Annons

Köpt Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08

1
Hej, tänkte presentera mig lite här.
namn: Filip
från Finland vasa 26år har flickvän + en pojke på 9 månader.
e ny på detta forum efter vi köpt en beg för 3-4(jan.2011) veckor sen..
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08
67000km
färg: typ mörk grå(samma färg som e högst upp på sidan)tror ja.

förra bilen var en saab 9.3 -04 1.8t sport sedan automat, och vi behövde en större bil eller snarare en farmare.
kollade några alternativ men var och provkörde en KIA och blev imponerad.

har suttit här och läst på alla möjliga och omöjliga fel på KIA för att ha en aning om vad man köper så detta forum var till stor hjälp.

Hur som helst tänkte jag berätta lite om vår KIA, har nu kört nånting på 69000(kör en hel del i jobbet)
+ kul att köra eftersom de e 2.0l maskin
+ bilen är också riktit varm å skön fastän vi har haft en temparatur på -18 till -34 grader i några veckor.
+ bränsle förbrukning e lite svår att faställa ännu, men den ligger väl runt 5-6l/100(nu när det har varit kalt. kan nog tänka mig att den sänks till en 4.5l/100 på sommarn men de återstår att se.
+ enkelt att lyfta in vagnen, och barnstolen i baksätet ryms bra.(till skillnad från saaben.)
+ riktit stabil på vägen och relativt tyst, tycker inte den har nå mera vägljud en saaben fastän de e en farmare.
+ bagagerumsmatta(kom med) riktigt värdefull.
+ finns nog många positiva saker men kommer inte på allt nu.
+ tycker många ha klagat på KIA som vinterbil men jag har inga klagomål(får nu se hu de e efter några tusen km men just nu inga klagomål.)

om man ska klaga på nåt så är det KIAs helljus, helt värdelöst, men ha beställt xenon konvertering så tänkte lägga upp nå bilder sen bara jag får dem installerade. om de inte räcker blir det nog att installera nå extra ljus.

en annan sak är "knarr" i backspegeln men de händer bara ibland å gör man en omställning brukar det sluta, ska kolla senare om det går att spänna den eller nåt.

Den automatiska luftkonditioneringen verkar vara knepig, har också läst en hel del om den och dess problem. rutorna immade typ 30% igen(fram och sido rutorna) men bytte filter så nu fungerar det ganska bra. ändå lite konfunderad när den blåser mesta delen ner till fötterna vilket gör att när det är så här kalt vill samlas aningen dimma på vänster framruta.(ja e ganska petig me sånt) sätter jag på manuell försvinner de juh snabbt men tycker automatiskt skall fungera automatiskt. jaja ja vet att de flesta påstår att de inte fungerar i andra bilar heller, men ändå.

Besiktade bilden direkt efter att jag hade köpt den, inga större fel hittades.
register skyltens högra lyse var sönder.
dim vänstra bak ljus lyste ej.(besiktnings mannen påstod att bilen bara hade ett.)

register skylten var inget problem, byte lampan och den lyste OK.
bak dim ljuset fungerade ej fastän jag bytte ut lampan, vet ej varför.
Men de började fungera igen efter ca 200km(kört på lite sämre vinter vägar.) konstigt.
och då började båda dim ljusen bak lysa, så verkade nog finnas 2 då iallafall.
kunde kanske vara nå jordningsfel ??? nöjd nu sålänge de fungerar

en till sak jag märkte e att KIAn e ganska låg, e juh förstås van med detta efter ja ha haft en saab SS.

I de stora hela väldigt nöjd med bilen, framtidsutsikter är att
installera xenonen på både hel/halv ljusen.(lägger kanske upp bilder senare på detta.)
köp av nya sommarringar(gamla va helt slicks. jämt slitage dock.) kom med förslag om ni har nå tysta ringar... 205/55/16 kan man annars ändra 55 till 60?

De va den romanen.
Tackar för ett utmärkt forum!
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Annons

Re: Köpt Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08

2
Hej och välkommen! Trevligt att du är nöjd med bilen. Nu har jag ju ingen erfarenhet ännu av Kia mera än vad jag har provkört, men nog tycker jag att det är en mycket trevlig bil på alla sätt . Angående luftkonditioneringen , har du prövat att köra ner bakre sidofönstren en aning för att se om imman försvinner? Då kan man ju ev. tänka sig att det skulle kunna vara problem med luftutsläppet .Nu vet jag inte hur Kia har gjort luftutsläppen, men jag hade problem med ett annat märke en gång där utsläppet fanns under bakfönstret och leddes med en slang ut bakom hjulhuset vilket resulterade i att det bildades en ispropp i slangen vintertid som gjorde att luftväxlingen inte fungerade inne i bilen. Kanske någon här har bättre erfarenhet som vet hur det är på Kia? Angående däckvalet så är det nog ganska omöjligt att rekommendera ett visst däckmärke som är tyst. Det kan vara vara så att ett däck kan fungera mycket bra på en bil, medan samma däck kan låta s*tan på en annan. :) Ett knep är ju i ditt fall t.ex. att gå ner i dimension till ett 195/65-15 däck, det brukar i alla fall hjälpa lite grann. Samt att inte köpa det allra billigaste däcket. Har du råd så köp ett märkesdäck, man brukar nog få vad man betalar för i däckväg. Att höja profilen som du funderar till ett 205/60-16 däck gör nog ingen skillnad i bullerväg. Då ökar ju också både diametern och rullomkretsen på däcket vilket gör att bilen rullar tyngre. Dessutom kan det börja se lite konstigt ut med ett så högt däck på en mindre bil.
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"