Annons

Är du nöjd med din klimatanläggning?

Fungerar perfekt
Antal röster: 79 (68%)
Fungerar sådär
Antal röster: 21 (18%)
Fungerar dåligt
Antal röster: 17 (15%)
Antal röster: 117
Annons

Re: Hur funkar er Klimatanläggning

14
Är ny på forumet. Googlade på "ceed värme problem" och hittade den här tråden.
ingensoppas's ursprungliga inlägg/beskrivning och nedan citat stämmer så gott som exakt med de problem jag oxå har med min ceed sen drygt ett år tillbaka. Har en CRDi inköpt sommaren 2009.
Min verkstad hittade heller inget fel på min bil den gång jag hade den inne.

Min fråga nu är om ingensoppa's problem löst sig? I så fall vad var felet/lösningen?
Även andra med samma problem som fått de lösta får gärna bidra.
Kanske kan det leda till att jag kan tipsa min verkstad om vad felet är på min bil 8-)
ingensoppa skrev: Om temp utomhus är under 15 så funkar inte det inte att köra på auto. Har man den på 16 t ex så blåser den bara varmluft, och riktigt varm luft. Så jag är tvingad att köra på LOW om jag vill ha lite kyla och sen valfri temp över low som ger värme. Tokmycket värme

Börjar fan tröttna. Säkert 5 gången jag ber dom åtgärda det här. Man kanske ska kräva avdrag på kostnaden man betalade för klimatanläggningen. Eller vad tror ni?
Kia Cee'd Komfort 1,6 CRDi Eco 2009

Re: Hur funkar er Klimatanläggning

15
Är det ingen här som har reklamerat hela bilen? har bilen varit inne på verkstad 3 ggr för samma fel hade jag ställt skitet där, kontaktat konsumentvägledare för vägledning, jag har personlig erfarenhet av detta, det slutade med att bilfirman fick ta tillbaka bilen.
Volvo V70 2,4D 2010, Kia Ceed SW CRDI Eco Komfort 2011

Re: Hur funkar er Klimatanläggning

16
Eureka! Nu är klimatanläggningen på min bil fixad :D
Tänkte dela med mig av lösningen ifall "ingensoppa" eller andra behöver tipsa sin verkstad om vad felet är.

Det blev fart på verkstan efter att jag tagit med killen på en "varm" tur. Har haft bilen inne 2ggr sen dess. Först byttes en sensor/givare som mäter kupeluftens fukt/temp. Ingen skillnad.
Därefter byttes sensorn som mäter vattentempen på kylarvattnet till värmepaketet. Det var det som var felet! Tydligen mätte denna sensor upp en för låg vattentemp och därför öppnades värmen till kupén för fulla spjäll. Tog bara en 1/2 timme att fixa.
Så nu går det äntligen att reglera värmen i bilen :D
Kia Cee'd Komfort 1,6 CRDi Eco 2009

Re: Hur funkar er Klimatanläggning

17
Tack stig, Ska testa det då bilen ska in på service nu i veckan. Hade den inne för ett par månader sedan och då erkände dom efter en massa tester att den bara blåste och accelererade varmluft oavsett temp. Då bytte dom hela jävla klimatanläggningen.

Kan säga att problemet består

Fixas det inte den här gången så lämnar jag skiten där och kontaktar en konsumentvägledare :)
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009

utbytt mot en

Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt :)

Re: Hur funkar er Klimatanläggning

18
ingensoppa skrev:Fixas det inte den här gången så lämnar jag skiten där och kontaktar en konsumentvägledare :)
Ja, har egentligen inte förstått varför bilhandlare ser sig som undantagna från Konsumentköplagen. Kan man inte lösa ett fel på 3 försök har man ju rätt till att häva köp eller omleverans exempelvis.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Hur funkar er Klimatanläggning

20
tekniker skrev:Anledningen till att era klimat anläggningar inte fungerar som dom ska är ett styrdon som heter Body control modul.....
Detta byts enbart ut om ni själva klagar på att ac:n inte fungerar, finns givetvis andra fel men detta finns på alla ceed med helautomatik acc

Dom bytte förmodligen min eftersom dom bytte ut hela anläggningen sa dom. Blev ingen direkt skillnad tyvärr. Ska lämna in den på service igen nästa vecka och då är det fjärde försöket för dom att åtgärda
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009

utbytt mot en

Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt :)
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"