Annons

Re: Dragkrok - backsensor

11
JohanL skrev:
mats skrev:Har dragkrok som jag beställde till när vi köpte bilen. Alltså monterad av verkstaden.
Fast det piper när jag cykelhållare på eller släp. Så dom har inte heller löst frågan med "pip".
Kopplar du däremot i något i slääpvagnsuttaget som jordar, så kommer backsensorn att stänga av när du backar. Det vill säga om allt är kopplat som det ska.
Jepp, stämmer bra som "JohanL" skriver. Har en dragkrok monterad av verkstaden innan leverans, och den funkar klockrent.
Så det är nog verkstaden som inte kopplat kablarna enligt föreskrifterna i ditt fall Mats.

Att backvarnaren piper när du har cykelhållare på är inte så konstigt. Då ingen kontakt sitter i uttaget vet inte bilen om att det finns något på dragkroken.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Annons

Re: Dragkrok - backsensor

12
Tack för tipsen!
Har bara kört med släp en gång. Möjligtvis blandar jag ihop pipen med cykelhållaren som är på "hela" tiden.
Men skall vara uppmärksam när jag kör med släp nästa gång. :)
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige

Re: Dragkrok - backsensor

13
Jag köpte krok plus elsats orginal av KIA i samband med bilköpet, monterade själv exakt enligt instruktion inklusive att dra kabel fram till batteriet...

Backfunktionen slå INTE av när släp är tillkopplat. Funderar på om jag verkligen fått en sådan modell som klarar det, partnr för satsen är: E91901H607

Någon som vet eller har något bra tips på hur man kan göra?

Re: Dragkrok - backsensor

14
Fick monterat en dragkrok på frugans Ceed. En verkstad gjorde jobbet...och det kostade skjortan.
Piper oavbrutet när jag backar med släp. Det är mycke irriterande när man ska backa ner båttreilern
i sjön. Inte nog med att det är trångt o dj*****t.....man ska ha backsensorns pipande i öronen oxå ;)
Nu ska bilen in på service och då får dom kolla elen till dragkroken.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Dragkrok - backsensor

17
Jag ska lämna in Ceeden på service på torsdag. Då skall verkstaden även kolla varför
backsensorn tjuter när man backar med släp.
Återkommer i ämnet efter felsökningen.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Dragkrok - backsensor

18
Nu har bilen varit inne på service och kontroll av backsensor.
Efter mycket efterforskningar visar det sej nu att fel kablage monterats.
Det som sitter på min bil är anpassat till bilar utan backvarnare.
Har kommit överens med verkstaden att det felaktiga kablaget ska monteras av
och rätt ska monteras. Bra att det löser sej iaf.

Undras om det bara är på min bil detta misstag begåtts ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Dragkrok - backsensor

19
Hej, jag behöver hjälp med att koppla in elen till min dragkrok på en Kia Ceed SW 08

Jag har försökt utan att lyckas.

Jag har en AMP-X7 som skall kopplas in enligt den bifogade bilden.
AMP-X7 AMP-X7

Jag försökte koppla in den på höger sida bak i bilen.

Ström tog jag från cigarett uttaget där bak. Jag provade först att ta från den svarta kabeln som gick till cigguttaget men på den fick jag inget utslag på min multimeter. Tog jag från den vita kabel så fick jag 12 volt. Jag som trodde att den svarta hade ström och den vita var jord?

Sen så försökte jag koppla enligt bilden till AMP-X7.

Jag kopplade på mig på kablarna som gick till ljusen på högersida bak på bilen.

Men när jag tittar på vad dom färgerna går till så stämmer dom inte alls med AMP-X7

Det enda som händer när jag kopplar in ström till AMP-X7 är att den tjuter som "satfinder"

Jag har som sagt kört fast, och skulle vara väldigt tacksam för lite vägledning till hur jag skall koppla in AMP-X7

Mvh

Kristoffer

Re: Dragkrok - backsensor

20
När jag kopplade in min dragkrok och "manuellt" ordnade så att pipandet inte gjorde en galen när man backade med släp var följande.
Ström till mina relän som skickar ut ström till släpvagnskontakten tar jag från u cig-uttaget i bagageutrymmet. Jag har en vanlig "cig-kontakt" som jag sätter i när jag behöver ha släp, det gör ju i och för sig inte så mycket om den sitter i hela tiden men om jag drar ur den så slipper jag ha spänning i släputtaget och det minskar korrosionsrisken. Så jag vet inte hur det ser ut bakom cig-uttaget, borde väl bara vara två trådar, 12V och jord.
Styrspänning till reläna tar jag från respektive lampa i bakarmaturerna. På så sätt separerar jag släpets elsystem från bilens.
Så var det krånglet med backvarnaren. Jag fick tipset att styrmodulen sitter till höger i bagageutrymmet och att om man bryter tråden som går till pinne 9 på modulen (längst ner till höger på schemat) så slutar den pipa. Och det stämmer, jag hittade senare ett schema som visar att det stämmer:
Bild
Jag låter ett relä bryta den tråden när locket till släputtaget öppnas, en lite udda lösning medges men det funkar.
Hoppas det hjälper dig lite på vägen.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"