Sida 1 av 1

Ny orolig KIA Optima ägare

Postat: 02 okt 2019, 14:31
av cristos
Hej på er!

Har nu haft bilen i några veckor och tyckt att den var helt underbar att köra. Nu har det "kommit lite smolk i bägaren" då jag läste en test i ViBilägare, där stod att Kia Optima hade ett dåligt rostskydd ( Betyg: 3 av5) och att isoleringskuddarna vid vindrutestolparna fylldes med vatten på testbilen (https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... -phev-2019)).

Det var ingen rolig läsning och jag undrar om fler gjort samma upptäkt? Vilka åtgärder bör jag ta? Måste jag göra en riktig underredsbehandling redan nu?

// Christer

Re: Ny orolig KIA Optima ägare

Postat: 02 okt 2019, 18:52
av SorentoUM
Ingen Kia har speciellt bra rostskydd.
Karossen är väl okej, men chassi och underrede rostar fort i vårt salta nordiska klimat om det inte skyddas med extra underredsbehandling.
Det är bra att göra det så tidigt som möjligt under bilens livstid så att korrosionen inte hinner sprida sig.

Re: Ny orolig KIA Optima ägare

Postat: 02 okt 2019, 19:44
av Gaspo
Kia är ju inte ensamma om simpelt rostskydd. I princip varje märke har simpelt skydd.

Re: Ny orolig KIA Optima ägare

Postat: 02 okt 2019, 23:37
av Rotzelleri
Det räcker nog. Inte många bilar idag som tas av rosten. Åldern och problem med mekanik/elektronik är det som i praktiken sätter livslängden för bilar som körs hyggligt långt.

Re: Ny orolig KIA Optima ägare

Postat: 03 okt 2019, 11:07
av SorentoUM
Nej, det räcker inte...
Ta som exempel en Ceed JD från 2014 som gått ca 12000 mil. Bakvagnen på dessa är inte rostskyddade alls och det märks nu, 5 år senare. Grov rost och stora kakor som trillar av, ibland tom hål i balkarna pga rosten.

Re: Ny orolig KIA Optima ägare

Postat: 03 okt 2019, 16:43
av Gaspo
HellboyElvis skrev:Nej, det räcker inte...
Ta som exempel en Ceed JD från 2014 som gått ca 12000 mil. Bakvagnen på dessa är inte rostskyddade alls och det märks nu, 5 år senare. Grov rost och stora kakor som trillar av, ibland tom hål i balkarna pga rosten.
O fy fabian så illa. Detta borde bli ett ganska jobbigt problem för Kia då rostskyddsgarantin borde täcka detta. Eller är Kia snåla när det gäller garantin? Det ska ju ske kaross koll i princip varje service? E det hysch,hysch från Kia till mekaniker?

Re: Ny orolig KIA Optima ägare

Postat: 03 okt 2019, 19:09
av SorentoUM
Ja garantin täcker ju det mesta, men man kan ju tycka att de borde lärt sig vid det här laget. Det blir ju mer kostsamt att byta ut delar i efterhand istället för att lägga på ett lager skydd.
Det finns ju en aktiv kampanj nu på gamla Ceed ED där framvagn och bakvagn ska kontrolleras och behandlas eller byta ut dåliga delar.
Och detta gäller ALLA Ceed från 2006-2012.
Och det har tidigare funnits kampanjer på andra modeller bl. a. Carnival, Sorento BL och Sportage KM som var liknande.