Annons

Re: Stereoproblem !

11
haec skrev:Funderar på att köpa en Ceed och kollar därför lite i förväg på detta forum.
Tycker mig känna igen mycket av den dåliga radiomottagningen från min nuvarande VW Passat! Den har precis som Kia Ceed en aktiv antenn (inbyggd förstärkare). Antennen är ett elände! Radion fungerar bra så länge antennen fungerar. Men efter ett tag så "bränner" förstärkaren i antennen och mottagningen blir usel. Jag är nu inne på min tredje antenn och nu börjar även den ge upp. Tråkigt att höra att samma elände väntar om jag väljer att köpa en Ceed!
Vissta är det tradigt när det strular med radio/stereo. Bilkörning utan något av det är ju inte alls spännande.
Jag har inga som helst problem med min antenn på min bil ;) Ska/har du beställa bilen? Eller ska du åka till en ÅF och kika på deras sortiment?
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Annons

Re: Stereoproblem !

12
Har kanonljud i min bil 2010, hade inte förväntat mig såpass bra ljud
i en så billig bil. Gissar också på att det kan vara antennen som spökar
för de som har dålig mottagning.
Om det går att komma åt radion lätt bakifrån så skulle man ju kunna testa med en annan.

Re: Stereoproblem !

13
Radiomottagningen är rent bedrövlig. Men hos mig är det lite annorlunda. Jag får in p1 p2 p3 p4 och de två kommersiella kanalerna i området, RIX och mix megapol. Däremot så är ljudet på radiokanalerna som på en badrumsradio från Jula för 9:90. Ingen dynamik, ingen bas och ingen diskant.

Däremot om jag spelar på cd, usb eller bluetooth så kan man inte tro att det är samma anläggning. Med bra ljud i hela registret.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Stereoproblem !

15
Antennen betyder mycket mer för ljudåtergivningen än vad man i allmänhet tror! Det räcker inte med att radion hittar önskad station, signalen måste vara tillräckligt stark för att ge radion rätt arbetsförhållanden och låta BRA! Annars inträffar de fenomen som ni har beskrivit, cd och mp3 låter mycket bättre än radion.
Ett exempel: jag bor i Varberg och passerar nästan dagligen en tunnel på E6:an på väg till jobbet. Vanligen försvinner ljudet helt eller nästan helt mitt i tunneln. En samåkningskompis bytte av en händelse till en bättre antenn i sin bil och numera påverkas inte ljudet alls i tunneln! Observera att det fortfarande är samma radio!
Så det kan löna sig att se över antennen och dess anslutningar. Har man otur kanske antennen inte ens är ansluten, en bra radiodel tar in dom starkaste stationerna ändå men ljudet blir ju därefter!

Morgan! Jag har bara varit hos en ÅF och kollat in en Ceed SW som hastigast och blev intresserad. Tänker kolla upp modellerna lite mer ingående och naturligtvis provköra!

Re: Stereoproblem !

16
Nu har min stereo börjat gorma, knapparna på ratten har slutat att fungera och även knapparna på stereon, endast ratten för höja och sänka som funkar. Men det är bara ibland som den lägger av. Kommer bli kul att åka 100mil i natt

Re: Stereoproblem !

18
pope skrev:Nu tappar radion minnet ibland och får ställa in stationer.
Samma här. Inte alls skoj o söka om varje dag.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Stereoproblem !

20
Har kass radiomottaging, dårligt ljud överlag på både cd/bt/usb, har testat 2 andra Kia, samma sak där, helkasst ljud.

Provade mig fram med lite andra dörrhögtalare, noll skillnad, bas,diskant,dynamik obefintlig.

Den lokala ÅF tycker att stereon låter som den ska, det låter ju iaf var ungefär svaret jag fick :wtf:
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"