Annons

Trasig bakre lykta, nedre vänster

1
Som rubriken lyder har nedre, bakre lyktan gått sönder.
Se bild.
Hur byter jag denna?
Kollade snabbt under bilen och det verkar sitta tre skruvar, men det verkade minst sagt trångt! få loss dem.
Måste jag ta loss hela stora plastkaross-delen som täcker stötfångaren?
Bilagor
Bakre, nedre lyktan baklyse.jpg Bakre, nedre lyktan Visad 2406 gånger 40.33 KiB
Annons

Re: Trasig bakre lykta, nedre vänster

4
Då var lampan bytt. Lyckades inte lösgöra stötfångarhöljet då den satt med någon form av plastpluggskruvar som jag ej kunde få upp. Tog istället bort bakdäcket, skruvade lös några skruvar i plasthöljet i hjulhuset som sedan gick att böja upp. Kunde därifrån nå skruvarna och byta lampan.
Tack till Sorrento för bra inputs som gjorde att jag kunde lösa uppgiften.

Noterade efter detta att jag ej har stenkoll på baklyktornas funktion i bilen.
Se bilden nedanför; det är en likvärdig kia som vi har (2010, halvkombi).
Vilken funktion har den översta smala röda lampan?
Den lyser iaf inte vid bromsning. Om den skall göra det så gissar jag att den gått sönder alterantivt har säkringen gått?
Bilagor
Baklyse, övre Baklyse, övre

Re: Trasig bakre lykta, nedre vänster

5
KurtB skrev:Då var lampan bytt. Lyckades inte lösgöra stötfångarhöljet då den satt med någon form av plastpluggskruvar som jag ej kunde få upp. Tog istället bort bakdäcket, skruvade lös några skruvar i plasthöljet i hjulhuset som sedan gick att böja upp. Kunde därifrån nå skruvarna och byta lampan.
Tack till Sorrento för bra inputs som gjorde att jag kunde lösa uppgiften.

Noterade efter detta att jag ej har stenkoll på baklyktornas funktion i bilen.
Se bilden nedanför; det är en likvärdig kia som vi har (2010, halvkombi).
Vilken funktion har den översta smala röda lampan?
Den lyser iaf inte vid bromsning. Om den skall göra det så gissar jag att den gått sönder alterantivt har säkringen gått?

Det är bromsljus. Om det inte fungerar ska det bytas, annars lär bilprovningen slå ner på det.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Trasig bakre lykta, nedre vänster

8
OK!
Jag kollade autodoc, skruvat.se, bildelare24 samt bildelsdatabsen (reservdelar) och ingen hade detta extra bromsljus.
Ringde till den lokala KIA återförsäljaren och de skulle ha 2200kr :shock: för det extra bromsljuset.

Gissar att det inte finns någon ytterligare (utöver ovan nämnda) onlineåterförsäljare som någon kan tipsa om och som jag kan kolla upp?

Re: Trasig bakre lykta, nedre vänster

9
KurtB skrev:OK!
Jag kollade autodoc, skruvat.se, bildelare24 samt bildelsdatabsen (reservdelar) och ingen hade detta extra bromsljus.
Ringde till den lokala KIA återförsäljaren och de skulle ha 2200kr :shock: för det extra bromsljuset.

Gissar att det inte finns någon ytterligare (utöver ovan nämnda) onlineåterförsäljare som någon kan tipsa om och som jag kan kolla upp?
https://www.markesdemo.se/kia/cee´d-06- ... ta/8326725
Skriv svar

Återgå till "Problem"