Annons

Skaffa riktigt reservhjul, vad bör man välja?

1
En Ceed SW (kombi) från 2010.

När man får punktering är det alltid olämpligt, mitt i natten och oändligt långt till hjälp eller möjlighet att laga det trasiga hjulet. Att köra långt på reservhjulet är kass.

Jag skulle därför vilja byta ut det futtiga reservhjulet mot ett riktigt. Tanken är att köpa nåt begagnat friktionsdäck som är slut för vanlig körning. Då kan jag använda det både sommar och vinter utan problem.

Frågan är om man kan sätta på nåt på befintlig reservhjulsfälg eller om man även måste skaffa en fälg. Det gäller ju att det går plats där det skall ligga, får nog inte vara högre än ungefär 15 cm.

Någon som gjort nåt liknande, eller som kan ge ett råd?
Annons

Re: Skaffa riktigt reservhjul, vad bör man välja?

2
Det kan ju rimligen inte gå. Baljan som det ligger i är ju precis stor nog för nödhjulet. Det är ju inte bara bredden utan också höjden som är problemet. Plus att den fiffiga frigolitförvaringen där domkraft och annat ligger är anpassat för nödhjulet.

En fördel med lilla hjulet som jag märkte när jag satte på det i måndags morse är ju att det är väldigt lätt och det är också lättare att sätta på (lägre vikt, bultarna sticker ut längre osv) under besvärliga förhållanden än ett fullstort.

Re: Skaffa riktigt reservhjul, vad bör man välja?

3
Enda anledning att ha med ett fullstort hjul istället/utöver reservhjul borde väl vara om du vet att du inte kan stå stilla eller köpa/laga ett fungerande däck. Vissa längre resor utomlands eller på helger har man inte råd att stå stilla eller köra max 80kmh med reservhjul.
Får mig att fundera på vad man gör halvvägs hem till släkten sent den 23 dec. Köra 30mil med reservhjul? Nejtack.

På tal om dimensioner, skulle det inte fungera att ta bort verktygsfacken/baggagemattan och sätta dit en egen skiva?
Visst, inte vackert, men det skulle kanske ge ett par cm till som ger plats åt fullstort däck.
Kia Cee'd SW EX Komfort 2008 bensin, ✝Nissan Micra K11 2001
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"