Annons

Re: Högtalare bak

11
bladhet skrev:Vilken jäkla skillnad det är på ljuder i 2010 och 09an.. Har en 10 nu som lånebil och upplever ljuder som riktigt dåligt, klart bättre i min 09
Ja det låter ofattbart illa.

Vad är det som skiljer ?
Dörr konstruktion , Högtalare eller Stereon.
Sitter högtalarna på samma ställen i din -09 som dom gör i -10 an.

Fattar inte att det går att få ett så vasst och samtidigt så burkigt ljud på samma gång , det låter som att dom ej är monterade i en dörr utan spelas fritt i luften. :cry:

Någon som vet??
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10
Annons

Re: Högtalare bak

13
Har ni bara lyssnat på radio?.
Det kan inte vara nån inställning?. Innan vi köpte så var man chockad hur illa det lät i demobilen vi testede.
Men så låter det inte alls nu, när man justerat in ljudet i den egna bilen...
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Högtalare bak

14
Jag tycker att ljudet är okej på Radio och USB men CD låter väldigt hårt, så det måste vara någon konstig EQ på CD inställningarna? Försökte att sänka diskanten max men det är ändå för mycket. Annaras har jag ganska rak kurva men sänker ljudet på bakhögtalarna.

Re: Högtalare bak

15
Biltoken skrev:Har ni bara lyssnat på radio?.
Det kan inte vara nån inställning?. Innan vi köpte så var man chockad hur illa det lät i demobilen vi testede.
Men så låter det inte alls nu, när man justerat in ljudet i den egna bilen...
Om man ställer bas treb och mid på NOLL då hör man hur stereon LÅTER all annat är en förvrägning av ljudet som ej skall behövas.

Måste man skruva så är det fel på grejorna , eller att man gillar ett annat ljud som låter bättre i sina egna öron , det är väldigt subjektivt och helt upp till lyssnarens öron och inget är fel , MEN. :evil:

Detta oljudet är åt he :evil: dåligt

Ja , jag har skruvat och det blir inte bättre , burkigheten går att dämpa men inte att få bort,
jag skall höra med mina kompisar som fortfarande är i branchen och ännu har tränade äron " om än äldre" men tränar fortfarande" om vad det kan vara för fel , mest troligt kassa högtalare utan drivdon dvs magnet och en stabil spole och membran.
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

Re: Högtalare bak

16
bladhet skrev:Min säljare höll med om att ljudet var sämre i 10 men idet gjorde inte kia.. så jag fick inget svar vad skillnaden var
Du som vet!!

Sitter dom monterade på samma sätt
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

Re: Högtalare bak

17
Har gjort flera byten med åren av orginalhögtalare, orginalstereo slutsteg etc.

Vad som gjorde med skillnad rangordnas nedan
1. Byt stereo. De som sitter i orginal oavsett bil är inte speciellt bra.
2. Koppla in ett bättre slutsteg. Det blir otroligt stor skillnad med ett bra steg som driver högtalarna, även med orginalstereron kvar.
3 Efter ovan punkter byt ut orginalhögtalarna. Bra högtalare låter oftast ännu mer illa om du inte åtgärdar punkt 1 och/eller punkt 2 innan.

För många duger ljudet som kommer från fabriken men jag kan lova vilken skillnad det blir om man byter lite komponenter!

Re: Högtalare bak

19
jag hade en Kia ceed från 2010 som lånebil och ljudet i bilen jämfört med min Ceed från 08 är enorm. Jag ha grymt bra ljud jämfört med årsmodell 2010, den va helt kass, bland de värsta jag hört. Fattar inte hur de kan göra ett sådan miss och byta leverantör till något sämre.

Re: Högtalare bak

20
Gasar-Magnus skrev:
jjonte skrev:Har gjort flera byten med åren av orginalhögtalare, orginalstereo slutsteg etc.

Vad som gjorde med skillnad rangordnas nedan
1. Byt stereo. De som sitter i orginal oavsett bil är inte speciellt bra.
2. Koppla in ett bättre slutsteg. Det blir otroligt stor skillnad med ett bra steg som driver högtalarna, även med orginalstereron kvar.
3 Efter ovan punkter byt ut orginalhögtalarna. Bra högtalare låter oftast ännu mer illa om du inte åtgärdar punkt 1 och/eller punkt 2 innan.

För många duger ljudet som kommer från fabriken men jag kan lova vilken skillnad det blir om man byter lite komponenter!
Lämplig arbetsordning för att uppgradera originalljudet brukar vara:

1. Framsystemet ( Här får man INTE vara snål, bra högtalare lyfter vilken sur original radio som helst )

2. 4 kanals steg ( för största flexibilitet inför framtiden, låt 2 kanaler driva framsystemet, låt inte "biltema" watten i headuniten lura dig det låter ALLTID bättre med ett steg även på låga volymer)

3. Lämplig bra bas (10"-12") i liten fin sluten låda drivs av tidigare nämnda steg räcker för att spela så det räcker och blir över..

4. Headunit, ljud mässigt är skillnaderna mycket små/ obefintliga mellan en 1399:-och en 3500:- headunit av välkänt märke , det som skiljer är ofta bara "lull-lullet", skall det låta bättre måste man dra fram över 5000:-
Gasar-Magnus, jag hade ju tänkt att byta i min Ceed från 2008 som verkar ha mkt bättre högtalare än de Ceed som tillverkats from 2010 och framåt. Du menar alltså att jag inte kommer märka någon skillnad om jag nu byter till nått annat? Vet du måtten på högtalare som skulle passa i min bil samt så verkar man behöva nått adapter kablage tänker jag?
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"