Annons

Ljudisolera?

1
En av de få saker jag ogillade med Ceed:en när jag lånade demobilen (en 09:a) var smatter och oljund från hjulhusen - minsta gruskorn hördes. Nu vet jag inte hur -10:an är (hämtas först om två veckor) men jag har hör att den är marginellt bättre isolerad. Men de borde ju inte vara omöjligt att förbättra själv? Är det någon som provat att lägga in egen isolering, typ dämpmattor som säljs av billjudsföretag? Är det knepigt att komma åt plåten för isolering av golv, hjulhus osv på ceed:en?
Annons

Re: Ljudisolera?

2
Jag reagerade också på det. Att köra i vatten låter som att få bilen högtrycksspolad. Men nu kör jag ju iofs väldigt sällan i vatten (eller på grusväg). Det kanske är en feature? Shit vad det låter, bäst att sakta ner! Typ.
Kasch skrev:En av de få saker jag ogillade med Ceed:en när jag lånade demobilen (en 09:a) var smatter och oljund från hjulhusen - minsta gruskorn hördes. Nu vet jag inte hur -10:an är (hämtas först om två veckor) men jag har hör att den är marginellt bättre isolerad. Men de borde ju inte vara omöjligt att förbättra själv? Är det någon som provat att lägga in egen isolering, typ dämpmattor som säljs av billjudsföretag? Är det knepigt att komma åt plåten för isolering av golv, hjulhus osv på ceed:en?
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Ljudisolera?

3
Varför det låter? För att det är en billig bil och insnålat överallt det går.
Gummiplupparna som sitter i nederkant på dörrarnas insida, kolla infästningen på dessa. en gänga på ett halvt varv i gummit, inget mer. Jag har redan tappat två. Den lilla skyddskåpan som sitter i torkararmsinfästningen. Den sitter väldigt dåligt, en har försvunnit i vinter. Kollade nu när jag fick en ny. Krävs ung 20 grams tryck med nageln under kanten för den ska ramla av. Undrar om den ens klarar fartvinden? :)

Men visst går det att isolera hjulhusen. Antingen så sprutar du någon underredsmassa inne i hjulhusen, eller så får du ju sätta mattan inne i bilen, men mycket av hjulhusen bak är ju sunliga i bilen.
Prova att spruta någon massa på utsidan istället.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ljudisolera?

4
Eh... nu får ni förklara för mig som ev. ska köpa en Kia - vad är det här för slags bil egentligen. Är det

1) En billig bil där det snålats in överallt, och dörrsidorna bara sitter med ett halvt varvs gäng, och skyddskåpor är något man måste åka in titt som tätt och hämta på Kia eftersom de faller bort, eller
2) En någorlunda rejäl bil där tillverkaren ger sju års nybilsgaranti för att den är så bra?

Jag hade uppfattningen av användaromdömen här och på andra sidor på nätet, och från motorpressen att det var alt 2 (historiskt höga andrahandsvärden, årets familjebil etc). Dvs. en bil som funkar förutom några akilleshälar (stereon bl.a.).
r_o_n skrev:Varför det låter? För att det är en billig bil och insnålat överallt det går.
Gummiplupparna som sitter i nederkant på dörrarnas insida, kolla infästningen på dessa. en gänga på ett halvt varv i gummit, inget mer. Jag har redan tappat två. Den lilla skyddskåpan som sitter i torkararmsinfästningen. Den sitter väldigt dåligt, en har försvunnit i vinter. Kollade nu när jag fick en ny. Krävs ung 20 grams tryck med nageln under kanten för den ska ramla av. Undrar om den ens klarar fartvinden?
Cee'd 1,6 CRDI SW '10

Re: Ljudisolera?

5
Ja nu börjar det bli motstridiga budskap. Halvtaskig isolering är en sak. Iofs viktig fråga för mig då vi knappast kan undvika vare sig dåliga vägar eller vatten (hur undviker man det? :-). Men om det trillar saker från en ny bil är det kanske hög tid att avboka köpet innan handpenningen betalas in... Så otroligt billig är den inte.

Hjulhusen synliga, jo, men man vill ju under mattan för att lägga ljuddämpning. Eller är de klistrade?
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

Re: Ljudisolera?

6
Kasch skrev:Men om det trillar saker från en ny bil är det kanske hög tid att avboka köpet innan handpenningen betalas in... Så otroligt billig är den inte.
Absolut. Dessutom tillkommer att själva nybilsgarantin inte är helt odiskutabel heller. Jag har väl aldrig varit med om att man inte ska kunna läsa villkoren för en garanti. Kollar man på Kias hemsida finns inga rena fakta vare sig om garantins omfattning (bara en FAQ), eller om servicens omfattning och kostnader. Det står bara att dieslarna numera ska servas varje år eller 3000:e mil, vilket som inträffar först. Om det är kamremsbyte varje gång framgår inte...
Cee'd 1,6 CRDI SW '10

Re: Ljudisolera?

7
PendlarPelle skrev:Eh... nu får ni förklara för mig som ev. ska köpa en Kia - vad är det här för slags bil egentligen. Är det

1) En billig bil där det snålats in överallt, och dörrsidorna bara sitter med ett halvt varvs gäng, och skyddskåpor är något man måste åka in titt som tätt och hämta på Kia eftersom de faller bort, eller
2) En någorlunda rejäl bil där tillverkaren ger sju års nybilsgaranti för att den är så bra?

Jag hade uppfattningen av användaromdömen här och på andra sidor på nätet, och från motorpressen att det var alt 2 (historiskt höga andrahandsvärden, årets familjebil etc). Dvs. en bil som funkar förutom några akilleshälar (stereon bl.a.).
"Dörrsidor"? Inte något jag skrev iaf. Gummiplupparna längst ner, däremot. På min Saab, Citroen, Opel så satt dessa även med en skruv vilket gjorde att de inte kunde lossna. En plasttäckbricka över muttern på torkararmen har de inte lyckats så bra med. :) Men man får mycket bil för pengarna, trots allt så kostar den under 200 k kr. Det är bra åkkomfort och motorn spinner på. Jag är väldigt nöjd. Men jag jämför med bilar som kostar betydligt mer. Det är ju en lågprisbil, trots allt. :)
Min bilstereo låter bra. Använder usb till 99% har aldrig spelat en cdskiva i den, ännu. Den lastar bra. I den jag har fick vi fyra stora resväskor i bagaget samt tre handbagage, rymligt, kan man säga.

Den enklaste Kian har ju samma kaross och inredningslösningar som den dyraste och letar man efter billigaste nya Kia Ceed så får man ju en för 134 000 kronor http://www.blocket.se/malmo/Kia_Cee_d_1 ... ?ca=21&w=3 Medans en fullsmetad SW kan gå lös på 215 000 kr http://www.blocket.se/uppsala/Kia_Ceed_ ... w=3&last=1

Så utgår man från den billigaste så är det en lågprisbil. Att det är en SW är ju bara en annan karsootyp med samma "tänk".

Vi köpte för att den var billig, man fick 10000 kr i skatterabatt och de hade bättre garanti än närmaste konkurrent, Hyundai.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ljudisolera?

8
OK, men det där med låpris kan betyda olika saker. Vår Peugeot kombi var/är "lågpris". 139 tkr för tio år sedan, fullutrustad och ganska mycket lullull för dåtiden (regnsensor, elvärmda speglar, fjärrstyrt centrallås osv). Den lät inte kassaskåp när man stängde dörren som Audin eller en Merca, men inga delar trillade av och en var småkul och hyfsat bekväm att köra. I princip inget har gått sönder efter 19000 mil. Slitdelar så klart, ett kamremsbyte och ett par smashade plastspoilers (hårdplast som spricker lätt). Samt en trasig sätesvärme. Lågprisnivån känns mest på knirrande inredning, gnisslande fläkt, enkelt stolstyg etc...

Prestigebilar räknar jag idag med att man - utöver prestigen - dels betalar för high end-utrustning samt en genomgående solid kvalitetskänsla (vilket inte behöver vara detsamma sak som kvalité).

Kian känns som en lämplig kandidat att komplettera med utifrån min (ovan indikerade) nivå. Men lågpris ska inte betyda vad som helst. Och sett till biltesterna i helhet (och det tyska 10 000-milatestet) är Ceed:en av god kvalisort. Men man litar ju mycket till brukare med egen erfarenhet som du själv...

Re: Ljudisolera?

9
PendlarPelle skrev:
Kasch skrev:Men om det trillar saker från en ny bil är det kanske hög tid att avboka köpet innan handpenningen betalas in... Så otroligt billig är den inte.
Absolut. Dessutom tillkommer att själva nybilsgarantin inte är helt odiskutabel heller. Jag har väl aldrig varit med om att man inte ska kunna läsa villkoren för en garanti. Kollar man på Kias hemsida finns inga rena fakta vare sig om garantins omfattning (bara en FAQ), eller om servicens omfattning och kostnader. Det står bara att dieslarna numera ska servas varje år eller 3000:e mil, vilket som inträffar först. Om det är kamremsbyte varje gång framgår inte...
Det sitter ju kedja på dieseln! :D .
Sen har Kia fått Kritik på hög service pris, men de har nu förlängt intervallen till mera normala sträcker.
Sen blir det nog mer prispress på serivce nu är det säljs så många bilar. Se på Hedinbil som tar 4900:- för 3st!!, servicar om man köper nu bil, Det är ju billigt det...

Sen att kvaliten är halvdan stämmer ju inte, tycker den känns väldigt solid i dörrar och inreding. Kan inte säga att grannen Bmw är så mkt mer sloid att stänga dörren i...:). Sen har ju BMW gammla kavlitets chef börjar på från Bmw.
Så med 7års garanti skulle det bli svårt att få företaget att gå runt, om det sålde skitbilar... :lol:

Men jag kan hålla med om att Kia har växtvärk, de har inte alls hunnit med att ge ut info/spec och bilarna. Man får söka på utländska sidor om info, men det kan var vanskligt eftersom bilarna är så olika utrustade i olika länder.
Den senste broschyren på kia.se står det bla att den har nån start i backe funktion, men det stämmer inte. Det finns visst inte i Sverige
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Ljudisolera?

10
Upplever inte att bilen skulle vara högljudd på något vis. Tvärt om, mycket tyst inne i kupén. Åker Volvo V50 11 mil per dag i tjänsten, och KIA:an är likvärdig om inte tystare. Men hur man upplever ljud är ju subjektivt från person till person.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"