PendlarPelle skrev:Eh... nu får ni förklara för mig som ev. ska köpa en Kia - vad är det här för slags bil egentligen. Är det
1) En billig bil där det snålats in överallt, och dörrsidorna bara sitter med ett halvt varvs gäng, och skyddskåpor är något man måste åka in titt som tätt och hämta på Kia eftersom de faller bort, eller
2) En någorlunda rejäl bil där tillverkaren ger sju års nybilsgaranti för att den är så bra?
Jag hade uppfattningen av användaromdömen här och på andra sidor på nätet, och från motorpressen att det var alt 2 (historiskt höga andrahandsvärden, årets familjebil etc). Dvs. en bil som funkar förutom några akilleshälar (stereon bl.a.).
"Dörrsidor"? Inte något jag skrev iaf. Gummiplupparna längst ner, däremot. På min Saab, Citroen, Opel så satt dessa även med en skruv vilket gjorde att de inte kunde lossna. En plasttäckbricka över muttern på torkararmen har de inte lyckats så bra med.
Men man får mycket bil för pengarna, trots allt så kostar den under 200 k kr. Det är bra åkkomfort och motorn spinner på. Jag är väldigt nöjd. Men jag jämför med bilar som kostar betydligt mer. Det är ju en lågprisbil, trots allt.
Min bilstereo låter bra. Använder usb till 99% har aldrig spelat en cdskiva i den, ännu. Den lastar bra. I den jag har fick vi fyra stora resväskor i bagaget samt tre handbagage, rymligt, kan man säga.
Den enklaste Kian har ju samma kaross och inredningslösningar som den dyraste och letar man efter billigaste nya Kia Ceed så får man ju en för 134 000 kronor
http://www.blocket.se/malmo/Kia_Cee_d_1 ... ?ca=21&w=3 Medans en fullsmetad SW kan gå lös på 215 000 kr
http://www.blocket.se/uppsala/Kia_Ceed_ ... w=3&last=1
Så utgår man från den billigaste så är det en lågprisbil. Att det är en SW är ju bara en annan karsootyp med samma "tänk".
Vi köpte för att den var billig, man fick 10000 kr i skatterabatt och de hade bättre garanti än närmaste konkurrent, Hyundai.