Annons

Löasgöra Slang (med rött klipps) till bränslefilter

1
Snäpp spännet (nedan kallat klipps) på slangen (det röda) som man ska kunna snäppa lös när man byter bränslefilter har gått sönder.

Kia ÅF vill ha ca 500kr för ny slang (ca 15cm orginaldel).
Går det lossa slangen i andra ändan (nedtill) och lösgöra Filterhuset med slangstumpen hängandes kvar eller åker jag på att byta?
Om byte, hur får jag lös slangstumpen då klippset ej går lossa?
På bilden ser man båda slangar (blått och rött klipps). Den längre blå går ta lös då klippset fungerar.
Bilagor
Annons

Re: Löasgöra Slang (med rött klipps) till bränslefilter

2
Clipset går att lossa och återanvända trots skadad "spärr".
Bara pilla upp de kvarvarande plastbitarna på sidorna lite, sen funkar det.
Använd en liten radiomejsel eller dylikt (en gipsskruv går också) för att ta upp bitarna med.
Tryck sen ner själva låsclipset (det som är kvar av det) med en lite större mejsel.
Vid återmontering är det bara att trycka på slangen på filtret igen tills det klickar (låser). Allt frid o fröjd...

Re: Löasgöra Slang (med rött klipps) till bränslefilter

8
Jag testade mecka lös slangen idag för att se om det gick (vilket det gjorde) och då rann det ut diesel från uttaget i filterhuset. Eftersom jag ej hunnit få det nya filtret filtret jag beställt lät jag bli att öppna filterhuset utan satte tillbaka slangen. Missade helt pumpa.
När jag startade bilen var den lite svårstartad och stannade. Startade den igen och då gick den precis som vanligt.
Det som är gjort går inte göra ogjort men frågan är om motorn tog stryk av att diesel rann ut ur toppen på filterhuset och att jag missade pumpa(?)
Sen noterade jag att det lossnat små flisor från det röda spännet jag pillade bort. Tänkte om någon sådan flisa for ned i slangen så går den iaf in i filtret först, därav frågan om vilken slang dieseln går igenom innan filter.
Skriv svar

Återgå till "Problem"