Annons
Annons

Re: Effektbox till kia ceed

43
Sen får man inte glömma att boxen även ger fel värden på färddatorns bränsleförbrukning. Du kommer att få tätare intervall med partikelfilterrengöring. Antisladdsystemet kommer även att fungera sämre.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Effektbox till kia ceed

44
JohanL skrev:Sen får man inte glömma att boxen även ger fel värden på färddatorns bränsleförbrukning. Du kommer att få tätare intervall med partikelfilterrengöring. Antisladdsystemet kommer även att fungera sämre.
Visst färddatorn visar lite mer fel än orginal. Men resten håller jag inte med om iaf.

Re: Effektbox till kia ceed

45
Farbrorn skrev:
JohanL skrev:Sen får man inte glömma att boxen även ger fel värden på färddatorns bränsleförbrukning. Du kommer att få tätare intervall med partikelfilterrengöring. Antisladdsystemet kommer även att fungera sämre.
Visst färddatorn visar lite mer fel än orginal. Men resten håller jag inte med om iaf.
Anledningen till at antisladdsystemet fungerar sämre är att vridmomentsbegränsningen kommer attfå fel värden får sensorerna och därför inte komemr att begränsa vridmomentet tillräckligt. Sen hur mycket man märker det i vanlig körning är en annan sak, men i en skarp situation kommer det vara några procent sämre.

Partikelfiltret kommer att rengöras oftare då lambdavärdet för avgaserna sänks med boxen. Detta ger upphov till mer sotbildning och högre mängd NOx i avgaserna.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Effektbox till kia ceed

46
JohanL skrev:
Farbrorn skrev:
JohanL skrev:Sen får man inte glömma att boxen även ger fel värden på färddatorns bränsleförbrukning. Du kommer att få tätare intervall med partikelfilterrengöring. Antisladdsystemet kommer även att fungera sämre.
Visst färddatorn visar lite mer fel än orginal. Men resten håller jag inte med om iaf.
Anledningen till at antisladdsystemet fungerar sämre är att vridmomentsbegränsningen kommer attfå fel värden får sensorerna och därför inte komemr att begränsa vridmomentet tillräckligt. Sen hur mycket man märker det i vanlig körning är en annan sak, men i en skarp situation kommer det vara några procent sämre.

Partikelfiltret kommer att rengöras oftare då lambdavärdet för avgaserna sänks med boxen. Detta ger upphov till mer sotbildning och högre mängd NOx i avgaserna.
Den har inte vridmomentsbegränsning. Och du märker inte nå på antisladdsystemet.
Testa får du se. Partikelreningen körs inte nå oftare om du kör som vanligt.

Re: Effektbox till kia ceed

47
En forkortad beskrivning av hur antisladd fungerar:
Systemet består av tre givare på bilen som mäter girvinkel, sidoacceleration och rattvinkel. En centralenhet beräknar de kontinuerligt inkommande avläsningarna och när dessa inte överensstämmer aktiveras bromsarna individuellt på ett eller flera hjul efter behov. Samtidigt
reduceras motorns vridmoment så att hastigheten sänks till dess att jämvikt har återuppnåtts.
Därmed hoppas jag vi kan vara överens om att ESP styr även vridmomentet på motorn. Detta mäts kontinuerligt och sparas i en diagnosbox. Beräkningar av vridmomentet används för att beräkna hur bilen ska bromsas och hur mycket gaspådraget ska minskas för att få bilen på rätt köl igen. Eller för att få grepp med drivhjulen.

Är motorns verkliga vridmoment mer än vad som systemet är programmerat för kommer detta generera fel. Så är det bara, även om man inte märker det normalt.

Motorn kommer när lambdavärdet sänks att producera mer sot och partiklar, så är det bara. En diesel ska helst ha ett lambda som inte understiger 1,2. Kia i sitt orginalutförande har ett lambda som ligger runt 1,4. Om inte rengörignen görs oftare när lambdavärdet går ner mot 1,2 som det måste för att få den utlovade effekten så är det något annat som blivit fel i systemet. Om inte turbotrycket höjs så borde lambdavärdet hamna nedåt 1,15 för att få ut 300 nm vid ungefär samma varvtal som orginal.

Sen vet jag ärligt talat inte hur regenereringen blir med effektbox då boxen kommer att lura systemet att spruta in ännu mer bränsle än vad som redan görs. Den kan gå fortare, men med alldeles för höga temperaturer i katalysatorn som följd. redan i orginal så är partikelfilterbilar på gränserna till vad katalysatorerna klarar utan överdrivet slitage.

Om Kia kunde med bibehållen funktion kunna gå ner i lambda och upp i effekt, tror ni inte då de skulle göra det? Klart att det finns lite marginal i värdena från Kia. Men att få ut så mycket mer effekt kan man inte utan att gå en bra bit förbi marginalerna.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Effektbox till kia ceed

48
Men det är upp till var och en att bestämma om man vill ha och behöver en box. Det är ju ett billigt och enkelt sätt att få ut lite mer av motorn. Tyvärr är de som säljer boxar inte alltid helt ärliga, de påstår guld och gröna skogar helt utan nackdelar. Så är det inte.

Idag är bilar så datorstyrda att alla komponenter i princip är beroende av varandra. Det en box gör är att den försvagar signalen från common rail -systemet. Det gör att trycket i systemet höjs och att det då sprutas ni mer bränsle vid varje injektion. Denna ökning av bränsle gör att effekten ökar då en diesel arbetar med överskott av luft. Detta överskott används då till förbränning.

Detta påverkar självklart en hel del system i bilen.

Det är då viktigt tycker jag att man gör ett informerat köp med både produktens fördelar och nackdelar klara för sig.

Tillverkar har satsat många miljoner på att ta fram en motor som klarar de krav som satts upp. Dessa inkluderar krav på livslängd, serviceintervall, miljökrav och krav på effekt och förbrukning. De lägger sedan på lite marginal på detta för att slippa dyra reklamationer då tillverkningsprocessen inte kan garantera att alla motorer blir exakt som som specifikationen. Man kan då oftast utan problem gå upp till den ursprungliga gränsen, men förbi den så kan det bli problem. Dessa problem är ofta med integrerade system i bilen så som antisladd, reningssystem, slitageberäknare och växellådsstyrning, samt många andra småsystem. Motorerna i sig går ju sällan sönder.

Frågan som man bör ställa sig är om ett företag med ett tiotal anställda kan producera ett styrsystem till motorer som tillverkarnas mångmiljons/miljards -forskningsenheter inte lyckas med, med samma kravspecifikation.

Tycker man sedan att fördelarna överväger nackdelarna så tycker jag att man ska köpa en box. Dock bör man vara medveten om att allt inte är så enkelt som säljarna av dessa säger.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Effektbox till kia ceed

49
JohanL skrev:En forkortad beskrivning av hur antisladd fungerar:
Systemet består av tre givare på bilen som mäter girvinkel, sidoacceleration och rattvinkel. En centralenhet beräknar de kontinuerligt inkommande avläsningarna och när dessa inte överensstämmer aktiveras bromsarna individuellt på ett eller flera hjul efter behov. Samtidigt
reduceras motorns vridmoment så att hastigheten sänks till dess att jämvikt har återuppnåtts.
Därmed hoppas jag vi kan vara överens om att ESP styr även vridmomentet på motorn. Detta mäts kontinuerligt och sparas i en diagnosbox. Beräkningar av vridmomentet används för att beräkna hur bilen ska bromsas och hur mycket gaspådraget ska minskas för att få bilen på rätt köl igen. Eller för att få grepp med drivhjulen.

Är motorns verkliga vridmoment mer än vad som systemet är programmerat för kommer detta generera fel. Så är det bara, även om man inte märker det normalt.

Motorn kommer när lambdavärdet sänks att producera mer sot och partiklar, så är det bara. En diesel ska helst ha ett lambda som inte understiger 1,2. Kia i sitt orginalutförande har ett lambda som ligger runt 1,4. Om inte rengörignen görs oftare när lambdavärdet går ner mot 1,2 som det måste för att få den utlovade effekten så är det något annat som blivit fel i systemet. Om inte turbotrycket höjs så borde lambdavärdet hamna nedåt 1,15 för att få ut 300 nm vid ungefär samma varvtal som orginal.

Sen vet jag ärligt talat inte hur regenereringen blir med effektbox då boxen kommer att lura systemet att spruta in ännu mer bränsle än vad som redan görs. Den kan gå fortare, men med alldeles för höga temperaturer i katalysatorn som följd. redan i orginal så är partikelfilterbilar på gränserna till vad katalysatorerna klarar utan överdrivet slitage.

Om Kia kunde med bibehållen funktion kunna gå ner i lambda och upp i effekt, tror ni inte då de skulle göra det? Klart att det finns lite marginal i värdena från Kia. Men att få ut så mycket mer effekt kan man inte utan att gå en bra bit förbi marginalerna.
Du surrar ju om vridet, men om du frikopplar och rattar så att du får sladd och när du har frikopplat så har du ju inget vrid och det fungerar fint ändå.

Har du haft box i nån bil nån gång ?

Re: Effektbox till kia ceed

50
JohanL skrev:Men det är upp till var och en att bestämma om man vill ha och behöver en box. Det är ju ett billigt och enkelt sätt att få ut lite mer av motorn. Tyvärr är de som säljer boxar inte alltid helt ärliga, de påstår guld och gröna skogar helt utan nackdelar. Så är det inte.

Idag är bilar så datorstyrda att alla komponenter i princip är beroende av varandra. Det en box gör är att den försvagar signalen från common rail -systemet. Det gör att trycket i systemet höjs och att det då sprutas ni mer bränsle vid varje injektion. Denna ökning av bränsle gör att effekten ökar då en diesel arbetar med överskott av luft. Detta överskott används då till förbränning.

Detta påverkar självklart en hel del system i bilen.

Det är då viktigt tycker jag att man gör ett informerat köp med både produktens fördelar och nackdelar klara för sig.

Tillverkar har satsat många miljoner på att ta fram en motor som klarar de krav som satts upp. Dessa inkluderar krav på livslängd, serviceintervall, miljökrav och krav på effekt och förbrukning. De lägger sedan på lite marginal på detta för att slippa dyra reklamationer då tillverkningsprocessen inte kan garantera att alla motorer blir exakt som som specifikationen. Man kan då oftast utan problem gå upp till den ursprungliga gränsen, men förbi den så kan det bli problem. Dessa problem är ofta med integrerade system i bilen så som antisladd, reningssystem, slitageberäknare och växellådsstyrning, samt många andra småsystem. Motorerna i sig går ju sällan sönder.

Frågan som man bör ställa sig är om ett företag med ett tiotal anställda kan producera ett styrsystem till motorer som tillverkarnas mångmiljons/miljards -forskningsenheter inte lyckas med, med samma kravspecifikation.

Tycker man sedan att fördelarna överväger nackdelarna så tycker jag att man ska köpa en box. Dock bör man vara medveten om att allt inte är så enkelt som säljarna av dessa säger.
Jag vet dom som har taxibilar och kör med box i dessa bilar och dom har kört över 30000 mil i olika bilmärken med box utan problem med vare sig anitsladd eller urbränning av partikelfilter.

Och taxibilar körs ju inte så vidare lugnt iaf.
Men som sagt man får ju välja med eller utan box.

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"