Annons

11
Brukar lägga i 2.6 Bar på jobb. Det är lagom kompromiss för slitage/stabilitet/komfort.
Tror att det står 2.3 i instruktionsboken men det är på gränsen till för lågt tryck. Det blir som du beskriver lätt slitet på utsidan på däcken fram, speciellt om man kör lite aktivt och tar svängar hårdare.
Kan ju även vara lite felaktig hjulinställning som påverkar.
Annons

Re: Däcktryck

12
Tror som du säger att det lätt sliter lite om man kör lite aktivt vilket jag gillar och för det mesta gör. Sen tror jag att jag har haft en liten felinställning som kanske ökat slitaget något. Blir till att justera så att vinterdäcken får rätt tryck så inte dem går åt också plus att beställa hem ett par nya fräscha framsulor som förmodligen hamnar bak:) blir nog 2,6 bar för mig med så jag hoppas att det kanske hjälper.

Re: Däcktryck

13
Har aldrig haft lägre än 2,5 bar på någon bil, vill ha hela däckets yta mot marken, inte bara kanterna med i förtid utslitna däck som följd och sämre grepp.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

15
Kias TPMS registrerar bara plötsligt tryckfall, inte aktuellt tryck (förutom nya Optima och Sorento, de har avläsning).
Så ur den synpunkten spelar trycket ingen roll.

Många biltillverkare skriver ut ett lite lägre tryck för att bilen ska få bättre komfort. Se på Mercedes t.ex. som rekommenderar 2.1 Bar till 18"-hjul med lågprofildäck. Helt vansinnigt...

Re: Däcktryck

16
0,2-0,3 bar mer än tillverkaren rekommenderade en väldigt rutinerad däckgrossist när jag jobbade på bilfirma. För lågt är mycket sämre än lite för mycket. Och byt ventilerna också när ni byter däck, kostar inte mycket men reducerar risken för pyspunka.
KIA Ceed 2010 1,6 crdi automat
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"