Annons

Högtalare i dörren, höger fram har lagt av, hjälp!

1
Hej!
Jag har nyligen köpt en kia ceed ex sw 2009 och är grymt nöjd! Men nu det senaste så har jag insett att högtalaren i dörren fram inte fungerar alls. Det kommer ljud ur den pyttelilla högtalaren i A-stolpen (heter det va?) Men inte mycket. Jag vet inte om syftet med denna är att vara "effekt" eller om det faktiskt ska låta klart och tydligt ur den, har svårt att jämföra då vänster sida bak och fram fungerar och överröstar A-stolpen i vänstra dörren. *suck*
Just nu så vill jag väl ha lite tips på vad jag bör göra, så jag inte förhastar mig och köper ny högtalare om det inte behövs.

Tacksam för svar! :)

Mvh Anders.
Annons

Re: Högtalare i dörren, höger fram har lagt av, hjälp!

3
Tack för svar!
Hur gör jag ett beep test, är det en funktion i stereon man aktiverar?
Jag är verkligen jättenybörjare på billjud och kablage osv, sorry!

Jag har testat å rucka och klämma lite i gummislangen mellan dörren och där den går in i bilen så att säga, för jag gissar att alla kablar till elfönster och högtalare går genom där(?) Dock gav det inget resultat. Jag ska se om jag hinner kika lite närmare på det imorn innan jobbet. :)

Re: Högtalare i dörren, höger fram har lagt av, hjälp!

7


Passade på att ta några bilder. Såhär ser det alltså ut, men mer än att ta bort skruvarna under clipsen och den på gavelsidan kommer jag inte längre. Har kollat efter videos och guider och hittade DIY guiden här på forumet, men hans dörr ser inte likadan ut så jag vågar inte riktigt rycka och slita för mycket om jag skulle råka pajja nånting. Just nu sitter jag i tankarna på att bita i det sura äpplet och lämna in den på verkstad eller nån firma som sysslar med billjud för att få det gjort en gång för alla, då bilen jag uppgraderade från hade ett snarlikt problem, hela vänstersidan var tyst. Jag känner inte för att köra en bil i ytterligare 5 år utan ett fungerande ljudsystem, haha! :)
Vad tycker ni?

Re: Högtalare i dörren, höger fram har lagt av, hjälp!

8
Härligt.
Jodå, det är bara att bryta lite med en plastkil eller motsvarande så lossnar dörrklädseln från dörren.
Börja nere i kanten och bryt dig uppåt. När dörrsidan lossnat hakar du av vajern till handtaget och kopplar loss kontakten till el hissen samt till lampan, sen är dörren "öppen". :D :thumbup:
Oroa dig inte, det är väldigt sällan något går sönder, speciellt nu på sommaren när plast och gummi är mer följsamt.

Re: Högtalare i dörren, höger fram har lagt av, hjälp!

9
Tack för all hjälp! :) Jag vände mig till en Kia-verkstad igår efter mycket om och men. De fick mitt reg-nr och kunde se att det finns ju faktiskt nybilsgaranti kvar (vilket bilfirman jag köpte bilen av inte verkade ha koll på) och sålänge serviceboken är ifylld korrekt så bör det inte kosta mig nånting alls. Tur man inte började bryta i dörrklädseln alls då! *phew* :mrgreen:

Om något skulle sätta sig på tvären nu så återkommer jag. ;)

Re: Högtalare i dörren, höger fram har lagt av, hjälp!

10
Tog bort dörrsidorna idag och fixade tre högtalare på mina föräldrars Kia ceed 2010 som slutat fungera. I samtliga fall var det magneten som lossnat. Man kan se det på utsidan av dörrarna vart magneten fastnat. Blir runda ringar på lacken. Vi limmade tillbaka magneten och nu fungerar högtalarna igen. Idiotiskt av Kia att popnita fast högtalarna. Kräver att du borrar loss högtalarna. Vi skruvade sedan fast högtalarna med vanlig skruv så det blir lättare att laga eller byta i framtiden. Högtalarna i Kia ceed är det värsta jag sett. Helt i bräcklig plast och med en magnet limmad med det billigaste limmet. Högtalarna gick sönder redan under garantitiden men Kia sa att högtalarna inte omfattades av garantin -_-
Bilagor
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"