusena? vi lade alla mina kablar i kabelrör :)

/Marcus
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Montera extraljus?

7
P1250710.JPG P1250710.JPG Visad 11234 gånger 63.02 KiB
Smockade dit 3 st SiM med 100w lampa, lyser riktigt bra...
Sladdarna ligger i nå´n slags skyddsslang som kom med Hella-reläna.
Såhär ser de ut, kanske inte snyggaste men här går funktion före utseende.

/Linus
Senast redigerad av Linus den 27 nov 2011, 14:45, redigerad totalt 1 gånger.
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort

8
Du måste ha ett jädra bra ljus med dem ju samt om du har 100w lampor :)
Njä riktigt snyggt blir det ju aldrig med exraljus men som du skriver funktionen är värd mer! Jag lackerade mina i bilens färg och det gör rätt mycket 8-). Finns bilder på dem i Bild delen här på forumet om du vill se? :)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Montera extraljus?

10
Linus skrev:Kollade just dina bilder, fina!
Du har ju nästan samma puts på din som jag har på min :oops:
/Linus
Tack så mycket :). Haha, min ser ut som din nu med! vintern är inte så snäll :cry:

/Marcus
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"