Annons

Termostat byte

1
Jag har en Kia ceed 2009 år model, disel och jag har varit hos bilmekaniker och måste byta termostat p.g.a. värme problem i kupé Så jag undrar om var den sitter och om man kan göra det själv. Jag skulle vara tacksam med kanske en bild.
Mycket tacksam i förväg med alla hjälp.
Annons

Re: Termostat byte

4
FilipLyxell skrev:Vad är felet? Går inte motortempen upp? Byta termostat är ganska enkelt, sitter på motorns ”baksida” (mot växellådan) bara att släppa skruvarna till locket och byta
Det blåser bara kall luft i kupé. Måste jag tömma kylarvätska först?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Re: Termostat byte

5
HellboyElvis skrev:Värmeproblem i kupén..
Det kan ju även vara spjällmotorn som inte fungerar, om det har med temperaturregleringen i kupén att göra.
Jag vet inte, de på värkstad har gjort tester och har kommit att det är fel med termostat.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Re: Termostat byte

6
Men om det bara blåser kalluft fast motortempen är 90 grader så är det inte termostaten som är felet, så ganska viktigt att veta det innan man börjar byta saker. Vet du om det är utläst felkoder på av-systemet? Är det en Kia-verkstad du varit hos eller allmärkes? Som hellboy nämnde så brukar B2406 sättas då luftblandningsmotorn slutat fungera och då kan den ha stannat just vid inställning för låg temp i kupén
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"